خبرگزاری کار ایران

سخنگوی صنعت برق کشور:

5 هزار مگاوت کمبود تولید برق داریم / 95 درصد خاموشی‌ها با برنامه‌های اعلام شده تطابق دارد / خاموشی‌ها تا 3 هفته دیگر ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۱۳۴

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: در شرایطی که حداکثر نیاز مصرفی کشور 57000 مگاوات است، توان تولیدی برق کشور نزدیک به 52000 مگاوات است و این کمبود ناشی از محدودیت های مربوط به کمبود منابع آبی و تاثیر بر عملکرد نیروگاه های برق آبی و نیز افزایش دما، گرمای زودرس و پایدار بوده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد رضا حقیقی فام سخنگوی صنعت برق در نشست خبری گفت: این نشست با هدف اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت تولید و مصرف برق کشور برگزار می شود تا ضمن عذرخواهی  از تمامی مشترکین خانگی، صنعتی، تولیدی...خواستار کمک برای عبور از این شرایط باشیم، البته تمامی نیروهای صنعت برق تمام توان خود برای پایدار برق کشور انجام می دهند.

وی ادامه داد:  در شرایطی که حداکثر نیاز مصرفی کشور 57000 مگاوات است، توان تولیدی برق کشور نزدیک به 52000 مگاوات است  و این کمبود ناشی از محدودیت های مربوط به کمبود منابع آبی و تاثیر بر عملکرد نیروگاه های برق آبی و نیز افزایش دما، گرمای زودرس  و پایدار بوده است. اکنون  بیش از ۱.۵ درجه نسبت به سال گذشته گرم‌تر شده است.

حقیقی فام تصریح کرد: ماحصل این شرایط محدودیت در شبکه سراسری است، البته طبق مصوبات هیات دولت مبنی بر تغییر ساعات کار اداری و خاموشی سیستم های سرمایشی در خارج از ساعات اداری، توانستیم نزدیک به ۲۰۰۰مگاوات از کمبود را جبران کنیم و بقیه را با همکاری مشترکین از طریق برنامه خاموشی به حداقل برسانیم.

وی در مورد میزان انطباق برنامه خاموشی ها و اجرای آن گفت: شاید در این مورد خطاهایی روی داده باشد که بخشی از آن مربوط به برهم خوردن تعادل میان تولید و مصرف است  و بخشی از مشکلات ایجاد شده در سیستم انتقالی روی داده است.با این وجود نزدیک به ۹۵ درصد خاموشی ها با برنامه اعلام شده انطباق دارد.

حقی فام در مورد کاهش میزان برق تولید شده توسط نیروگاه‌های برق آبی گفت: در سال جاری به منظور تداوم انرژی با اقدامات جهادی مدیریت مصرف و مدیریت بار استراتژیک، بار میزان دریافت انرژی از واحدهای برق‌آبی نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

وی در مورد جزئیات میزان مصرف برق در کشور گفت: میزان بار وسایل سرمایشی مانند کولرهای گازی 21 هزار مگاوات است که با توجه به نیاز مصرفی 58 هزار مگاواتی تقریبا یک سوم میزان برق صرف این وسایل می‌شوند که باید فکر اساسی در این مورد صورت بگیرد.

وی ادامه داد:‌ در پیک شب هزار تا دو هزار مگاوات برق از نیاز مصرفی روز کمتر است و خوشبختانه شب‌ها برنامه‌ای برای خاموشی نداریم. البته این در روزهای آخر هفته به دلیل افزایش مصرف کاهش می‌یابد. هر چند که به دلیل پایداری گرما در شب‌ها شاهد روند افزایشی مصرف هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به آمارها در دو هفته گذشته درجه حرارت متوسط کشور نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به طور متوسط 1.43 درجه گرم‌تر شده است که این روند افزایشی نگران کننده است و باید توجه کرد که به ازای یک درجه حرارت نزدیک  1500 مگاوات بر نیاز کشور افزوده می‌شود که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای ماه آینده درجه حرارت مناسبی متصور نیستیم.

سخنگوی صنعت برق افزود: بر اساس این پیش‌بینی‌ها مرداد و مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش دما رو به رو خواهیم بود و اگر نیاز مصرفی ما رشد پنج درصدی را حفظ کند در مرداد با مشکل کمبود روبرو خواهیم بود اگر رشد سه درصدی کنونی ادامه یابد این کاهش در حد دو یا سه هفته آینده خواهد بود.   

وی در مورد تاثیر اقدامات انجام شده بر جبران کمبود برق گفت: محدودیت منابع آبی و گرمای سراسری که از صبح تا شب کشور را در برمی‌گیرد باعث ایجاد کمبودهایی در توزیع برق شده که در صورت عدم مدیریت صحیح این شرایط می‌توانست بدتر نیز بشود و اگر مشترکین صنعتی، تولیدی و خانگی این روند همکاری را ادامه دهند احتمال می‌رود که این محدودیت‌ها تقریبا دو یا سه هفته ادامه داشته باشد.

وی در مورد رویکردهای صنعت برق گفت: ما علاوه بر رویکرد سرمایه‌گذاری تاکید بر مقولات افزایش راندمان و رعایت الگوی مصرف داریم به طوری که شدت انرژی کشور در بخش برق 3.2 درصد متوسط جهانی است که نشان می‌دهد میزان تولید کالاها و خدمات در کشور از انرژی‌بری بالایی نسبت به کشورهای دیگر دارد. ما تنها 65 روز بالای 5200 هزار مگاوات مصرف داریم که با بهبود راندمان انرژی می‌توان کمبود آن را جبران کرد.

حقی‌فام تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که در راستای افزایش راندمان انرژی می‌تواند کمک فراوانی به این بخش کند، با توجه به مصرف 21 هزار مگاوات بار سرمایشی، عایق بندی مناسب ساختما‌ن‌ها است که در این صورت تقریبا این میزان مصرف به نصف کاهش خواهد یافت. بر اساس برآوردها در صورت کاهش یک درجه‌ای کولرهای گازی باعث صرفه‌جویی 5 درصدی انرژی می‌شود. همچنین سازمان استاندارد در مورد استانداردسازی تجهیزات انرژی‌بر می‌تواند کمک زیادی داشته باشد که متاسفانه فاقد اهرم محدودیتی در این زمینه هستیم.

سخنگوی صنعت برق در مورد استفاده از برق غیرمجاز گفت: این مقوله باعث متضرر شدن صنعت برق و بالطبع اقتصاد برق شده است هر چند که اقدامات موثری برای کاهش تلفات انجام شده است و میزان آن از 15.5 درصد به 10.6 درصد کاهش یافته است و باید در این زمینه روشنگری‌های لازم هم از نظر اقتصادی و هم از نظر ملاحظات دینی صورت بگیرد اما این مبارزه در مناطق حاشیه‌‌نشین باید با ملایمت انجام شود.

حقی‌فام با اشاره به پرداخت خسارت ناشی از نوسانات برق گفت: طبق قانون بودجه با دریافت هزینه حداقلی از مشترکین می‌توان با تامین مالی کارگزار بیمه را انتخاب کرد تا خسارات ناشی از نوسانات را جبران کند. این هزینه برای مشترکین شهری 1200 تومان و برای مشترکین روستایی 600 تومان در سال است که طبق قانون در فیش‌های برق منظور می‌شود و خسارت دیدگان می‌توانند از طریق ثبت‌نام الکترونیکی یا مراجعه حضوری تشکیل پرونده داده و ظرف یک ماه به پرونده آ‌نها رسیدگی می‌شود.

وی در مورد دریافت طلب برق صادراتی به عراق گفت: با توجه به میزان مبادلات صورت گرفته این رقم قابل توجه است که بخش‌های مرتبط با آن در حال دریافت این طلب هستیم و تواقفی در این مورد نداشته‌ایم.

حقی‌فام در پاسخ به این پرسش که سرقت کابل‌های برق در ساعات خاموشی صحت دارد یا خیر، گفت: یکی از دلایل تعلل در ابتدای کار پیگیری پیامدهای این اقدام بود البته در این زمینه آرامش مردم در اولویت ما قرار دارد و بر همین راستا برای جلوگیری از این اقدام از طریق سیستم‌های بازرسی افرادی با عنوان کابل‌بان به کار گرفته شده یا در مناطقی که احتمال زیاد سرقت می‌رود با نیروی انتظامی همکاری‌های لازم را داریم و مردم می‌توانند در صورت مشاهده این مورد با شماره 121 موضوع را اطلاع دهند.

سخنگوی صنعت برق در مورد میزان مبادلات برقی با کشورهای همسایه گفت: با توجه به اینکه موقعیت استراتژیک و انرژی منحصر به فرد کشور می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های لازم کشور را به هاب (قطب) برق تبدیل کرد بدین صورت که برق را در شمال دریافت و در جنوب تحویل داد. این کار در تمام دنیا متداول است به طوری که کشورهای اروپای غربی تقریبا با 25 کشور در حال تبادل برق هستند.

وی ادامه داد: موضوع اصلی در این مورد زمان تحویل برق است چون ممکن است کشورهای همسایه ما در مدت مشابه در پیک مصرفی باشند برای نمونه در سال‌های گذشته بحث مبادله برق با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان صورت می‌گرفت که به دلیل گرمای مشابه در این کشورها این مبادله صورت نمی‌گیرد.

حقی‌فام با بیان اینکه در زمان پیک مصرف برنامه‌ای برای صادرات نداریم، افزود: مبادله‌ برق را نباید با صادرات اشتباه بگیریم از همین روی در حال حاضر ما پاکستان، گرجستان، عراق و جمهوری نخجوان مبادله برق داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز