خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

کاهش راندمان 50 درصدی ساخت پروژه‌های عمرانی / حذف قیر رایگان دولتی از پروژه‌های راهسازی

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۴۸۷

خادمی از افزایش قیمت بیش از دو برابری قیمت قیر خبر داد و گفت:‌در حالی که قیمت قیر هر تن یک میلیون و 200 هزار تومان بود در حال حاضر به 3 میلیون و 300 هزار تومان رسیده ا ست بنابراین افزایش قیمت قیر هم یکی از دلایل کند شدن سرعت اجرای پروژه‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا خیراله خادمی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: این شرکت وظیفه احداث کلی زیربناهای حمل و نقلی را دارد و در این راستا قدم برمی‌دارد و مجری حدود 60 درصد اعتبارات مصوب حمل و نقل در بخش‌های بزرگراهی و آزادراهی و راه‌های روستایی و ریلی شرکت ساخت است.

وی با اشاره به اضافه شدن دو بخش به این شرکت گفت: 50 درصد احداث بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها جزء اختیارات ادارات راه و شهرسازی قرار می‌گرفت که در بودجه سال 97 با دستور وزیر این بخش به شرکت ساخت منتقل شد البته ما مدیریت اجرا را به استان‌ها تفویض کردیم همچنین ساخت راه‌های روستایی هم که قبلا در ستاد وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شد به شرکت ساخت واگذار شد.

خادمی با بیان اینکه تعداد طرح‌های این شرکت از 122 طرح به 250 طرح افزایش پیدا کرده است، گفت: 279 هزار کیلومتر انواع مسیرهای جاده‌ای وجود دارد که ساخت 41 هزار کیلومتر طرح و پروژه جدید هم به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است.

مدیرعامل شرکت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: از این 41 هزار کیلومتر 15 هزار کیلومتر احداث و بعضا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و 15 هزار و 500 کیلومتر دیگر هم در حال اجرا هستند. همچنین احداث 10 هزار کیلومتر پروژه را هم در دست مطالعه داریم.

وی تاکید کرد: 13 هزار کیلومتر راه روستایی هم در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده است و 540 کیلومتر هم آزادراه احداث شده که بخشی از آن زیر ترافیک رفته و بخشی دیگر هم ساخته شده اما مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

خادمی درباره پروژه‌های آماده افتتاح در هفته دولت اظهار داشت: آمادگی داریم 1856 کیلومتر مسیرهای مختلف را در هفته دولت مورد بهره‌برداری قرار دهیم که 98 کیلومتر آن مسیر ریلی آذربایجان غربی است.

وی ادامه داد: همچنین 1460 کیلومتر مسیر روستایی آماده افتتاح است و 300 کیلومتر مسیر بزرگراهی و راه اصلی در استان‌ها افتتاح می‌شوند.

خادمی تاکید کرد: هزینه ساخت این 1856 کیلومتر انواع راه چیزی حدود 1765 میلیارد تومان بوده که 100 درصد آن از منابع دولتی تامین شده است.

وی ادامه داد: در بخش آزادراهی 120 کیلومتر راه جدید آسفالت شده که 37 کیلومتر آن متعلق به پروژه کنارگذر جنوبی تهران است و احتمالا تا پایان سال 80 کیلومتر از این پروژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

خادمی از ریل‌گذاری 280 کیلومتر مسیر خط آهن خبر داد و گفت: 470 کیلومتر مسیر جدید تا پایان سال افتتاح می‌شود که 280 کیلومتر آن ریل گذاری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 280 کیلومتر آزادراه تا شش ماه ابتدای سال 98 به افتتاح می‌رسد گفت: تا پایان امسال 725 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی افتتاح خواهد که 300 کیلومتر آن آماده بهره‌برداری است.

خادمی همچنین با اشاره به افتتاح پروژه‌های راه روستایی از محل اعتبارات ملی گفت: افتتاح 1740 کیلومتر راه روستایی در برنامه ما قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره تخصیص اعتبارات در سال جاری و سال گذشته گفت: اعتبارات سال 96 بالغ بر 4126 میلیارد تومان بود که از این رقم 4090 میلیارد تومان یعنی 99 درصد آن تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: 360 میلیارد تومان آن پول نقد بود ه و مابقی از محل اسناد خزانه تامین شد خوشبختانه در سال گذشته اعتبارات خوبی به پروژه‌های عمرانی تخصیص داده شد.

کاهش 50 درصد راندمان در احداث پروژه‌های عمرانی

خادمی با اشاره به کاهش بودجه پروژه‌های عمرانی در سال 97 اظهار داشت: به صورت اعتباری شاهد کاهش 25 درصدی اعتبارات بودیم و می‌توان گفت به طور  کلی 40 درصد بودجه در این بخش نسبت به سال گذشته کاهش یافته که با احتساب تورم 10 درصدی می‌توان گفت راندمان‌مان در این حوزه 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

75 درصد ترددها از 35 هزار کیلومتر جاده شریانی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقدم 75 درصد ترددها از 35 هزار کیلومتر جاده شریانی خاص انجام می‌شود گفت:‌ 19 هزار کیلومتر از این جاده به صورت آزادراه یا بزرگراه است که با اولویت‌بندی باید مابقی جاده‌های شریانی هم به آزادراه و بزرگراه تبدیل شوند.

راه آهن خواف هرات امسال به بهره‌برداری می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تنها راه اتصال ریلی به کشور افغانستان راه آهن خواف – هرات است که امسال به همراه سه پروژه ریلی دیگر از جمله راه‌آهن گیلان، راه آهن آذربایجان شرقی و راه‌آهن آذربایجان غربی افتتاح می‌شوند.

وی ادامه داد: طول راه‌آهن خواف – هرات 530 کیلومتر است که بخشی از آن به اجرا رسیده و تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی همچنین درباره راه‌آهن چابهار اظهار داشت: این پروژه به طول 610 کیلومتر 31 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به اعتبارات 5 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل راه‌آهن بوشهر نیاز داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تکمیل راه‌آهن شیراز – بوشهر اظهار داشت: هزینه بسیار زیادی برای ساخت راه‌آهن شیراز انجام شده است برای اینکه این راه‌آهن اقتصادی شود باید آن را به بندر وصل کنیم بوشهر هم یک استان بندری است و در صورت اتصال به راه‌آهن شیراز می‌تواند آینده اقتصادی خوبی داشته باشد. برای ساخت این پروژه سال گذشته ردیف بودجه 10میلیارد تومانی داشتیم که امسال این رقم به 88 میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: برای اتمام این پروژه و ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر و اتصال آن به عسلویه باید فاینانس خارجی داشته باشیم.  

قیر رایگان نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حذف قیر رایگان در پروژه‌های عمرانی گفت: یکی از مشکلات در اجرای پروژه‌های عمرانی بحث تخصیص قیر است.

وی افزود: در حالی که در سال‌های گذشته از قیر دولتی و رایگان برای ساخت پروژه‌های عمرانی استفاده می‌کردیم از امسال قیر رایگان نداریم.

خادمی از افزایش قیمت بیش از دو برابری قیمت قیر خبر داد و گفت:‌در حالی که قیمت قیر هر تن یک میلیون و 200 هزار تومان بود در حال حاضر به 3 میلیون و 300 هزار تومان رسیده ا ست بنابراین افزایش قیمت قیر هم یکی از دلایل کند شدن سرعت اجرای پروژه‌ها است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز