خبرگزاری کار ایران

پلیس راهور:

اجازه افتتاح راه‌های ناقص و ناایمن را نمی‌دهیم / هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای کاهش هر یک نفر کشته جاده‌ای

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۹۱۰

فرمانده پلیس راهور با بیان اینکه برخی از فشارهای محلی یا رویدادهای سیاسی باعث افتتاح راه‌ها زودتر از موعد و ناقص و ناایمن شده است، گفت: طبق ابلاغیه اخیر اجازه افتتاح به راه‌های ناایمن را به وزارت راه و شهرسازی نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سردار محمدحسین حمیدی در مراسم گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور با بیان اینکه ۹۳ درصد حجم بار و مسافر از جاده حمل و نقل می‌شود، گفت: با توجه به این رقم شریان‌های راهی برای ما بسیار حیاتی هستند و اگر اقتصاد کشور بخواهد رشد داشته باشد یکی از بخش‌های موثر حمل و نقل ایمن و روان و به صرفه می‌تواند باشد.

وی با تاکید بر اینکه راهدارها مسئول حراست و نگهبانی از جاده‌های کشور هستند ادامه داد: موضوع مهم در حراست از راه‌ها هماهنگی بین دستگاه‌های استانی با یکدیگر است و در این حوزه امکان تصمیم‌گیری‌های بخشی و جزیره‌ای وجود ندارد نمونه آن را می‌توان در عملیات راهداری زمستانی دید.

سردار حمیدی افزود: به طور قطع استان‌ها همجوار باید در راهداری زمستانی پشتیبان استان برف‌گیر باشد و جلوی ترددهای اضافه را بگیرند و طرح زمستانی برای پشتیبانی از استان همجوار خود را به اجرا برساند اگر چه که خود درگیر برف و برودت هوا نشده باشد.

فرمانده پلیس راهور با تاکید بر اینکه زمانی بستن راه‌ها به دلیل بارش برف برای مسئولان افت داشت گفت: معتقدم مسدود اعلام کردن راه‌ها در روزهای بحرانی برفی یک ضرورت است چرا که می‌تواند از میزان آسیب رسانی به مردم و تجهیزات بکاهد.

سردار حمیدی تاکید کرد: در آخرین برف سنگین سال گذشته دیدیم که تجهیزات راهداری به تنهایی برای مواجهه با آن شرایط جوی کفاف نداد و ماشین‌آلات راهداری نتوانستند حریف شرایط جوی شوند حال در این شرایط مسدود اعلام کردن راه‌ها یک ضرورت است و چرا باید از این اقدام هراسی داشته باشیم.

سردار حمیدی با تاکید بر اینکه امروز بحران‌های طبیعی قابل پیشگیری هستند، گفت: مسئولان مکلف به انجام اقدامات پیشگیرانه در این شرایط هستند و به طور قطع پیش بینی و پیشگیری در کاهش خسارات در شرایط بحران کمک خواهد کرد.

فرمانده پلیس راهور با بیان اینکه هنر مسئئولان این است که بتوانند قبل از وقوع حادثه از بروز آن پیشگیری کنند گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم در برخی از مناطق مسئولان پس از وقوع حادثه به فکر رفع بحران موجود می‌افتند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از اقدامات در استان‌ها نشات گرفته از فشارهای محلی است و نه ضرورت گفت: به هیچ وجه نباید راه‌های ناقص به افتتاح برسند و آن را تحویل بگیریم اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در آستانه انتخابات و رویدادهای سیاسی عده‌ای به دنبال افتتاح های نیمه کاره پروژه‌ها هستند که با این کار آخرت خود را ویران می‌کنند و معتقدم پل صراط همین جا است.

سردار حمیدی با بیان اینکه طبق ابلاغیه اخیر اعلام کردیم به هیچ راه جدیدی اجازه افتتاح نمی‌دهیم مگر اینکه تیم‌های نظارتی ما استانداردهای آن را تعیین کند گفت:‌ از این پس راه‌های جدید بدون تاییدیه دستگاه‌های نظارتی از جمله راهور اجازه افتتاح نخواهند داشت.

فرمانده پلیس راهور با اشاره به ضرورت حفظ حریم راه‌ها گفت: در گذشته در برخی از مناطق حریم راه‌ها را به واسطه فشارهای محلی بخشیده‌اند بنابراین امروز می‌بینیم که بسیاری از راه‌ها به همین دلیل به راه شهری تبدیل شده و برای کاهش سرعت در این مسیرها سرعت‌گیر نصب کرده‌اند که این خلاف استانداردها است.

وی تاکید کرد: واگذاری حریم راه‌ها به ساختمان‌هایی مانند رستوران‌ها که اغلب آنها غیرمجاز هستند باعث شده که حرکت ترافیک در آن مناطق کند شود و از آنجایی که حجم واگذاری حریم راه‌ها بالا رفته برخورد با آنها سخت‌تر است و گاها به زد و خورد بین ماموران و مالکان منتهی می‌شود. البته ما در این حوزه کوتاه نمی‌آییم چرا که معتقدیم حریم راه سرمایه ملی کشور است.

سردار حمیدی با اشاره به مقوله مهم ارتقای ایمنی در جاده‌های کشور اظهار داشت: در دنیا به ازای کاهش هر یک تلفات جاده‌ای هزینه‌ای را مشخص می‌کنند که این رقم در ایران ۵۰۰ میلیون تومان برای کاهش هر یک نفر کشته تصادفات جاده‌ای است.

وی تاکید کرد: تنها با حرف نمی‌توان تعداد کشته‌های جاده‌ای را کاهش داد و برای تحقق سیاست‌ها در این حوزه باید هزینه کرد.

سردار حمیدی با تاکید بر اینکه در برخی از مناطق عدم وقوع تصادفات جاده‌ای کاملا شانسی است گفت: بسیاری از نقاط جاده ناایمن هستند و بودجه‌ای هم برای ایمن سازی این نقاط وجود ندارد و اینکه در آن نقاط تصادفی رخ نمی‌دهد کاملا شانسی بوده چرا که این مسیرها مستعد تصادف هستند.

فرمانده پلیس راهور با بیان اینکه ۶۰ الی ۷۰ رصد تصادفات در جاده‌ها به ویژه جاده‌های کویری از نوع واژگونی هستند واژگونی خودرو باعث می‌شود تعداد تلفات افزایش یابد و علت آن هم نقض در شیب شیروانی جاده‌ها است.

وی افزود: شاهد این بودم که در برخی از شهرها مسئولان راهداری با کمترین اعتبار نسبت به اصلاح شیب شیروانی‌ها اقدام کردند که همین اقدامات جلوی تصادفات پرهزینه و پرتلفات مانند تصادفات اتوبوس‌ها را گرفته‌اند.

وی همچنین با اشاره به افزایش تصادفات در ۳۰ کیلومتری حریم شهرها گفت: از آنجایی که رانندگان تصور می‌کنند به مقصد نزدیک شده‌اند توجه و دقت‌شان کم می‌شود بنابراین  بیشتر تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد و دقیقا در این نقطه اقدامات شهرداری‌ها و راهداری برای ارتقای ایمنی ضعیف است.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر دلایل وقوع تصادفات عدم استراحت رانندگان است چرا که توقف در مجتمع‌های بین راهی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد از این رو در یک طرح مشترک اقدام به احداث استراحت‌گاه‌های ارزان‌قیمت کرده‌ایم که سال گذشته در ۴۰۰ نقطه در سطح کشور استراحتگاه ارزان قیمت برای مردم و مسافران ایجاد شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز