خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک مرکزی دخالت در بازار را پذیرفت/ حکم اعدام مفسدین تاثیری در نرخ ارز نداشته است/ افزایش اختیارات بانک مرکزی نرخ را کاهش داد

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۸۳۲

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: به نظر من هرگاه دولت بخواهد نرخ ارز را بالا یا پایین آورد توان آن را دارد، چون نزدیک به 90 درصد دلار به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار دولت است. مثلا در دو روز اخیر که بانک مرکزی خواسته در بازار دخالت کند تا نرخ کاهش یابد این امر محقق شده است.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد کاهش نرخ ارز در بازار گفت: باید توجه داشت که تقاضای دلار در کشور عمدتا برای واردات است و بخش دیگر تقاضا مربوط به خروج سرمایه، احتیاجاتی مانند ارز دانشجویی یا درمانی و.... است.

وی ادامه داد: از سویی  اگر مردم احساس کنند که ارزش ریال در حال کاهش است، سعی می‌کنند ریال را به دلار یا سایر کالاها تبدیل کنند تا ارزش آن را حفظ کنند و در این صورت بر بازار در جهت افزایش قیمت فشار وارد می‌شود و این تقاضا صرفا برای حفظ ارزش دارایی است.

حریری تصریح کرد: بنابراین اگر مردم احساس کنند که فضا مناسب است این تقاضا کاهش می‌یابد و آن در گرو رفتارهای سیاسی مانند سیاست بین‌الملل یا رفتار سیاست‌گذاران مانند تصمیم‌های اخیر بانک مرکزی است که در نظر دارد تا پاسخ روان‌تری به تقاضای مردم بدهد و به نوعی پذیرفته که باید در بازار دخالت کند و آن را به امان خدا رها نکند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران وچین با تاکید بر نقش دولت گفت: به نظر من هرگاه دولت بخواهد نرخ ارز را بالا یا پایین آورد توان آن را دارد، چون نزدیک به 90 درصد دلار به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار دولت است. مثلا در دو روز اخیر که بانک مرکزی خواسته در بازار دخالت کند تا نرخ کاهش یابد این امر محقق شده است.

وی با رد تاثیر عواملی مانند حکم اعدام مفسدین در کاهش نرخ ارز گفت: به نظر من این عوامل تاثیری در کاهش نرخ ندارد. موضوع ارز باید که یک بحث اقتصادی است به سرنوشت سیاست خارجی و سیاست‌های پولی و مالی گره خورده است.

حریری ادامه داد: مثلا از زمانی که سران سه قوه اختیارات بانک مرکزی را که بخشی از اختیارات ذاتی آن است را افزایش داده‌اند تاثیر مثبت داشته است.متاسفانه اقتدار بانک مرکزی از زمان دکتر بهمنی از دست رفته بود به طوری که چند صندوق مالی برای سیاست‌های پولی و مالی تصمیم می‌گرفتند و این  تصمیم سران قوا تاکیدی است بر آن.

وی اظهار داشت: مدیریت جدید بانک مرکزی در این مدت نشان داده که علاوه بر داشتن اقتدار،  در برابر نظرات منعطف است و این رفتار خوبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز