خبرگزاری کار ایران

اوضاع صادرت گاز ایران خوب نیست / امکان درآمدزایی 130 میلیارد یورویی با بزرگترین ذخایر انرژی کشور

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۲۳

سیفی با اشاره به بدمصرفی گاز در کشور خاطرنشان کرد: شدت مصرف انرژی در ایران 4 برابر بدتر از کشورهای همسایه با اقتصاد مشابه ما است و همچنین ما دو برابر بیشتر از بدترین مصرف کننده دنیا گاز مصرف می‌کنیم ضمن اینکه 13 برابر بدتر از بهترین مصرف کننده دنیا هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نصرت اله سیفی در نشست خبری اولین نمایشگاه بین المللی گاز اظهار داشت: در حال حاضر حجم ذخائر متعارف گاز دنیا 187 تریلیارد متر مکعب است که از این میزان سهم ایران 34 تریلیون متر مکعب است.

وی افزود: ایران در منطقه‌ای است که در مرکز کشورهای دارنده گاز قرار دارد به طوری که روسیه و ترکمنستان به عنوان دومین و چهارمین کشور در شمال ایران و قطر به عنوان سومین کشور دارنده گاز جهان در جنوب ایران قرار دارد. بنابراین در مجموع 4 کشور بزرگ دارنده گاز دنیا در اطراف ایران قرار دارند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: در حال حاضر روسیه 33 تریلیون فوت مکعب قطر 25 تریلیون فوت مکعب و ترکمنستان  18 فوت مکعب گاز دارند که 60 درصد گاز متعارف جهان را شامل می‌شوند که این حجم از گاز ایران با قیمت گاز صادراتی هفت هزار میلیارد یورو ارزش دارد و در مقایسه با کسب و کارهای دیگر دنیا از جایگاه بالاتری برخوردار است بنابراین ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

وی با بیان اینکه حجم گازی که تولید می‌شود 3600 میلیارد مترمکعب در سال است افزود: ایران نفر سوم تولیدکننده گاز در دنیا است که علاوه بر تولید بخشی از گاز نیز تجارت و مصرف می‌شود.

سیفی خاطرنشان کرد: حجم تجارت گاز در دنیا 1022 TCM است که برخی از طریق خط لوله و برخی از طریق LNG صادر می‌شود اما سهم ایران از این تجارت جهانی در برابر میزان ذخائر بسیار ضعیف است به طوری که به طور جبری در سال 2016 منفی 2 TCM بوده است و به طور مطلق 18 TCM بوده است اما امسال با خط لوله‌ای که به بصره و بغداد داریم این رقم به 42 TCM می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت تجارت گاز ایران باید بهبود یابد خاطرنشان کرد: ما از نظر سرمایه‌گذاری و صنعت در بخش گاز جزو کشورهای پیشرفته هستیم به طوری که خط لوله زیرزمینی ما 36 هزار کیلومتر است و با برنامه‌هایی که در حال اجراست به 45 هزار کیلومتر می‌رسد که می‌تواند برای صادرات و ترانزیت مورد بهره‌برداری قرار گیرد که این 36 هزار کیلومتر توان تبادل 800 میلیون مترمکعب گاز را دارد و با ارتقای به 45 هزار کیلومتر 1100 میلیون متر مکعب تبادل گاز خواهیم داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه گاز در دنیا در آینده نقش مهمی ایفا خواهد کرد گفت: ما 15 کشور همسایه داریم که پس از آن یک حلقه 9 تایی داریم که کشورهای چین و یا سوریه نیز نیازمند گاز ما هستند و این موقعیتی منحصر به فرد را برای ما به وجود می‌آورند.

وی افزود: ما به سه هزار کیلومتر خط دریایی فقط در عسلویه داریم که نشان می‌دهد شبکه داخلی ما پیشرفته است همچنین 310 هزار کیلومتر خط لوله شهری داریم و 95 درصد مناطق مسکونی تحت پوشش گاز هستند و به طور کل 70 درصد سبد انرژی ما از گاز است. یعنی ما نزدیک 6.5 میلیون بشکه معادل نفت گاز صادر می‌کنیم. همچنین ما 25 میلیون انشعاب گاز مسکونی داریم.

وی با بیان اینکه گاز تولیدی کشور پشتوانه تولید برق نیز هست افزود: 120 نیروگاه بزرگ گازی د اریم که این حجم 50 گیگابایت نصب نیروگاه‌ را شامل می‌شود.

سیفی با بیان اینکه تا سال 2040 تولید گاز به 5400 TCM یعنی 30 درصد تولید گاز جهان می‌رسد خاطرنشان کرد: از این میزان ما فقط نیم درصد ذخایر را تولید می‌کنیم که بسیار پایین است در جهان رقم تولید گاز تا 2 درصد است بنابراین اگر ما با همین روال تولید گاز را ادامه دهیم تا  20 سال تولید ما ادامه دارد و این بی‌معناست چون انرژی‌های تجدیدپذیر جای آنها را می‌گیرد.

وی یادآور شد: اگر ارزش دارایی 7000 میلیارد یورو باشد ما می‌توانیم 130 میلیارد یورو دارایی کسب کنیم و گاهی 3 تا 4 برابر این رقم به تبدیل مواد باارزش دیگر می‌توانیم درآمدزایی کنیم.

سیفی همچنین گفت: تا سال 2040 پیش بینی می‌شود که 50 درصد برق از گاز و منابع تجدیدپذیر باشد و در این راستا ما تولید گاز را از 750 میلیون متر مکعب تا 110 میلیون مترمکعب ارتقا می‌دهیم و تا طولانی‌مدت نیز به رقم 1500 میلیون متر مکعب خواهیم رسید که نشان می‌دهد باید این میزان گاز را صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما از نظر صادرات گاز تحرک خوبی نداریم بیان کرد: ما باید بتوانیم به کشورهای پاکستان، هند، افغانستان، حاشیه جنوب خلیج فارس، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه و عراق صادرات داشته باشیم ضمن اینکه می‌توانیم با تولید برق تجارت‌مان را سامان بدهیم.

وی یادآور شد: علاوه بر کشورهای ذکر شده ما می‌توانیم به کشورهای چین و هند و حتی کره جنوبی و ژاپن نیز از مسیر LNG صادرات داشته باشیم.

سیفی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در زمینه تجهیزات سطح الارضی وضعیت خوبی داریم اما در مورد تحت ا لارضی شرایط ضعیفی داریم ما به لحاظ CNG در دنیا منحصر به فرد هستیم و صد در صد تجهیزات آن بومی است به طوری که با 2800 ایستگاه سوخت‌گیری معادل 20 میلیون لیتر بنزین، گاز تزریق می‌کنیم.

وی به میزان ذخیره سازی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما فقط 2 TCM توان ذخیره‌سازی داریم که باید به رقم 4.5 TCM برسد و سرمایه‌گذاری در زیرزمین برای ذخیره سازی تقویت شود.

سیفی با اشاره به بدمصرفی گاز در کشور خاطرنشان کرد: شدت مصرف انرژی در ایران 4 برابر بدتر از کشورهای همسایه با اقتصاد مشابه ما است و همچنین ما دو برابر بیشتر از بدترین مصرف کننده دنیا گاز مصرف می‌کنیم ضمن اینکه 13 برابر بدتر از بهترین مصرف کننده دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف گاز بهتر از توسعه میادین گازی است، خاطرنشان کرد: ما چنانچه بهینه مصرف کنیم تا سه برابر توسعه میادین گاز برای ما سودآور خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز