خبرگزاری کار ایران

رویترز خبر داد؛

اتحادیه اروپا برای حفظ برجام مجوز کار «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» در ایران را صادر کرد

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۱۹۱

بانک سرمایه‌گذاری اروپا»، به عنوان بازوی غیر انتفاعی بلندمدت اتحادیه اروپا، یکی از یال‌های کلیدی تلاش این اتحادیه برای حفظ روابط تجاری با ایران در مقابل تصمیم واشنگتن برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران است.

به گزارش ایلنا، به نقل از «رویترز»، نمایندگان اروپا روز چهارشنبه مجوز کسب و کار «بانک سرمایه‌گذاری اروپا EIB » را در ایران تصویب و صادر کردند. این اقدام در راستای حفظ برجام انجام شده است.

بر اساس این گزارش، «بانک سرمایه‌گذاری اروپا»، به عنوان بازوی غیرانتفاعی بلندمدت اتحادیه اروپا، یکی از یال‌های کلیدی تلاش این اتحادیه برای حفظ روابط تجاری با ایران در مقابل تصمیم واشنگتن برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران است.

«رویترز» مدعی شد: با این وجود تصمیم نمایندگان اتحادیه اروپا به معنای تعهد این بانک برای کار در ایران نیست. این حرکت توانایی این بانک برای تامین مالی از طریق بازارهای آمریکا را به خطر می‌اندازد و نتایجی را برای عملیات‌های آنها در پی خواهد داشت. 

بر اساس این گزارش، پارلمان اروپا قویا حرکت نمایندگان دست راستی را که می‌خواستند مانع از لغو محدودیت‌های این بانک در ایران شوند را مسدود کرد. گروه دست راستی «دموکراسی مستقیم و آزادی اروپا» در پارلمان اتحادیه اروپا که شامل «حزب مستقل بریتانیا» نیز بود با ۹۳ رای در مقابل ۵۷۳ رای و ۱۱ رای ممتنع در تلاش خود برای مسدود کردن راه لغو محدودیت‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپا شکست خورد. 

«زیگفرد مورسان» یکی از نماینده‌های حزب خلق اروپایی گفت: «ما به بانک سرمایه‌گذاری اروپا ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران را در صورتی که پروژه‌های مناسبی برای تامین مالی وجود داشته باشد، اعطا کردیم. توافق هسته‌ای یک توافق خوب برای امنیت اروپا بوده است.»

به گزارش «رویترز» دولت‌های عضو اتحادیه اروپا از نظر فنی می‌توانند طرح کمیسیون را باطل کنند؛ اما انتظار نمی‌رود که چنین اتفاقی بیفتد چرا که سران کشورهای اتحادیه اروپا علنا از برنامه «بانک سرمایه گذاری اروپا» حمایت کرده‌اند. 

بر اساس این گزارش تحریم‌ها قرار است، در ماه اگوست علیه ایران به اجرا در بیاید اما برخی کمپانی‌های اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری‌هایی داشتند و با توجه به عملیات‌های بزرگی که در آمریکا دارند اعلام کرده‌اند که از ایران خارج خواهند شد.

به گزارش «رویترز» یکی از یال‌های استراتژی اتحادیه اروپا، «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» است که اهرم ویژه‌ای برای دفاع از کمپانی‌های اروپایی در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا به شمار می‌رود. طرح کمیسیون که به کشورهای اروپایی دسترسی مستقیم ارسال پول به بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از جریمه‌های آمریکا را اعطا کرده نیز یکی از یال‌های این استراتژی است.»

به ادعای «رویترز»، شعبه لوکزامبورگ «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» نگران این طرح است. منابع اروپایی به رویترز گفته‌اند که از تهدیدهای آمریکا برای تحریم ایران می‌ترسند چرا که بر توانایی تامین مالی پروژه‌های آنها در آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز