خبرگزاری کار ایران

راغفر:

ورزش راهکاری برای التیام درد فقراست/به اسم خصوصی‌سازی منابع عمومی را در اختیار نزدیکان و بستگان خود قرار دادند/با چندرغاز برخی مسئولان را براحتی می‌خرند

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۲۷۲

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: به اسم خصوصی‌سازی منابع عمومی را در اختیار نزدیکان و بستگان خود قرار دادند و امروزه همین افراد با انحصارها و قدرت بزرگی که دارند براحتی مجلس و دولت را در جیب خود می‌گذارند. یک قدرت هولناکی در اقتصاد شکل گرفته است که با چندرغاز می‌تواند برخی از مدیران و مسولان را براحتی بخرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین راغفر اقتصاددان و کارشناس فقر، در نشست«ف مثل فقر، ف مثل فوتبال، ف مثل فریاد» که به همت باشگاه هوادران امام علی(ع) برگزار شد با اشاره به نابرابری های موجود در جامعه ایران گفت: در جامعه کنونی ما و به‌ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی شاهد رشد نابرابری‌ها هستیم که این نابرابری‌ها، دسترسی به فرصت‌ها را کاهش و جرم و جنایت را افزایش می‌دهد.باید توجه کرد که اگر فرصت‌ها برابر توزیع نشوند، افراد مسیرهای دیگری را انتخاب خواهند کرد.

وی ادامه داد: پس از اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در دوران پس از جنگ، ظهور مدارس غیرانتفاعی و سلامت پولی در کشور سبب شد تا جامعه فقیرنشین کشور به شکل تصاعدی افزایش یابد. به طوری که ما امروزه شاهد کودکان و زنان خیابانی هستیم. در این دوران به اسم خصوصی‌سازی منابع عمومی را در اختیار نزدیکان و بستگان خود قرار دادند و امروزه همین افراد با انحصارها و قدرت بزرگی که دارند براحتی مجلس و دولت را در جیب خود می‌گذارند.

راغفر تصریح کرد: این بحران‌ها ریشه در نفوذ افراد پرقدرتی دارد که پس از پایان جنگ و تغییر ایدولوژی از فقرا به سرمایه‌داران صورت گرفت و افراد نوکیسه‌ای در اقتصاد ظهور کردند که منابع خود را جریان خصوصی‌سازی‌ها بدست آورده بودند و توانستند مانند سلطان شکر، انحصارها و شبه انحصارها را شکل دهند،  یا از رهگذر دستکاری قیمت‌ها درآمد سرشاری را به جیب بزنند.

این اقتصاددان در تشریح قدرت گروه‌های رانتی گفت: یک قدرت هولناکی در اقتصاد شکل گرفته است که با چندرغاز می‌تواند برخی از مسئولان و مدیران را براحتی بخرد. دقت کنید که چطور ظرف 48 ساعت طرح بازار ثانویه تصویب و ابلاغ می‌کنند که پدیده بی‌نظیری بود، همچنین ظرف چند هفته 20 میلیارد دلار ارز را تخصیص دادند که در شرایط تحریمی نیاز اصلی کشور است.

وی افزود: در این نظام ظالمانه اقتصادی  که در آن صدای کسی به هیچ کس نمی‌رسد و دستگاه قضایی نیز در این چند سال که فضاحت مالی روی داده به جزء  دستگیری تعدادی فرد دسته چندم کار دیگری نکرده است، متاسفانه پیامدهای آن شامل عموم مردم به ویژه فرودستان و فقرا می شود.

راغفر با تاکید بر اهمیت ورزش برای کودکان مناطق فقیرنشین گفت: باید توجه کرد که کودکان افراد فقیر نیاز بیشتری به ورزش دارند تا به نوعی فرصت‌های از دست رفته راجبران کنند. در جامعه نابرابری که افراد با سوارشدن بر ماشین های لوکس یک نوع تبختر را وارد جامعه می‌کنند و جوانان فقیر را تحقیر می‌کنند، ورزش می تواند نقش مهمی در جبران آن داشته باشد.

استاد دانشگاه الزهرا اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم ورزش آماده کردن انسان‌ها برای روبه‌رو شدن با مظالم و مشکلات جامعه است تا بر آنها فایق آیند و تاکیدی  بر امر تربیتی آن است. بنابراین یکی از راه‌های التیام درد فقرا همین ورزش است و باید سهم این قشر را از مجموعه حاکمیت طلب کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز