خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن واردکنندگان مواد اولیه صنایع غذایی:

به دلیل عدم هماهنگی بین سازمان‌ها، گمرک کالاها را ترخیص نمی‌کند/ دولت واردات و توزیع کالاهای اساسی را به عهده بگیرد/تحریم‌های داخلی بلای جان فعالان اقتصادی شده‌ است

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۴۳۳

رییس انجمن واردکنندگان مواد اولیه صنایع غذایی گفت: در ماه‌های اخیر سامانه‌هایی ایجاد شده که هماهنگی ندارند، گمرک می‌گوید باید مجوز دوباره بگیرید و شما را ارجاع می‌دهد به بانک، از آن طرف بانک می‌گوید این موضوع ربطی به ما ندارد چون بدون انتقال ارز بوده، شرکت بازرگانی می‌گوید باید سیستم مجوز را تغییر بدهید که همین اتفاقات باعث شده که مواد اولیه کارخانجات 3 ماه است در گمرک مانده و کارخانه‌ها در شرف تعطیلی هستند و اراده‌ای هم برای حل این مشکل وجود ندارد.

محمد فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در  خصوص واردات مواد اولیه صنایع غذایی و مشکلات پیش آمده در حوزه ثبت سفارش و توقف آن گفت: مطابق آخرین اخباری که دارم معاونت بازرگانی وزیر صمت اعلام کرده باطل شدن ثبت سفارش‌های قبلی صحت ندارد اما محدودیت‌هایی در ثبت سفارش ایجاد شده است.

رییس انجمن واردکنندگان مواد اولیه صنایع غذایی ادامه داد: بازرگانان فعلا نمی‌توانند هیچ کالایی ثبت سفارش کنند و برای واحدهای تولیدی نیاز به ارزیابی و بررسی‌های جدید است که هنوز هیچ مجوزی برای آنها صادر نشده است.

وی تصریح کرد: اگر این تعلل ادامه پیدا کند در روند تامین مواد اولیه دچار مشکل خواهیم شد کما اینکه به دلیل همین تعلل‌ها و کندکاری‌ها روند تولید صنایع غذایی به مشکل برخورده است این درحالیست که ما با وجود آنکه از ارز دولتی با قیمت 4200 تومانی استفاده می‌کنیم و ارز 3800 تومانی شامل ما نمی‌شود اما از زمان تک نرخی شدن قیمت ارز تا حالا تنها به 5 درصد درخواست‌های ما برای واردات، ارز داده شده است.

وی در خصوص احتکار و کم‌فروشی در این حوزه گفت: چیزی به نام احتکار وجود ندارد و شایعه است. کارخانه‌ها لزومی برای نگه داشتن مواد اولیه ندارند و تولید خود را انجام می‌دهند. تاجران نیز برای نگه داشتن مشتری خود تمام تلاش خود را برای تامین نیاز آنها انجام می‌دهند البته به دلیل کمبود در بازار برخی روش فروش را تغییر داده‌اند بدین صورت که برای تامین نیاز همه مشتریان کمتر از میزان سفارش از سوی تولیدکنندها جنس فاکتور می‌کنند تا بتوانند همه تولید کننده‌ها را تغذیه کنند بنابراین هر خبری تحت عنوان احتکار یا عدم فروش را تکذیب می‌کنم و از مردم می‌خواهم به این شایعات توجهی نکنند.

وی درخصوص افزایش احتمالی قیمت در بازار گفت: با این وضعیت بازار، افزایش قیمت طبیعی است کسی که کالا از قبل دارد اگر بخواهد آن را با قیمت دلار 3 هزار تومانی قبل از عید بفروشد کل سرمایه خود را از دست می‌دهد. البته این افزایش قیمت به اندازه بالا رفتن قیمت ارز نبوده و روند طبیعی خودرا طی کرده است اما در نهایت سبب شده قیمت کالای نهایی افزایش پیدا کند که اگر بخواهیم میانگین بگیریم قیمت‌ها 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

فراهانی افزود: با توجه به شرایط فعلی بهتر است دولت کالاهای اساسی را خودش وارد و توزیع کند و باقی کالاها را به عهده بازار بگذارد یعنی از تامین ارز تا فروش نهایی برعهده بازار باشد و بگذارد نیاز بازار قیمت دلار را تعیین کند.

 وی افزود: وقتی دولت دلار را کالای قاچاق اعلام می‌کند و وارد کننده دسترسی به دلار دولتی ندارد و دلار آزاد را نمی‌تواند بگیرد آنچه قیمت دلار را تعریف می‌کند شرایط بحرانی و توهمات و تقاضاهای کاذب است. حالا این وسط چیزی به اسم بازار ثانویه تعریف شده که تا به این لحظه هیچ‌کس کارکرد آن را ندیده است.

فراهانی درخصوص تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا گفت: قبل از آنکه تحریم‌های خارجی برای ما مشکل به وجود آورد خود تحریمی‌ها به ما آسیب رسانده است مگر در دوران قبلی بازرگانان نتوانستند بخش بزرگی از نیازهای کشور را تامین کنند؟ بخش خصوصی سال‌ها زحمت کشیده،  شناخته شده و دارای اعتبار است و نسبت به دولتی‌ها راحت‌تر می‌توانند فعالیت کنند و تحریم‌ها را دور بزنند.

وی تاکید کرد: تحریم‌های داخلی یعنی سپردن کار و انتصاب افرادی که نه تجارت را می‌شناسند نه به بازار تسلط دارند و حتی قانون را نمی‌دانند. این افراد بلای جان فعالان اقتصادی شده‌اند که نتیجه‌اش این می‌شود که جنس مردم سه ماه در گمرک بلاتکلیف مانده و این یعنی خود تحریمی.

فراهانی افزود: بسیاری از کارخانه‌های مواد غذایی، مواد اولیه را خریداری کرده ، مجوز آن را گرفته، پول آن را تماما پرداخت کرده‌اند و بار هم به گمرک رسیده اما 3 ماه است که جلوی ترخیص را گرفته‌اند. هیچ‌کس هم حاضر به پاسخگویی نیست.

وی گفت: این بحث نه فقط در حوزه کاری ما، بلکه سایر صنایع را هم درگیر کرده است آن هم در این شرایط کشور که بحث روانی بیشتر از مولفه‌های دیگر بر اقتصاد تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: حرفی که آقایان می‌زنند این است که شرایط عوض شده و باید دوباره مجوز بگیرید و پروسه‌ها را از ابتدا طی کنید در حالی که این استدلال غیرقانونی است و این یک مدل تحریم داخلی است.

فراهانی گفت: در ماه‌های اخیر سامانه‌هایی ایجاد شده که هماهنگی ندارند، گمرک می‌گوید باید مجوز دوباره بگیرید و شما را ارجاع می‌دهد به بانک، از آن طرف بانک می‌گوید این موضوع ربطی به ما ندارد چون بدون انتقال ارز بوده، شرکت بازرگانی می‌گوید باید سیستم مجوز را تغییر بدهید که همین اتفاقات باعث شده که مواد اولیه کارخانجات 3 ماه  است در گمرک مانده و کارخانه‌ها در شرف تعطیلی هستند و اراده‌ای هم برای حل این مشکل وجود ندارد.

وی در خصوص مشکلات بین المللی بانکی گفت: قبل از اعمال تحریم‌های جدید ما مشکل داشتیم و با اعمال تحریم‌های جدید علاوه بر بانک‌ها، شرکت‌ها نیز عقب نشینی کرده‌اند که همین امر باعث خواهد شد هزینه بیشتری نسبت به قبل پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: ارز آزاد نداریم، ارز دولتی هم نمی‌دهند، اجازه ترخیص نیز داده نمی‌شود، از آن طرف مبادلات  بانکی و مشکلات خارجی هم وجود دارند اما در نهایت این مشکلات داخلی است که فشار روی ما می آورد.

رئیس انجمن وارد کنندگان مواد اولیه صنایع غذایی تاکید کرد: اگر این روال ادامه داشته باشد ما شاهد افزایش قیمت 100 درصدی خواهیم بود.

وی گفت: در حال حاضر ما افسران بخش خصوصی در این جنگ اقتصادی هستیم تنها خواسته ما این است که دولت کاری به ما نداشته باشد و بگذارد بازار روال خود را طی کند امروز به دلیل یک تصمیم غلط، کالایی که وسیله تجارت است را تبدیل به کالای غیر قانونی کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز