خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت:

قرارداد با سازمان انرژی اتمی برای ساخت سانتریفیوژ / تشریح برنامه پژوهشگاه برای کاهش آلایندگی آب‌های زیرزمینی

کد خبر : ۶۱۶۲۳۵

توفیقی به قرارداد با شرکت ملی نفتکش درباره کاهش میزان سولفور مازوت تصریح کرد: بر اساس IMO تا سال 2020 باید میزان سولفور در مازوت نیم درصد باشد در حال حاضر این رقم 3.4 تا 4 درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جعفر توفیقی در نشست خبری راهبردهای پژوهشگاه صنعت نفت با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری ایرانی و محورهای حضور در بیست و سومین نمایشگاه نفت درباره قرارداد با سازمان انرژی اتمی برای ساخت سانتریفیوژ اظهار داشت: سانتریفیوژ‌های قبلی آمریکایی و اروپایی بودند که دیگر اکنون این تجهیزات به ما داده نمی‌شوند ما در حال حاضر در زمینه ساخت این دستگاه‌ها خودکفا شده‌ایم.

وی همچنین به قرارداد با شرکت ملی نفتکش درباره کاهش میزان سولفور مازوت تصریح کرد: بر اساس IMO تا سال 2020 باید میزان سولفور در مازوت نیم درصد باشد در حال حاضر این رقم 3.4 تا 4 درصد است بنابراین ما روش کاهش میزان سولفور را بررسی کردیم که در این ارتباط چند گزینه برتر بررسی شد و اکنون در حال انعقاد فاز دوم با شرکت ملی نفتکش هستیم تا کار عملیاتی شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت درباره استفاده دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا از امکانات پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: یکی از مباحث ما توانمندسازی نیروی انسانی است که در این ارتباط مسیر را باز گذاشتیم که دانشجویان بتوانند مراجعه کنند ضمن اینکه هزینه‌ها را نیز 50 درصد تخفیف دادیم.

وی همچنین به تفاهم‌نامه با پژوهشگاه نیرو در زمینه انرژی و بهینه‌سازی مصرف آن اشاره کرد و افزود: در حوزه محیط زیست نیز تعاملات گسترده‌ای داشتیم و زیرساخت‌های لازم را به وجود آوردیم و ما زیست فناوری نفت را در قالب چشم انداز تعریف کردیم که نیازسنجی‌هیا آن بیرون آمده و در این ارتباط پاکسازی آلودگی آب‌های زیرزمینی یکی از محورهای تجاری کردن فناوری در سطح ملی است.

توفیقی بیان کرد: گام دوم ما کاهش آلایندگی آب و خاک در منطقه پارس جنوبی است که یکی از مشکلات ما سفره‌های آب زیرزمینی است که توانسته‌ایم تاکنون چند هزار تن از آلودگی را امحا کنیم که با ارزیابی انجمن سبز اروپا در خاورمیانه رتبه اول و در سطح بین المللی مقام سوم را کسب کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آلایندگی‌هایی در شازند اراک، آذربایجان، خارگ و همچنین سرخس و خانگیران در زمینه آب‌های زیرزمینی داریم که با استفاده از تکنولوژی می‌توانیم این آلایندگی‌ها را رفع کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: دو استراتژی کلان شناسایی توسعه تکنولوژی ساخت ادوات و حسگرها که قابلیت شناخت آلودگی را دارند در نظر گرفتیم که در این ارتباط 17 سنسور دانش فنی بومی سازی شده است.

وی همچنین گفت: ما طرح جامع مدیریت پسماند را نیز در دست اجرا داریم که برای رفع آلودگی‌های فرآورده‌های نفتی اقدام می‌کنیم.

توفیقی در ادامه با اشاره به جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت در کشور بیان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با نزدیک به 60 سال سابقه فعالیت‌های علمی و برخورداری از نیروهای انسانی و فکری و تجهیزات پیشرفته و تدوین برنامه‌های راهبردی امروز به یک مرکز تحقیقاتی و توسعه بسیار پیشرو و مطرح در سطح ملی و منطقه تبدیل شده است.

وی افزود: پژوهشگاه یک تکیه‌گاه و اتکاء برای صنعت نفت ایران به عنوان یک صنعت کلیدی کشور است و صنعت نفت نقطه اتکاء اقتصاد ایران به آن است، از این رو این پژوهشگاه در برخورداری از توانمندی‌های علمی و ایجاد شبکه‌های همکاری میان دانشگاه‌ها،‌ پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی نسبت به تحقق اهداف خود اقدام کرده است.

توفیقی با تاکید بر ضرورت حضور ایران در بازارهای جهانی تولید نفت و فناوری، خاطرنشان کرد: بر این اساس تاکنون پژوهشگاه نفت در توسعه دانش فنی مورد نیاز صنعت نفت، گام‌های موثری برداشته است که خدمات عرضه شده مورد اعتماد مدیران ارشد صنعت نفت در بخش‌های مختلف این حوزه بوده است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه ما در عرصه‌های زنجیره‌ای ارزش در حوزه‌های بالادستی در بخش‌های اکتشاف و ازدیاد برداشت و همچنین در بخش‌های پایین‌دستی شامل بخش‌های پتروشیمی و محیط زیست فعال بوده و آماده بوده ایم، افزود: پژوهشگاه به عنوان یک مرکز تحقیقات پیشرو توانمندی‌های خود را در راستای رفع چالش‌های این صنعت ارائه می کند.

توفیقی بیان کرد: افزایش تعاملات با صنعت نفت، تجزیه و تحلیل فناوری‌ها، آینده‌نگری و رصد فناوری در دهه‌های آینده و انجام پژوهش‌های مقدماتی و بنیادی برای توسعه فناوری به منظور ورود به بازارهای جهانی صنعت نفت را از سیاست‌های این پژوهشگاه است و از نظر نیروی انسانی نیز تلاش داریم تا از نخبگان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های تراز اول از دانشگاه‌های داخلی و خارجی بهره‌مند شویم.

وی با تاکید بر اینکه امروزه این پژوهشگاه به دلیل حضور دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در عرصه تولید فناوری‌های صنعت نفت در یک محیط رقابتی قرار گرفته است، یادآور شد: امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها با روی آوردن به تولید فناوری‌های مورد نیاز بخش صنعت نفت، فضای رقابتی را ایجاد کرده‌اند. از این رو لازم است تا ما در تولید فناوری‌های با کیفیت و با کمترین هزینه و سرعت بتوانیم نیازهای این صنعت را برآورده کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و اجرای طرح زیست‌محیطی مروارید خلیج فارس را از جمله دستاوردهای این پژوهشگاه دانست که داده‌های بسیار مناسبی به دست آمده و ادامه داد: در این پروژه با مطالعات عمیق در حوزه‌های ژئوفیزیک،‌ ژئو شیمی و لرزه‌نگاری حجم زیادی از داده‌ها به دست آمده است که این داده‌ها مورد تایید شرکت نفت فلات قاره به عنوان کارفرمای این پروژه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه "مرکاپتان زدایی" از پارس جنوبی به مرحله نهایی رسیده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن طرح شیرین‌سازی گاز طبیعی به کارفرمایی شرکت ملی نفت در دستور کار قرار دارد که در این طرح روش‌های فراروش گاز اجرایی خواهد شد.

توفیقی رفع آلودگی‌های نفتی از خاک، سنتز موادی که از هرزروی گل حفاری جلوگیری می‌کند، ساخت حس‌گرهای مواد سمی و ارائه خدمات آزمایشگاهی را از دیگر دستاوردهای محققان این پژوهشگاه نام برد که قرار است در نمایشگاه نفت و گاز قراردادهای آن منعقد شود.

توفیقی با تاکید بر اینکه بسیاری از طرح‌های اجرا شده در این پژوهشگاه در سایر بخش‌های کشور قابل تکرار است، اظهار کرد: برای تحقق این امر نیاز به گسترش توانمندی‌های بازاریابی داریم.

وی همچنین گفت: در بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، ساختار سلسله مراتبی و عمودی ایجاد شده است و این در حالی است که باید ساختار این مراکز چابک شود تا بتواند در فضای رقابتی حضور یابد. این ساختار  موجب واگذاری پروژه‌ها به شرکت‌های خارجی است و شرکت‌های خارجی به دلیل کیفیت بالا، قیمت و سرعت پایین می‌توانند نیازهای فناوری کشور را مرتفع کند، از این رو ما باید با رفع موانع و مقررات‌زدایی بستر لازمی را برای همکاری با سایر نهادها ایجاد کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها را از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: پژوهشگاه وارد حوزه تجاری‌سازی نمی‌شود؛ ولی ما درصدد هستیم تا با حمایت از طرح‌های نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان اقدام به توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت کنیم. بر این اساس تاسیس مرکز نوآوری در پژوهشگاه یکی از برنامه‌های ما به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در دنیا ایجاد شبکه‌های همکاری، یک فعالیت مرسوم است، گفت: این که پژوهشگاه صنعت نفت به تنهایی بتواند تمام نیازهای این صنعت را مرتفع کند، غیر ممکن است و همچنین مقرون به صرفه نخواهد بود. از این رو می‌توان با ایجاد شبکه سازی‌ها زمینه مساعدتری برای رفع نیازهای فناورانه این صنعت ایجاد کرد.

توفیقی با اشاره به واگذاری پروژه‌های نفتی به دانشگاه‌های کشور، اضافه کرد: علاوه بر آن ایجاد انستیتوها در حوزه‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت باعث شده تا شرکت‌های دانش بنیان بیشتری در این شبکه حضور یابند و اجرای چنین اقداماتی موجب شده است که در مدت 6 ماه گذشته با 10 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی تفاهم‌نامه‌هایی را به امضاء برسانیم.

وی اجرای برخی از پروژه‌های اجرایی شده مانند مروارید خلیج فارس در سایر کشورها را از دیگر قابلیت‌های موجود در حوزه همکاری‌های علمی دانست و افزود: بر اساس پیش بینی محققان تا ده‌ها سال آینده،‌ صنعت نفت صنعت غالب در دنیا است که این امر نشان می‌دهد بازار گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد که با ایجاد شبکه سازی می‌توانیم پروژه‌های کلان‌تر و بزرگ‌تری را اجرایی کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی را از جمله فرصت‌های پیش روی این پژوهشگاه برای عرضه توانمندی‌ها عنوان و گفت: بر این اساس در صدد هستیم تا در جهت تجاری‌سازی فناوری‌های تولید شده با شرکت‌های داخلی و خارجی تفاهم‌نامه امضا کنیم که بر این اساس نشان و نام این پژوهشگاه را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی مطرح کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز