خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

فرایند تصفیه فاضلاب از منزل تا مزارع کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۳۵۰

روزانه 300 تا 400 تن در روز لجن تولید می‌شود که فعلا در قسمت جنوبی سایت انباشته می‌شوند اما طرح شرکت فاضلاب استفاده برای کود، سوخت و یا کمپوست آن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران که حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت را تحت پوشش خود دارد و  در سه فاز اجرایی یک تا 4،  5 و 6، و 7و 8 احداث شده و ظرفیت تصفیه روزانه 900 هزار متر مکعب از فاضلاب شهر تهران را دارد.

فرایند تصفیه فاضلاب از منزل تا مزارع کشاورزی

این تصفیه خانه برای 8 مدول طراحی شده که اکنون 6 مدول آن در حال بهره برداری و واحدهای 7 و 8 نیز در مرحله مناقصه است.

فرایند تصفیه فاضلاب به این صورت است که ورودی فاضلاب از قطر 1200 میلیمتر شروع و با قطر 2000 میلیمتر به تصفیه خانه می رسد.

فرایند تصفیه فاضلاب از منزل تا مزارع کشاورزی

فاضلاب بعد از ورود به تصفیه خانه وارد مرحله آشغال گیری می‌شود، ابتدا آشغال‌های 50 میلیمتری و سپس آشغال‌های با قطر 15 میلیمتر که قابل تصفیه نیستند، گرفته می‌شوند. پس از آن وارد کانتینر شده و تحویل شهرداری می‌شود.

 بعد از مرحله آشغال‌گیری واحد دانه گیری است که دانه‌ها شامل شن و ماسه و برخی مواد سنگین که قابل تصفیه نیستند، گرفته شده و به بیرون از سایت هدایت می‌شوند.  

فرایند تصفیه فاضلاب از منزل تا مزارع کشاورزی

بعد از دانه گیری وارد مرحله ته نشینی اولیه می‌شوند، در تانکرهای ته نشینی اولیه بخشی از فرانید تصفیه شکل می‌گیرد، مثلا BOD و درصدهایی از TSS حذف می‌شود، تا این مرحله تصفیه فیزیکی است و هنوز کاری روی آن انجام نشده است، بعد از ته نشینی اولیه فاضلاب وارد تانکر هوادهی می‌شود که قسمت بیولوژیک تصفیه انجام می‌شود، مکانیسم آن به صورت هوادهی از عمق 6 متر  است و هوای مورد نیاز میکروارگانیسم‌ها تامین شده و فرایند تصفیه شکل می‌گیرد، بعد از آن وارد ته نشینی ثانویه می‌شویم، در این مرحله فرایند تصفیه تکمیل می‌شود و پساب به مرحله کلرزنی و آبیاری کشاورزی می‌رسد.

این تصفیه خانه 450 هزار متر مکعب در روز و5.2 در ثانیه ظرفیت دارد.

در بخش لجن 3 درصد مواد جامد و 97 درصد آن آب است، در مراحل انجام تصفیه یک لجن ثانویه عمده برگشت می‌کند و به عنوان خوراک وارد تانکر هوادهی می‌شود و در ساختمان آبگیری مواد پلیمری و کاتیون به لجن مازاد اضافه می‌شود تا به غلظت 5 درصد برسد، دو لجن با هم میکس می‌شوند و در نهایت 6 هاضم فرایند تثبیت لجن را انجام می‌دهند، این هاضم‌ها هر کدام 9 هزار متر مکعب ظرفیت دارند، 6 تا 9 هزار متر مکعب لجن طی مدت  20 روز در دمای 37 درجه در آنها می‌چرخد و نهایتا مواد آلی گرفته و تصفیه می‌شود، بالای هاضم‌ها که  30 متر ارتفاع دارند و با توجه به اینکه فرایند بی هوازی است گاز تجمع پیدا می‌کند که 65 درصد آن متان است.  35 هزار متر مکعب در روز گاز متان تولید می‌شود و برای 4 واحد موتور گازسوز و تولید 5 مگاوات برق از آن استفاده می‌شود، در حال حاضر 80 درصد برق تصفیه خانه از آن تامین شده و در مواقعی مازاد آن نیز به شبکه برق سراسری وصل می‌شود.

بعد از تثبیت؛ لجن وارد ساختمان آبگیری شده و با رطوبت 75 درصد آبگیری می‌شود و اصطلاحا کیک لجن آماده می‌شود، از قسمت تصفیه خانه خارج شده و برای فرآوری آماده می‌شود.

واحدهایی مثل لجن و دانه گیر نیز که بو دارد 6 تا 10 بار در ساعت مکش می‌شود و به صورت بیولوژیکی تصفیه می‌شود.

روزانه 300 تا 400 تن در روز لجن تولید می‌شود که فعلا در قسمت جنوبی سایت انباشته می‌شوند اما طرح شرکت فاضلاب استفاده برای کود،  سوخت و یا کمپوست آن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز