خبرگزاری کار ایران

پروانه مافی:

هنوز به سمت هوشمندسازی حرکت نکرده‌ایم

کد خبر : ۶۵۶۹۷۰

رئیس کمیسیون رسیدگی به درآمدهای پایدار شهرداری های مجلس شورای اسلامی گفت: درشرایط حاضر هنوز به سمت هوشمندسازی حرکت نکرده ایم واین عدم تحرک ناشی از نبود نیاز است.

به گزارش ایلنا، مافی امروز چهارشنبه در نخستین کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند 2018 درمحل سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: تا زمانی که این عدم نیاز وجود داشته باشد و مادامی‌که مدیریت شهری ما در شهرداری ها یا شوراها از روش های سنتی و قدیمی منابع و مصارف خودشان را مدیریت کنند مفهوم هوشمندسازی متصور نمی شود؛ چون یک مفهوم لوکس به نظر می آید و وقتی لوکس باشد کنار گذاشته و جدی گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه باید این موضوع را جدی بگیریم، اظهار داشت: درجای جای شهر ابزارهای الکترونیکی را استفاده می کنند اما مدیریت آن‌هاهمزمان نیست.

به گفته مافی شهر هوشمند هفت بعد دارد که شامل حمل و نقل، پایداری (تولید واستفاده ازانرژی پاک)، حکمرانی، اقتصاد و نوآوری، دیجیتالی شدن، زندگی استاندارد و احساس تخصص است.

وی تصریح کرد: شهر هوشمند یک واقعیت است و هوشمندسازی تنها راهبرد مدیریتی ممکن برای حل مسایل شهرها است.

وی تصریح کرد: پنج محور اساسی برای هوشمندسازی مد نظر داریم که تعریف دقیق و درست از شهر هوشمند و تفاوت آن با تعریف های دیگر کشور درباره شهر هوشمند، چگونگی تسهیل‌گری شهر هوشمند در حل و فصل مسایل شهری، برخی از حوزه های مغفول مانده در فرایند هوشمندسازی، نقش دستگاه های قانونگذار و راهکار تحقق مدیریت شهری برای هوشمندسازی از آن جمله است.

وی درباره تعریف شهر هوشمند گفت: متاسفانه تعریف شهر هوشمند در ایران نسبت به کشورهای توسعه ‌یافته مقداری متفاوت است. در اذهان مردم ما با شنیدن واژه شهر هوشمند، شهر الکترونیکی متصور می شود.

وی تصریح کرد: شهر الکترونیکی شهری است که عمده فعالیت ها و اقدامات روتین در شهرها باید از طریق استفاده از ابزارهای الکترونیکی باشد اما مدیریت شهری هوشمند ناظر بر مدیریت ابزارها و داده های الکترونیکی درشهر است. ما در ایران معتقدیم شهر هوشمند مفهومی برای بهینه سازی منابع و مصارف شهری به کمک استفاده از داده ها و اطلاعات است.

وی ادامه داد: در تعریف مرسوم بین المللی شهر هوشمند اولا چند وجهی است و دوما دیجیتالی نیست وسوما اطلاعاتی است.

وی اضافه کرد: تصور ما از شهر هوشمند این است که کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها قوی شوند و بیشتر حیطه کاری خودشان را قوی کنند شهر هوشمند می شود البته که اینگونه نیست.

مافی ادامه داد: اگر از رشد و توسعه کسب و کارهای نوین و اطلاعات و داده هایی که به واسطه رشد آنها تولید می شود، بتوانیم شهر را بهره مند کنیم منابع شهری را بهینه کنیم آن وقت شهر هوشمند شده است. یا به سمت هوشمندسازی حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه های مهم شهر هوشمند مشارکت شهروندان است افزود: ما چه میزان به این مقوله اهمیت داده ایم آیا افزایش مشارکت شهروندان و فعالیت هایی که باید صورت گیرد جایگاهی دارد.

وی تصریح کرد: آیا اساسا به موضوعات این چنینی توجه کرده ایم اینها را می توان فرهنگ هوشمندسازی نامید و شاید به این موضوع توجه نشده است.

وی درباره نقش دستگاه قانونگذار شهری در هوشمندسازی شهری نیز گفت: از وظایف مجلس نیست که بر سیاستگذاری شهری مانند هوشمندسازی ورود کند ما به مسایل خاص ورود نمی کنیم و قانونگذاری مجلس در مدیریت های شهری عام و کلان است.

وی تصریح کرد: اما مجلس در تاریخ عمر خودش دو قانون مهم را در حوزه مدیریت شهری وضع کرده است یکی قانون شهرداری ها مربوط به مجلس شورای ملی بوده است که 64 سال پیش بوده است که مفهومی تحت عنوان هوشمندی شهرها نداشته ایم و قانون بعدی قانون انتخاب شهردارها یا قانون شوراها است که در سال 75 برای اولین بار تصویب شد و این قانون هم چند بار مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت.

این نماینده مجلس ادامه داد: این قانون هم چندان به حوزه هوشمندسازی ورود پیدا نکرده است اما قانون شهرداری ها می تواند ورود کند، اکنون هزار شهرداری این قانون را اجرا می کنند اما تهی از مفاهیم هوشمندسازی است.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر شهرداری ها به حدی درگیر مسائل و مشکلات خودشان بودند که به این مباحث اصلا فکر نمی کردند و معتقدم باید مدیریت شهری باید در حیطه اختیارات شهرداری ها باشد و باید به این حوزه ورود کند و شوراها هم همکاری کنند.

مافی ادامه داد: در برنامه پنج ساله شورای شهر مصوبه ای برای هوشمندسازی شهری در پایتخت نداشته ایم و به واقع هنوز هوشمندسازی به دنیا نیامده است. می دانم شورای پنجم با علاقه دقت و توجه و راهبردهای مدنظر به خوبی می توانند این کار مهم و اساسی را مدیریت کنند.

وی تریح کرد: برای تحقق این موضوع کمیته ای تحت عنوان شهر هوشمند در شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم تشکیل شده است و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی راه تحقق هوشمندسازی را اینگونه توضیح داد و گفت: از آنجا که اطلاعات در شهرها تولید و پردازش می شود متولیان متعددی دارد و در بستر شهر راهکار اصلی ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است و وقتی سازوکاری یکپارچه در امر مدیریت شهری ایجاد کنیم می توانیم اطلاعات توزیع‌شده را مدیریت کنیم.

مافی افزود: تصویب قانون مدیریت جامع شهری راهکار مهم است و سال هاست منتظر آن هستیم و نبود آن به شهرهای ما آسیب زده است در قانون هوشمندسازی دولت ورودکرده است اما چند سال است در کمیسیون های مختلف دولت مانده است اما مجلس کار خودش را در این زمینه شروع کرده است و فراکسیون مدیریت شهری برای همین منظور تشکیل می شود. البته انجام آن خیلی سخت است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز