خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

تلاش برای تضعیف بازار رسمی کالا با بهانه سودجویی/ عملکرد بورس کالا مثبت بوده است

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۳۰۸

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: پرسش اساسی از افرادی که موضوع خروج معاملات از بورس را مطرح می کنند این است که پس از خروج، محصولات چگونه و برپایه چه شفافیتی انجام خواهد شد؟ اصلا مگر ریشه مشکلات فعلی به بورس کالا ارتباط دارد که بحث خروج را مطرح می کنید.

 علی قربانی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اینکه عملکرد بورس کالا در ایجاد شفافیت معاملات کالاها استراتژیک و مواد اولیه طی سال های گذشته مثبت بوده است، گفت: مطرح شدن چندباره خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا با کدام استدلال انجام می شود؟ آیا این اقدام حاصلی جز مرگ شفافیت در معاملات این محصولات است؟ نه تنها تضعیف بورس کالا بلکه تقویت هر چه بیشتر این بازار به منظور توسعه شفافیت اقتصادی باید در دستورکار مسوولان قرار گیرد.

وی افزود: پرسش اساسی از افرادی که موضوع خروج معاملات از بورس را مطرح می کنند این است که پس از خروج، محصولات چگونه و برپایه چه شفافیتی انجام خواهد شد؟ اصلا مگر ریشه مشکلات فعلی به بورس کالا ارتباط دارد که بحث خروج را مطرح می کنید.

 وی با تاکید بر اینکه در بورس کالا رقابت به صورت واقعی و قیمت ها به صورت واقعی کشف می شود، گفت: اگر شاهد این هستیم که در روند معاملات برخی کالاها اخلال ایجاد شده و بورس کالا نتواسنته به ثبات قیمت ها کمک کند، یعنی واقعیت های اقتصادی ما به نمایش گذاشته شده است. اگر در عرضه یک محصول کمبودی وجود دارد، باید تولیدکننده را ترغیب به عرضه کرد و با راهکارهای اقتصادی به حل مشکل پرداخت. به این ترتیب مشکلات کنونی ریشه در بی ثباتی اقتصادی و تصمیم گیری ها دارد و باید در این حوزه ها تلاش کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره سواستفاده برخی ها از شرایط خاص اقتصادی، افزود: برخی ها به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند و بحث خروج معاملات پتروشیمی با نیت سودجویی مطرح می کنند در شرایطی که خارج شدن عرضه و تقاضای هر کالایی از بورس به از بین رفتن شفافیت منجر می شود این یعنی دیگر میزان عرضه و تقاضای کالا و ارزش مبادلات انجام شده قابل رصد و پیگیری نخواهد بود.

وی در پایان اظهارداشت: خروج هر محصولی از بورس به این معناست که برخی افراد می خواهند مواد اولیه را به بازار سیاهی که خود ایجاد کردند عرضه کنند بنابراین خروج از بورس به صلاح نیست حتی آنهایی که در بورس نیستند نیز باید در آن حضور یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز