خبرگزاری کار ایران

پرداخت ۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به عشایر در سه سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۷۱۵

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: در سه سال اخیر هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات مالی در راستای سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید به عشایر کشور پرداخت شده است.

به گزارش ایلنا، کرمعلی قندالی روز دوشنبه در همایش مدیران کل امور عشایر استان های کشور در خانه معلم اردبیل افزود: حمایت از جامعه عشایر یکی از الویت های دولت است و براین اساس امسال نیز برای تجهیز منابع عشایر یکهزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: عشایر به عنوان قشر مولد و کم توقع جامعه تنها قشر جامعه است که مشکلات امروز و تحریم ها اثری در آن نداشته و توانسته است با افتخار سر پا ایستاده و بدون وابستگی به نهادی به حیات خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: یکی از اقشار تاثیرگذار و بدون چشم داشت کشور عشایر است و می توان ادعا کرد که این قشر به معنی واقعی کلمه تولید کننده است.

وی با بیان اینکه عشایر کشور سالانه با تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند، اظهار کرد:۲۸ درصد دام سبک کشور و ۳۵ درصد تولیدات صنایع دستی کشور مربوط به این قشر زحمتکش است.

قندالی بیان کرد: برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باید توجه ویژه ای به عشایر شود چرا که ۵۹ درصد عرصه کشور حوزه قلمرو عشایر است.

وی گفت: در برنامه پنجم توسعه تنها یک بار کلمه عشایر آمده بود اما خوشبختانه در برنامه ششم توسعه ۱۶ بار کلمه عشایر آمده است که این نشانگر توجه بیشتر دولت و مجلس به جامعه عشایر است و امیدواریم دیگر نگران کمبود اعتبار در حوزه عشایر نباشیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه نوع زندگی عشایر ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر است، افزود: استفاده از ظرفیت های گردشگری عشایر، کشت گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز و صنایع دستی از اولویت های سازمان امور عشایر ایران در مناطق عشایری است.

وی تامین آب مورد نیاز عشایر را یکی از دغدغه های سازمان امور عشایری دانست و اظهار کرد: یکی از چالش ها و مشکلات سازمان در حوزه تامین آب و آبرسانی به عشایر با توجه به خشکسالی های بوجود آمده در کشور و مناطق عشایری بود که امیدواریم با توجه به بارش خوب در سالجاری این دغدغه و چالش برطرف شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۵ هزار خانوار عشایری در کشور برای تامین برق مورد نیاز خود از مولدهای تولید انرژی خورشیدی استفاده می کنند که با برنامه ریزی های صورت گرفته در این رقم در سه سال آینده به ۷۵ هزار خانوار خواهد رسید.

وی اضافه کرد: عشایر زحمتکش استان اردبیل در تولید نیازهای کشور پیشگام هستند و در سه سال اخیر ۱۵۸ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای آنها پرداخت شده است.

هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شامل ۱.۸ درصد جمعیت کشور عشایر هستند.

جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری ۱.۵ میلیون راس دام مشغول هستند.

عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

همایش ۲ روزه مدیران کل امور عشایر استان های کشور روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در خانه معلم اردبیل آغاز شد و فردا سه شنبه نیر ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز