خبرگزاری کار ایران

نقدینگی ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومانی به تهدید تبدیل شده است/ رتبه اعتباری ایران جزو ضعیف‌ترین‌ها در جهان است

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۷۳۸

کارشناس سرمایه‌گذاری در سمینار توسعه منطقه‌ای استان ایلام با بیان اینکه میزان نقدینگی ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که با سوءمدیریت به تهدید تبدیل شده است،‌ گفت: متاسفانه رتبه اعتباری ایران جزو ضعیف‌ترین رتبه‌های اعتباری در جهان است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیمان مولوی کارشناس سرمایه‌گذاری در سمینار توسعه منطقه‌ای استان ایلام با اشاره به اهمیت مفهوم توسعه گفت: باید توجه داشته باشیم که بین مفهوم رشد و توسعه تفاوت وجود دارد متاسفانه ما علاقه‌ای به مفهوم توسعه نداریم و میل ما به سمت رشد است چون حرکت در مسیر آ‌ن آسان‌تر است. در همسایگی ما کشور ترکیه با اقدامات توسعه‌ای خود توانسته از رتبه ۱۸ در سال ۲۰۰۳ به رتبه ۱۳ جهانی در سال ۲۰۱۷ از نظر تولید ناخالص داخلی برسد.

وی ادامه داد: با همین روال کنونی ترکیه از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۴۰ تقریبا ۵۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها انجام خواهد داد. هر چند که پیش‌بینی می‌شود برای رسیدن به اقتصاد دوازدهم در جهان ۹۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم داشته باشید. ما نیز درآمدهای سرشار نفتی داریم که متاسفانه در مقایسه با ترکیه حتی به گرد پای آن هم نمی‌رسیم.

مولوی تصریح کرد: با پول‌های نفتی که به دست آورده‌ایم اقدامات توسعه‌ای انجام داده‌ایم ولی در انتخاب حوزه‌ها اشتباه داشته‌ایم برای نمونه در بخش‌های حمل و نقل، بنادر و زیرساخت‌های مربوط به برق سرمایه‌گذاری کمی داشته‌ایم.

این کارشناس سرمایه‌گذاری، امنیت را مهمترین عامل توسعه دانست و افزود: سرمایه‌، گریزان‌ترین ساخته دست بشر است و با مناسبات ملی و قومیتی جمع نمی‌شود و ویژگی فراری دارد و در صورت عدم تامین امنیت از دسترس خارج می‌شود. متاسفانه رتبه اعتباری ایران جزو ضعیف‌ترین رتبه‌های اعتباری در جهان است و استانی مانند ایلام هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی اظهار داشت: در ترکیه جذب سرمایه‌گذار از موضوع کلان به جذب سرمایه‌گذار استانی تبدیل شده است و تمام تبلیغات بر پایه جذب سرمایه‌گذار در مناطق مرزی استان‌ها شده است.  آیا ما در استان‌های خود برندسازی منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را انجام داده‌ایم باید توجه داشته باشیم که در سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ جذب سرمایه‌گذار در یک حوزه خاص امکان‌پذیر نیست.

مولوی با تاکید بر نقش امنیت فکری  گفت: امنیت فکری بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهد که از طریق تضمین‌های دولتی امکان‌پذیر است اما در کشور ما این گارانتی دولتی جواب نمی‌دهد برای نمونه نرخ ارز ۴۲۰۰ را اعلام می‌کنیم و زمانی که واردکنندگان کالا را از گمرک ترخیص می‌کنند مابه التفاوت آن را مطالبه می‌کنیم و این باعث می‌شود که کالاهای بسیاری در گمرک بماند.

وی خاطرنشان کرد: ما پتانسیل‌های داخلی بالایی داریم که متاسفانه به آنها بها نمی‌دهیم در کشور ما میزان نقدینگی ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که با سوء مدیریت به تهدید تبدیل شده است.  پتانسیل‌های داخلی تنها با حضور و مشارکت حداکثری بخش خصوصی می‌تواند کاربر شود.

وی با تاکید بر نقش استان‌ها در توسعه منطقه‌ای گفت:‌ متاسفانه دولت درگیر مشکلات خاص خود است و نباید انتظاری از دولت داشته باشیم هر استان باید موتور محرکه توسعه باشد اما گاها مشاهده می‌کنیم که استان‌هایی که لابی می‌کنند جریان توسعه را هم به سمت خود سوق می‌دهند. استان ایلام برای توسعه باید یک اتاق فکر توسعه را تشکیل دهد و از کسانی که اقدامات مناسب در امر سرمایه‌گذاری داشتند برای همیاری درخواست کنند و یکی از وظایف این اتاق فکر تقویت بخش خصوصی و دعوت از ایلامی‌های موفق باشد. بنابراین تا زمانی که نقشه راه استان از نقشه راه دولت جدا نشود امکان موفقیت وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز