خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تقاضای بخش خصوصی از دستگاه دیپلماسی / با کمک سیاسیون به نقطه شروع جدیدی برسیم

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۷۱۵

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه تاکنون مقوله دیپلماسی اقتصادی مغفول مانده به طوری که تعداد مذاکره کنندگان در بخش خصوصی و دولتی بسیار کم است لذا پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای با مشارکت اتاق و وزارت امور خارجه برای تربیت این دسته از افراد تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در همایش نشست مشترک سفرا و نمایندگی‌های کشورمان با بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، غلامحسین شافعی با اشاره به اهداف این همایش گفت: هدف ما از برگزاری چنین نشستی تعامل مستقیم سفرا با بخش خصوصی است تا بتوانند به راه‌های سریع و سهل‌الوصول در کشورهای هدف دست پیدا کنند دوم آنکه فعالان بخش خصوصی از تجربه سفرا بهره برده و جایگاه بخش خصوصی را در بازارهای منطقه و فراتر از آن ارتقا دهند. سوم آنکه تنها با تلاش مشترک است که می‌توان از این بزنگاه تاریخی عبور کرد چرا که صنفی‌گری چیزی به جز خسران نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام ایران را در شرایط سیاسی و اقتصادی جدیدی قرار داده است، افزود: اینکه خروج آمریکا از برجام تا چه حد شرایط را به پیش از امضای توافق هسته‌ای نزدیک خواهد کرد مساله مهمی است ضمن آنکه در این بین نقش اروپا و اثرگذاری آن در کاهش تحریم‌های آمریکا مهم است هر چند تا به امروز کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای تعهد خود را اعلام کرده‌اند و در مقابل کشورمان نیز خواستار انجام تعهدات به خصوص در حوزه اقتصادی از سوی این کشورها شده است.

وی ادامه داد: ما باید فارغ از این مسائل به فکر بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشیم که در این راستا می‌توانیم با قراردادهای دوجانبه و پیمان‌های پولی و همکاری‌های منطقه‌ای تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

شافعی تصریح کرد: تحریم آمریکا در خصوص فولاد و فلزات گرانبها به دلیل حضور بخش خصوصی و گستردگی معاملات در این بخش به سختی قابل اجراست بنابراین نباید از اجرای فاز اول تحریم‌ها نگران بود.

وی افزود: اغلب صادرکنندگان ایرانی از ارتباطات بانکی حتی پس از برجام محروم بودند لیکن به فعالیت‌های خود ادامه دادند لذا پش بینی می‌شود که صادرات غیرنفتی ما آنچنان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

شافعی با اشاره به نقش مهم وزارت خارجه در دیپلماسی اقتصادی گفت: نکته مهم در این خصوص این است که در دیپلماسی اقتصادی تمام امکانات باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد نه اینکه بخش دولتی اقتصاد فقط از امکانات دستگاه دیپلماسی بهره ببرد. انتظار این است وزارت خارجه فضا را به گونه‌ای ترسیم کند که فضای دیپلماسی اقتصادی توسط بخش خصوصی اداره شود. متاسفانه تاکنون مقوله دیپلماسی اقتصادی مغفول مانده به طوری که تعداد مذاکره کنندگان در بخش خصوصی و دولتی بسیار کم است لذا پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای با مشارکت اتاق و وزارت امور خارجه برای تربیت این دسته از افراد تشکیل شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی خارج از کشور یعنی ایراینان مقیم خارج می‌توانند به این امر کمک کند، افزود: بخش خصوصی موتور محرک کشور است و دیگر نماینده بخش سیاسی و امنیتی نیست آنچه که ما به آن احتیاج داریم دیپلماسی اقتصادی است این جملات بخشی از صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین حضورشان در بین بخش خصوصی است این یعنی همگرایی خوبی بین دستگاه دیپلماسی و بخش خصوصی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی و دستگاه دیپلماسی لازم و ملزوم یکدیگر هستند، خطاب به وزیر خارجه گفت: ما و شما می‌توانیم با استفاده از توانمندی‌های سیاسی و اجتماعی سفیران بازارهای جدیدی را داشته باشیم و شما نیز در جهت ارتقای جایگاه ایران و تقویت بنیه اقتصادی به ما نیاز دارید من امیدوارم امروز بتوانیم با کمک یکدیگر به نقطه شروع جدیدی برسیم و در آن بزرگی ایران را ترسیم کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز