خبرگزاری کار ایران

هیچ گزارشی مبنی بر کمبود کالا در بازار نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۰۶۲

نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: هیچ گزارشی مبنی بر کمبود کالا در بازار نداریم برای کالاهای ضروری و اساسی ارز از محل ۳۸۰۰ تومان تامین می‌شود. سیمان خاکستری هم بدون تغییر بوده اما لاستیک ۵ درصد افزایش قیمت داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست خبری کمیسیون تنظیم بازار امروز شنبه نهم تیرماه در استانداری تهران با حضور معاون اقتصادی استاندار، نماینده ستاد تنظیم بازار، نماینده پشتیبانی امور دام، نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی ایران و جمعی از مدیران و روسای اتحادیه‌ها برگزار شد.

در این نشست محمد امامی امین معاون اقتصادی استاندار تهران اظهار کرد: در این مدت قیمت‌ها بسیار افزایش داشته و تولیدکننده و مصرف کننده هر دو متضرر شدند اما با تدابیر دولت امیدواریم به شرایط عادی در کشور باز گردیم. امیدواریم شاهد توافق بر سر موضوع برجام هم با اتحادیه اروپا باشیم.

وی افزود: برجام باشد یا نباشد ما باید زندگی کنیم و امورات کشور را در جهت منافع ملی پیش ببریم.

ذوالفقاری در ادامه تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت قیمت کالاهای اساسی را اعلام کرده و هیچ کمبودی در خصوص محصولات اساسی مانند برنج و شکر نداریم. آنچه در بازار بیشتر تنش ایجاد کرده کالاهای وابسته به دلار است که به یک هم‌افزایی جلوی سوء استفاده را باید بگیریم.

وی افزود: میانگین کالاهای پرمصرف مانند برنج در قیمت بدون تغییر بوده برنج هندی هشت هزار تومان، برنج ایرانی ۱۳ هزار تومان و برنج پاکستانی ۸۲۰۰ تومان مبادله شده است. روغن نباتی ۵ درصد افزایش قیمت داشته و روغن نباتی ۵ کیلویی روند کاهشی را طی می‌کند در قیمت قند و شکر تغییر قیمتی نداریم، گوشت قرمز هم افزایش قیمت نداشته است، گوسفند زنده ۳۱ هزار تومان و گوشت گوسفند مخلوط ۵ درصد کاهش داشته و با قیمت ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: مرغ در بازار ۶۶۰۰ تومان است و بدون تغییر نسبت به ماه قبل قیمت‌گذاری شده است اما نسبت به هفته قبل کاهش قیمت داشت. این کاهش قیمت‌ها در مرغ به ضرر تولیدکننده‌ها است قیمت تخم‌مرغ هم ۱۳ درصد کاهش داشته و با قیمت ۷۲۵۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد:‌ در واحد لبنیات افزایش قیمت داشتیم، شیر خام ۷ درصد و کره ۲۹ درصد افزایش داشت اما ماکارونی با همان قیمت قبل بسته ۲۲۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی در رابطه با قیمت چای گفت: قیمت چای به دلیل بالا رفتن ارز افزایش داشته که چای دوغزال ۲۱ درصد و چای احمد ۳۳ درصد بیشتر شده است اما میوه و مرکبات نوسان قیمتی خود را دارد که عمدتا قیمت کاهشی داشته است.

نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: هیچ گزارشی مبنی بر کمبود کالا در بازار نداریم برای کالاهای ضروری و اساسی ارز از محل ۳۸۰۰ تومان تامین می‌شود. سیمان خاکستری هم بدون تغییر بوده اما لاستیک ۵ درصد افزایش قیمت داشت.

وی با اشاره به قیمت نهاد‌ه‌های دامی تاکید کرد: در نهاده‌های دامی جو ۱۱ درصد افزایش قیمت داشت اما باقی اقلام افزایشی نداشتند قیمت جوجه یک روزه کاهش ۳۶ درصدی داشته که این قیمت به ضرر تولیدکنندگان جوجه است. کاغذ ۷۰ گرمی اندونزی ۱۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت کاغذ ۷ درصد افزایش داشته است.

محمد امامی امین با انتقاد از افزایش صددرصدی قیمت کاغذ گفت: واردکنندگان این کاغذ را با ارز ۳۸۰۰ تومان وارد می‌کنند و باید هر چه سریعتر این افزایش قیمت بررسی شود. کالاهای وارداتی که مورد نیاز بازار است با ارز ۳۸۰۰ تومانی وارد می‌شود که محدودیتی هم ندارد اما ۱۰۲ درصد افزایش قیمت کاغذ به شدت غیرمنطقی است و ما از کسانی که از این موضوع سوء استفاده می‌کنند باخبر هستیم انبارهای کاغذ پر است و احتکار کنندگان باید منتظر برخورد قضایی باشند.

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: روغن موتور هم مقداری افزایش قیمت داشته اما باقی اقلام بدون تغییر بوده است.

امامی امین افزود: در واردات مرکباتی مانند موز هم افزایش قیمت داشتیم که به دلیل نوسانات ارز بوده است اما در بحث نهاده‌های دامی چندین تغییر داشتیم که یکی از آنها جوجه یک روزه است که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش قیمت داشته ذرت و کنجاله ۵۲ و ۷۴ درصد افزایش داشته‌اند که باید بررسی شود. برای واردات نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده اما این افزایش قیمت منطقی نیست و تعزیرات باید در این مساله ورود جدی بکنند.

ذوالفقاری با اشاره به عدم تصمیم در کشت ذرت در کشور تشریح کرد: ذرت یک محصول پرآب‌بر است، سیاست وزارت جهاد کشاورزی جلوگیری از کشت این محصول در کشور است این کشت به صورت فراسرزمینی در کشور غنا انجام خواهد شد و ۵ هزار هکتار از اراضی را در این کشور قرارداد بستیم دمای هوا در تمام طول سال ۲۲ تا ۲۴ درجه است و ۱۲۰۰ میلی‌متر بارندگی دارد که در این کشور برنج دیم هم به عمل می‌آید.

وی افزود: نیاز علوفه‌ای را توافق کردیم که توسط گشت فراسرزمینی انجام شود تا منابع آبی کشور به خطر نیفتد قیمت ارز تغییراتی داشته در نهاده‌ها هم اثر گذاشت اما ورود تعزیرات و کنترل قیمت می‌تواند تاثیرگذار باشد.

امامی امین در ادامه این نشست افزود: سیاست کشت فراسرزمینی سیاست درستی است امیدواریم بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم و نیازهای کشور را برطرف کنیم.

افشاری نماینده شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: در بحث برنج و شکر هیچ مشکلی نداریم ۵۷ هزار تن برنج، ۲۶ هزار تن شکر و یک میلیون تن گندم داریم و ۱۵۰ هزار تن گندم تا الان خریداری کرده‌ایم. انبارهای ما از غلات اشباع شده است.

وی افزود: ما در طرح ضیافت ۸۰۰ تن سهم برنج و شکر برای توزیع داشتیم که ۵۹۰۰ تن از این میزان را در شرکت‌های تعاونی مصرف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار توزیع کردیم.

ذوالفقاری در ادامه تاکید کرد: استان تهران سالانه به ۵۲۹ هزار تن برنج نیاز دارد که در انبار ذخیره داریم ۳۷۸ هزار تن شکر نیاز داریم که ۳۶ هزار تن آن را ذخیره کردیم، گوشت ۱۶۰ هزار تن نیاز سالانه تهران است که نسبت خوبی از آن را نیز در انبارها ذخیره کردیم.

نماینده شرکت پشتیبانی امور دام در رابطه با میزان ذخیره گوشت قرمز در انبارها خاطرنشان کرد: ما کمبودی در زمینه گوشت نداریم هم در حال توزیع و هم ذخیره‌سازی هستیم. ۳ هزار تن جو در انبارها ذخیره شده، ۳۰۰ هزار تن ذرت و ۱۵۰ تن کنجاله سویا داریم در حال خرید مرغ هستیم در چند هفته اخیر استان تهران بیش از ۱۰ هزار تن مرغ ذخیره کرده است.

امامی امین در ادامه درباره ذخیره گوشت سفید گفت: ما در بازار شاهد کاهش قیمت گوشت سفید هستیم زمانی که از ۱۰ درصد ذخیره مصرف سال صحبت می‌کنیم عدد بسیار بزرگی است بازار از نظر وجود کالاهای اساسی اشباع شده است دولت برای تنظیم بازار و جلوگیری از زیان تولید کننده مرغ را خریداری می‌کند و زمانی که قیمت بازار افزایش می‌یابد با ورود ذخیره دولت بازار به تعادل می‌رسد.

خلیلی در رابطه با توزیع دام زنده برای عید قربان اظهار کرد: تعداد دام مورد نیاز بررسی شده که حدود ۴۱ هزار و ۶۸۶ دام در مراکز سازمان میادین توزیع می‌شود که ۲۱ هزار و ۱۵۰ راس از آنها بازرسی شده است ۲ هزار لاشه وارداتی گوسفندی هم در عید قربان توزیع خواهد شد.

وی در رابطه با جلسه‌ای که با امور عشایر داشتند گفت: جلسه‌ای با عشایر و اصناف برگزار شد تا ایرادات سال گذشته برطرف شود سازمان امور عشایر باید ۱۵ روز قبل از عید قربان اسامی مراکز اسکان عشایر و توزیع دام را اعلام کند و ۳۰ روز قبل از عید هم اسامی داوطلبان عرضه دام را برای کنترل دام به دامپزشکی اعلام کند.

خلیلی در رابطه با اهداف این سازمان گفت: جلوگیری از کشتار دام خارج از کشتارگاه، خدمات‌رسانی به متقاضیان در جایگاه‌، کنترل بهداشت دام قبل از اعزام به جایگاه و عرضه گوشت سرد به متقاضیان از ضروریات ما در عید قربان است.

بلندی مدیر مطالعات بازرسی سازمان میادین اظهار کرد: افزایش قیمت کره به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۲ درصد بوده و توزیع محصولات تنظیم بازاری مانند برنج بسیار مطلوب بوده است اما خواهش ما این است که در سایر غرفه‌ها هم بتوانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

وی افزود: جلسات توزیع بهداشتی دام در عید قربان از ۴۵ روز پیش شروع شده و به شدت پیگیر هستیم که بتوانیم مانند سال‌های گذشته د رتوزیع دام زنده نیازهای مردم را تامین کنیم.

وی افزود: بحث بهداشت مردم و سلامت آنها در میان است و کشتار خارج از کشتارگاه باعث به خطر افتادن سلامت و افزایش بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو می‌شود از آنجایی که ۴۰ درصد افزایش قیمت دام زنده داریم ممکن است با افت تقاضا مواجه شویم اما با وجود اینکه اتحادیه امور عشایری محصول خود را به تنهایی عرضه می‌کند باید تدابیر لازم را جهت کاهش قیمت‌ها داشته‌ باشیم.

ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این جلسه تصریح کرد: صادرات دام سبک و سنگین از کشور همچنان وجود دارد افزایش قیمت در هر دام اتفاق خواهد افتاد بیشتر خروج این دام به صورت غیرقانونی است مرز پیرانشهر، مریوان، اشنویه، کرمانشاه و جنوب است که هر دو باعث کمبود خواهد بود دام‌هایی که تهران را تامین می‌کند در غرب کشور وجود دارد و این خروج غیرقانونی باعث کاهش گوشت در تهران خواهد شد.

وی ا فزود: کشتارگاه‌ها در روز عید قربان کار می‌کنند و سلاخ دارند که باعث عدم انتقال آلودگی از دام به انسان می‌شود و از مردم می‌خواهیم که خارج از کشتارگاه‌ها به ذبح دام نپردازند.

امامی امین در پایان گفت: صادرات دام سنگین و سبک بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده و طبق مکاتباتی که با مقامات قضایی و انتظامی شده از این روند و خروج غیرقانونی جلوگیری خواهد شد. بازار میزان تولید را کاملا جذب می‌کند و ما مازاد تولید نداریم قطعا ما از این شرایط عبور خواهیم کرد و مشکلات برطرف خواهد شد اگر ما در صدد رشد و شکوفایی کشور هستیم این اتفاق بدون همدلی و همراهی آحاد جامعه نمی‌افتد دولت خود را برای زیرساخت‌ها آماده کرده است و ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی را تامین خواهد کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز