خبرگزاری کار ایران

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی دبیرخانه مناطق آزاد و مرکز آمار ایران

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۲۵۱

تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی دبیرخانه مناطق آزاد و مرکز آمار ایران در راستای همکاری آماری در سازمان برنامه و بودجه منعقد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد باقر نوبخت(رییس سازمان برنامه و بودجه) در مورد اهمیت این تفاهم‌نامه گفت: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، موضوع توسعه مناطق آزاد و مشارکت آن در توسعه ملی مورد تاکید قرار گرفته است و در شرایط کنونی که عنوان سال در راستای حمایت از کالای ایرانی است، لازم است در جهت ثبات اقتصادی و پیشرفت، حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد:  مجموعه پیش‌بینی‌های داخلی و خارجی حکایت از رشد اقتصادی جمهوری اسلامی دارد و این رشد در گزارش مرکز آمار هم برای سال گذشته و هم برای سال ۹۷ دلالت بر این دارد که رشد مثبت اقتصادی امسال هم استمرار خواهد داشت.

وی یادآور شد: براساس گزارش مرکز آمار، اقتصاد کشور در سال ۹۶ رشد اقتصادی۴.۴ با نفت و ۴.۷ بدون نفت را تجربه کرده است و در گزارش‌های بین‌المللی و به ویژه گزارش صندوق بین‌المللی پول در ۲۹ مارس به محدود شدن نرخ تورم و کاهش نرخ بیکار ی و رشد اقتصادی ۴ درصد تاکید شده است.

نوبخت با اشاره به ظرفیت‌های مناطق آزاد گفت: با توجه به نامگذاری سال در راستای حمایت از کالای ایرانی و رشد اقتصادی مستمر اقتصادی، شایسته است که از ظرفیت‌های مناطق آزاد که مورد تاکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، استفاده لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: براساس آمار منتشر شده در سال گذشته تقریبا ۱۳ میلیون گردشگر از این مناطق دیدن کرده‌اند  و این مناطق سهم ۲۲ میلیارد دلاری در صادرات کشور داشته است.

سخنگوی دولت در مورد ضرورت این تفاهم گفت: مرکز آمار گزارش‌های منظم و فصلی را در مورد شاخص‌های اقتصادی ارائه می‌کند که شاخص‌های مناطق آزاد در میان این آمارها قرار نمی‌گیرد و با توجه به اینکه سازمان مرکز آمار یک سازمان رسمی است ، ضروری بود تا این این همکاری بین دو نهاد ایجاد شود تا این خلا پر شود.

نوبخت در مورد تاثیر این تفاهم نامه گفت: این کار برای سرمایه‌گذاران داخلی که به آمار و اطلاعات رسمی استناد می‌کنند بسیار مهم است و با همکاری مرکز آمار و دبیرخانه مناطق آزاد شاخص‌های مناطق آزاد در کنار شاخص‌های ملی، استانی، محلی ارائه خواهد شد.

مرتضی بانک( دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی) در ادامه این مراسم در مورد برنامه‌های این نهاد گفت: یکی از برنامه‌های مناطق آزاد و ویژه پیوند کامل و مناسب با اقتصاد داخل و خارج است و در این راستا ایجاد شرایط لازم برای ارائه اطلاعات دقیق مناطق آزاد که مورد استناد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد، امری ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به این هدف و سهیم شدن در سیاست‌های کلان کشور مانند اقتصاد مقاومتی لازم است آمار و داده‌های مناطق آزاد همانند دیگر حوزه‌های اقتصادی تهیه شود تا ما هم در سیاست‌های کلان کشور مشارکت لازم را داشته باشیم.

بانک تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با همکاری مرکز آمار این همکاری را شروع کرده است تا هم آمار و داده‌های مناطق آزاد را در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار دهیم و هم با شناخت نقاط ضعف در راستای برطرف کردن آنها تلاش کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه یادآور شد: در سال ۹۶ مجموعا ۲۸۰ هزار نفر در هفت منطقه آزاد اشتغال داشته‌اند که نسبت به سال ۹۵ رشد شش درصدی داشته و با در نظر گرفتن جمعیت یک میلیونی مناطق آزاد تقریبا رقم مناسبی است و نزدیک اشتغال کامل است.

وی ادامه داد: در مناطق ویژه هم این رقم به ۱۷۶ هزار نفر رسید که با جمع مناطق آزاد نزدیک به ۴۵۰ هزار نفر اشتغال زایی صورت گرفته که می‌تواند داشته اقتصاد کشور تاثیر مثبتی داشته باشد.

امید علی پارسا( رییس مرکز آمار) در ادامه این نشست گفت: طبق برنامه ششم توسعه می‌بایست برنامه آماری کشور تهیه شود و در سال گذشته برنامه راهبردی تهیه شد که براساس آن گذار از آمارهای سنتی به آمارهای ثبتی- مبنایی سیاست‌گذاری شده است و داده‌های ملی، محلی، شهری، روستایی و نیز مناطق آزاد ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه مرکز آمار تا یک و نیم ماه آینده تهیه می‌شود و کلیه دستگاه‌های اجرایی تمام ریز داده‌های خود را برای سیاست‌گذاری ارائه می‌کنند که در حال حاضر سرعت بالایی گرفته است.

پارسا تصریح کرد: در سال ۹۷ نظام آماری ثبتی- مبنایی در سیستم آماری ریل‌گذاری شد. بر همین اساس ما فاقد آمار رسمی از مناطق آزاد بودیم. بنابراین برای استناد بین‌المللی و مشخص شدن سهم این مناطق از اقتصاد کشور، بر آن شدیم تا با همکاری مناطق آزاد، شاخص‌های این مناطق را محاسبه و سهم آن در GDP را براساس تفکیک سهم مشخص کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز