خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

وزارت توسعه صادرات تشکیل شود/ وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای صادرات پایدار ندارد/ تشکیل وزارت بازرگانی طرحی شکست خورده است

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۱۷۷

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: پیشنهاد ما تشکیل وزارت مستقل توسعه صادرات است تا با مشی و رسالت خود موجب ارزآوری به کشور و موتور محرک تولید کشور باشد.

عباس پاپی زاده در مورد پیشنهاد تشکیل وزارت توسعه صادرات گفت: کشورها برای بر طرف کردن نیاز وارداتی نیاز به ارز دارند، بنابراین کشورها به دو طریق این ارز را تامین می‌کنند؛  یکی تامین ارز از طریق صادرات منابع طبیعی مانند نفت است که بدون زحمت و ثروت بین نسلی است و یا از طریق صادرات غیر نفتی.

وی ادامه داد: ایران نیز اتکای زیادی به درآمدهای نفتی دارد و ارز مورد نیاز خود را از این طریق تهیه می‌کند. اما این درآمدها گاها به مشکل برخورد می‌کند و یا بحث بین نسلی آن مطرح می‌شود.

نماینده دزفول یادآورشد:  موضوع صادارت به موازات واردات برای هر کشوری  مهم و حیاتی است تا درآمدهای ارزی حداقل معادل هزینه واردات باشد و تراز تجاری سر به سر شود، در حالی که این برای کشور ما منفی است.

پاپی زاده با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را ملزم به برطرف کردن نیازهای داخلی و واردات کرده و عملا برنامه‌ای برای صادرات به صورت مشخص و پایدار ندارد. در حال حاضر هم دولت پیشنهاد شکست خورده تشکیل وزارت بازرگانی را داده است و اگر این اتفاق بیافتد دروازه‌های کشور برای افزایش واردات باز و تراز منفی کشور منفی‌تر می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد ما تشکیل وزارت مستقل توسعه صادرات است تا با مشی و رسالت خود موجب ارزآوری به کشور و موتور محرک تولید کشور باشد. 

نماینده مجلس اظهار داشت: باور داریم که سیاست های تجاری باید در خدمت سیاست‌های تولیدی باشد یا به عبارت دیگر  سیاست تولیدی ما ارجحیت دارد و سیاست‌های تجاری نیز باید تامین کننده نیاز بازاریابی سیاست تولیدی باشد.

پاپی زاده اضافه کرد: برای نمونه سیاست تجاری کشاورزی در خدمت تولید کشاورزی، سیاست تجاری صنعتی در خدمت تولیدات صنعتی باشد و این باید به صورت یک استراتژی جا بیافتد.

وی تصریح کرد: اگر این وزارت خانه تشکیل شود دغدغه اصلی آن صادرات خواهد بود و  دغدغه فرعی دیگری نخواهد داشت، اما اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود دغدغه تامین هرکالایی بر تامین بازارهای تولیدات داخلی در خارج سایه خواهد افکند که این در گذشته هم اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامع داد: بنابراین پیشنهاد اصلاحی ما در مورد تشکیل وزارت بازرگانی تشکیل وزارت توسعه صادارت است تا ارزآوری حاصل از آن در خدمت واردات باشد.

وی گفت: باید توجه کرد که برای افزایش رفاه مردم به کالاها و ارز بیشتری نیاز داریم و در شرایط کنونی چاره‌ای جز افزایش صادرات غیر نفتی نیست.

وی اظهار داشت:  آنچه نیاز کشور است یک تشکیلات بزرگ و منسجم است تا سیاست گذاری در آن صورت بگیرد، بازارهای خارجی را رصد کند، در هر کشوری دفتر داشته باشد، ساختار صادرات را توسعه دهد و همچنین شناخت نیازهای مشتریان و انتقال آن به داخل را انجام دهد.

پاپی زاده افزود: در حالی که واردات بدون وزارت بازرگانی و از طریق ثبت سفارش می‌تواند نیازها را برطرف کند و تجار و تولیدکنندگان خارجی نیز به دلیل سود به سمت کشور ما کشیده می‌شوند.

این نماینده مجلس نقش بخص خصوصی را مهم دانست و افزود: یکی از ابزارهای مهم این وزارت خانه باید بخش خصوصی باشد، منتها برای سیاست گذاری و تعیین خط مشی نیاز به یک کانون و مرکز است تا براساس آن اقدام شود.

وی گفت: چون حضور بخش خصوصی در مرحله شناسایی و امضاء قرارداد همراه با ریسک است بنابراین بخش خصوصی باید زیر چتر حمایتی دولت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز