خبرگزاری کار ایران

امروز در بورس رخ داد؛

شاخص کل بورس ۴۰۲ واحد بالا رفت/ صدرنشینی شیمیایی‌ها، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۳۷۶

در معاملات روز جاری شاخص کل بورس ۴۰۲ واحد بالا رفت و در عدد ۱۲۴ هزار و ۳۵۳ به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا،  در معاملات روز جاری شاخص کل بورس ۴۰۲ واحد بالا رفت و در عدد ۱۲۴ هزار و ۳۵۳ به کار خود پایان داد.

آمار معاملات

معاملات مثبت نماد شرکت های پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی جم، پالایش نفت تهران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی مبین و پتروشیمی شازند بیشترین تاثیر را بر رشد نماگر بورس داشت.

همچنین امروز شاخص کل هم وزن ۱۵۱ واحد افت کرد. شاخص بازار اول نیز ۱۱۲ واحد پایین آمد اما شاخص بازار دوم دو هزار و ۷۵۳ واحد رشد کرد.

پتروشیمی پارس، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت بندرعباس امروز در محدوده های مثبت مورد معامله قرار گرفتند و در فهرست پربیننده ترین نمادهای بورسی بودند. همچنین فولاد مبارکه اصفهان، سایپا، پالایش نفت اصفهان و تاپیکو در حالی معاملات منفی را ثبت کردند که جزو نمادهای پر بیننده بودند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نماد شرکت های پتروشیمی شازند، پتروشیمی فجر، باما، حفاری شمال، دوده صنعتی پارس، پتروشیمی مبین و سرمایه گذاری ملی ایران بود.

در مقابل نماد شرکت های دارویی رازک، سرمایه گذاری توکا فولاد، تولیدی چدن سازان، شیشه همدان، آلومراد، فرآورده های نسوز آذر و ذغال سنگ نگین طبس با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

سرمایه گذاران بورسی امروز برای خرید سهام فولاد خراسان، پتروشیمی مبین، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی شازند، پتروشیمی فجر، واحدهای صندوق امین یکم و اوراق صکوک مخابرات بیشترین تقاضا را ثبت کردند. حجم تقاضای این نمادها بیش از ۶۴ میلیون برگه بود که بیش از ۶۰ میلیون آن در بخش سهام بود.

در جریان معاملات روز شنبه گروهی از سرمایه گذاران بورسی برای خروج از اوراق صکوک سایپا،  سهام نهادهای مالی بورس، اوراق صکوک گل گهر و سهام سیمان خزر بیشترین عرضه ها را داشتند که ۱۸ میلیون حجم عرضه دو نماد نبورس و سخزر بود. اما حجم عرضه ها در سایر نمادها به یک میلیون برگه نیز نرسید.

سرمایه گذاران بورسی امروز بیش از یک میلیارد و ۹۵۸ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از ۷۰۸ میلیارد تومان بود و در ۱۲۸ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید.

در این میان ملی مس با معامله بلوکی ۲۱۳ میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و پتروشیمی پارس با جابه جایی هایی به ارزش ۹۴ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

عملکرد صنایع

بررسی عملکرد صنایع بورسی هم نشان می دهد امروز شیمیایی ها، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی با بیشترین ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعتی قرار گرفتند.

همچنین دو گروه تامین آب،برق، گاز و قند و شکر با بیشترین رشد شاخص صنعتی خود از رشد قیمت سهام شرکت های زیرمجموعه شان و بازدهی سهامداران این گروه ها خبر دادند.

این در حالی بود که بیشترین افت شاخص صنعت در گروه های ذغال سنگ و محصولات کاغذی رخ داد.

همچنین محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و قند و شکر امروز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را داشتند و در مقابل خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر داشتند.

سرمایه گذاران بورسی برای خرید سهام گروه های قند و شکر، برق، گاز، آب و اطلاعات و ارتباطات بیشترین تمایل را داشتند و در مقابل تلاش می کردند از سهام گروه های خودرو وساخت قطعات، سیمان، آهک و گچ و مواد و محصولات دارویی خارج شوند و این گروه ها با جو فروش مواجه بودند.

خبرهای مهم تالار

بورس امروز در حالی معاملات خود را با افزایش عرضه در اکثر گروه ها آغاز کرد که رشد مناسب قیمت سهام نمادهای مطرح در هفته گذشته باعث تمایل به شناسایی سود کوتاه مدت در بازار شده بود. اما از میانه بازار حرکت به سمت بالا و افزایش تقاضا محسوس بود. همچنین نکته قابل توجه بازار امروز، حرکت اشخاص حقیقی از نمادهای فلزی و معدنی به نمادهای پتروشیمی و پالایشی بود.این وضعیت در دقایق پایانی بازار تشدید شد.

امروز نمادهای مهمی نیز به بازار برگشتند. در هفته گذشته  چندین نماد بورسی و فرابورسی که عمدتا زیرمجموعه گروه فلزی و معدنی و پتروشیمی بودند به دلیل افزایش 20 درصدی قیمت در پنج روز پیاپی بسته شدند. این نمادها در جریان دادوستدهای امروز به تابلو بازگشتند و اغلب آنها رشد قیمت سهم را تجربه کردند.

سهام گروه قند و شکر نیز در معاملات امروز با استقبال گرم معامله‌گران مواجه شد و اکثر نمادهای این گروه در نزدیکی سقف روزانه قیمت معامله شدند. رالی صعودی این گروه که از پایان هفته گذشته آغاز شده بود، در جریان معاملات امروز نیز تداوم یافت و پس از صنعت برق و گاز، عنوان بیشترین رشد شاخص را به خود اختصاص دادند.

اخبار تاثیر گذار

اما در بررسی مهمترین خبرهای تاثیر گذار بازار می توان به اعلام رونمایی از بسته سیاست های ارزی دولت در روز دوشنبه اشاره کرد. به این ترتیب که اسحاق جهانگیری پس از جلسه شورای عالی اقتصادی با حضور سران سه قوه اعلام کرد: سیاست‌های بانک مرکزی برای بخش ارز کشور در جلسه امروز مورد بحث و تایید سران سه قوه و اعضای جلسه قرار گرفت. جزئیات این سیاست‌ها در جلسه فردا (یکشنبه) هیأت دولت نهایی خواهد شد. همچنین روز دوشنبه با مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی و اعلام به مردم این مصوبات عملیاتی خواهد شد.   

وی همچنین تاکید کرد: در روزهای آینده با اعلام رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های سه ماهه شروع می‌شود و شرایط جدیدی در اقتصاد کشور پیش آمده که نیازمند تصمیمات جدید و بازنگری در سیاست های قبلی بوده است.

بازارهای موازی در مسیر نزول

اما در بازارهای موازی سکه و ارز ابتدای ساعت معاملات مسیر صعودی را در پی گرفتند که در واکنش به خبرهای ارزی و انتشار خبر تشکیل جلسه سران قوا و نهایی شدن گسترش بازار ثانویه ارز در روز یکشنبه و رونمایی از بسته ارزی جدید در روز دوشنبه، این بازارها در مسیر نزول قرار گرفتند.

شروط مجلس

امروز همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شرط های ۱۲ گانه ای را برای پذیرش سیاست های ارزی دولت اعلام کرد که تفکیک بازار اولیه از بازار ثانویه ، شیوه نظارت و کنترل بر حلقه آخر فروش، تامین ارز مورد نیاز گردشگری خارجی از بازار ثانویه ، تعیین نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار ثانویه، ساماندهی صرافی ها، ورود مازاد منابع ارزی دولت به بازار ثانویه، مدیریت ارز در اختیار مردم، مدیریت نقدینگی، راه اندازی بازار ارزهای دیجیتال و رمز دار، ساماندهی نظام بانکی بخشی از این شروط  بود.

تاکید موگرینی به افزایش تعامل با ایران

در خبرهای مرتبط با بازار، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه به تمایل این اتحادیه برای افزایش تعامل اقتصادی و تجاری با ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا تأکید کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز