خبرگزاری کار ایران

مدیر فروش فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با ایلنا:

تولید کننده و مصرف کننده نهایی، متضرر شده‌اند/ در حال بازگشت به دوران پیش از تاسیس بورس کالا هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۱۱۵

مدیر فروش فولاد هرمزگان گفت: در تمام اقتصادهای پیشرفته ، قیمت ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و اساسا بورس کالا برای همین منظور تشکیل شده است لذا چنان چه در بورس کالا برای شرکت های تولیدکننده، قیمت در قالب دستورالعمل تعیین گردد، فلسفه وجودی بورس کالا از بین خواهد رفت و این پرسش ایجاد می گردد که هدف از تاسیس بورس کالا چیست؟

مهدی شکری‌زاده، مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: فولاد هرمزگان، با توجه به برخورداری از مزیت های نسبی در زمینه تسهیلات و امکانات به منظور صادرات محصول نظیر مجاورت با اسکله شهید رجایی و همچنین دسترسی به آب های آزاد،همواره تامین نیاز بازار داخل کشور را مورد توجه ویژه قرار داده ایم .

وی ادامه داد: در حال حاضر چالش جدی‌ که با آن مواجه هستیم دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت است که قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بازار داخلبر اساس آن و بدون توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود. همچنین صادرات محصول به بازارهای جهانی را نیز منوط به عرضه حجم مشخصی در بورس کالا به صورت ماهیانه کرده اند که با توجه به رکود نسبی حاکم بر بازار داخل ، وجود مشکلات نقدینگی در میان صنایع نوردکار و محدودیت های ایجاد شده برای شرکت های بازرگانی به عنوان نمایندگان آن ها جهت خرید محصول، این میزان عرضه با تقاضای مناسبی رو برو نخواهد بود و از طرفی با محدودیت صدور مجوز عرضه در بازارهای صادراتی،فروش محصول به این گروه از مشتریان را با چالش های جدی رو برو ساخته است.

وی ادامه داد: در تمام اقتصادهای پیشرفته ، قیمت ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و اساسا بورس کالا برای همین منظور تشکیل شده است لذا چنان چه در بورس کالا برای شرکت های تولیدکننده، قیمت در قالب دستورالعمل تعیین گردد، فلسفه وجودی بورس کالا از بین خواهد رفت و این پرسش ایجاد می گردد که هدف از تاسیس بورس کالا چیست؟ بدیهی است ماموریت بورس کالا ، کشف قیمت واقعی و شفاف سازی در بازاراست. با این شیوه فلسفه وجودی بورس کالا هم زیر سوال رفته است.

شکری زاده گفت: یکی دیگر از مشکلات دستورالعمل فوق در زمینه تعیین قیمت این است که کل زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی مانند لوله و پروفیل،میلگرد،تیرآهن و ... را در نظر نگرفته‌اند. لذا فرآیند قیمت‌گذاری از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد به طور یکسان رعایت نشده است و این تمرکز قیمت گذاری عمدتا در بخش عرضه محصول میانی شامل تختال،بیلت،بلوم و ورق های فولادیدر بورس کالا بیشتر به چشم می خورد. لذا با شیوه کنونی هم تولید کننده اصلی متضرر شده است و هم مصرف کننده نهایی که مردم باشند و فقط واسطه ها در بازار در این فرایند سود برده‌اند. در حال حاضر قیمت تختال شرکت فولاد هرمزگان در کشور بر اساس مکانیزم قیمت گذاری با دستورالعمل وزارت صمت، با قیمت قراضه فولادی برابری می‌کند و این سیاست موجب ایجاد عدم توازن در بازار شده است.

وی گفت: از سوی دیگر محدودیت های اخذ مجوز صادرات برای محصولات فولادی با توجه به پیش شرط عرضه حجم مشخصی محصول به صورت ماهیانه در بورس کالا،در حالی است که کشور به دلیل تحریم‌های احتمالی محصولات نفتی ، نیاز به صادرات و ورود ارز به کشور دارد. خواست مسئولان ارشد کشور هم از شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های فولادساز این است که حتما صادرات داشته باشند. فولادسازان در طی سال‌های گذشته در بازارهای جهانی به خوبی ورود کرده‌اند و باید در نظر داشته باشیم اگر این بازارها را از دست بدهیم، به دست آوردن مجدد، مخصوصا در شرایط تحریم بسیار سخت خواهد بود.

شکری زاده اظهار داشت: بزرگ ترین چالش شرکت فولاد هرمزگان این است که در حال حاضر مواد اولیه خود را بر اساس ارز آزاد تامین می کنیم در حالی که مجبوریم محصول تختال شرکت را به قیمت ارز دولتی در بورس کالا عرضه نماییم. لذا عدم توازن موجب افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام شده خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به این که این شرکت خود را ملزم به رعایت کلیه دستورالعمل های وزارت صنعت،معدن و تجارت می داند ، تقاضا داریم هنگامی که تصمیمی اتخاذ می کنند و یا قصد تدوین دستورالعملی را دارند، حتما نظرات تولید کنندگان را هم بشنوند، سپس دستورالعمل‌ها را تدوین و ابلاغ  کنند. استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب نظران قطعا می تواند نتایج خوبی را برای کشور در پی داشته باشد. همچنین در راستای سیاست های حمایتی وزارتخانه صمت از صادرات محصولات غیر نفتی کشور و تعهدات برنامه های صورت گرفته جهت فروش محصول به مشتریان صادراتی و حفظ و توسعه بازارهای صادراتی و کسب رضایت مشتریان خارجی از تحویل به موقع ، پیشنهاد می شود ضمن تجدید نظر در محدودیت مصوب در دستورالعمل مذکور ، این مهم را محقق سازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز