خبرگزاری کار ایران

صرفه جویی ۴۲۰ هزار متر مکعبی آب و افزایش ۷۰ تنی عملکرد تولید با اصلاح و بازسازی ۴۱۹ هکتار گلخانه در کشور

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۴۴۸

با اصلاح، بازسازی و نوسازی ۴۱۹ هکتار از گلخانه های کشور در سال ۹۶ حدود ۱۱۲ درصد برنامه های معاونت امور باغبانی در این حوزه محقق شد.

به گزارش‌ایلنا، مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی اظهار کرد: در سال گذشته برنامه ابلاغی ما برای اصلاح، بازسازی و نوسازی گلخانه های کشور ۳۷۳ هکتار بود.

غلامرضا تقوی اظهار داشت:برای اجرای طرح اصلاح، نوسازی و بازسازی گلخانه ۶۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته که ۶۰ درصد آن آورده تولید کنندگان و ۴۰ درصد تسهیلات بانکی با کارمزد ۱۴ درصد بوده است.

وی گفت: در طرح ۴۱۹ هکتاری ، ۸۱ هکتار از گلخانه های چوبی به گلخانه های مدرن و نیمه مدرن تبدیل و ۱۵ هکتار از گلخانه های غیر استاندارد نیز استاندارد شده اند و در ۵۰ هکتار از گلخانه ها تغییرسوخت مایع به گاز صورت گرفته است.

تقوی با اشاره به اثرات و نتایج حاصل از اصلاح، بازسازی و نوسازی گلخانه ها تصریح کرد: با اجرای این پروژه در ۴۱۹ هکتار از گلخانه کشور ۴۲۰ هزار متر مکعب در سال آب صرفه جویی و میانگین عملکرد تولید از ۱۸۰ تن در هکتار به ۲۵۰ تن در هکتار می رسد.

وی صرفه جویی ۱۱ میلیون لیتر سوخت و کاهش ۸۸۰ میلیون ریال در کاهش هزینه ها، تثبیت و اشتغال مستقیم ۴۱۹۰ نفر و تثبیت اشتغال غیر مستقیم ۱۲ هزار و ۵۷۰ نفر، افزایش ارزش تولید به میزان ۴۲۰ میلیون ریال به ازای هر هکتار، کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصد مصرف سموم و قارچ کش ها و به دنبال آن کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی میانگین قیمت تمام شده تولید در گلخانه ها را از دیگر آثار اجرای طرح اصلاح، بازسازی و نوسا زی در سطح ۴۱۹هکتار گلخانه عنوان کرد.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی در عین حال افزایش ۲۵ درصدی تولید محصول سالم در این گلخانه ها نسبت به گلخانه های سنتی، افزایش کیفیت و رقابت پذیری این محصول و افزایش صادرات را از دیگر مزیت ها و اثرات اجرای طرح اصلاح، بازسازی و نوسازی گلخانه ها دانست.

وی با بیان این که ۳۷۰۰ هکتار از سطح گلخانه های چوبی و سنتی نیاز به اصلاح، بازسازی و نوسازی دارند، گفت: در طول برنامه ششم توسعه اصلاح و بازسازی ۲۷۰۰ هکتار از سطح گلخانه های چوبی و سنتی هدفگذاری شده که در سال ۹۷ برای حدود ۴۵۲ هکتار از این سطح برنامه ریزی شده است.

تقوی ادامه داد: در سال جاری تمرکز اصلی ما بر روی تبدیل گلخانه های چوبی و سنتی به گلخانه های مدرن و نیمه مدرن یا استاندارد است و برای پرداخت تسهیلات و تامین منابع مالی در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

وی در همین حال اظهار داشت: برای نخستین بار، پروژه اصلاح، بازسازی و نوسازی گلخانه های کشور در سال گذشته مستندسازی شده و در سال جاری نیز مستندسازی این پروژه ادامه خواهد یافت.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی درباره سهم استان ها در اصلاح، بازسازی و نوسازی گلخانه ها اعلام کرد: بیشترین سطح اصلاح و بازسازی گلخانه ها در استان تهران با سطح ۹۰ هکتار و ۲۳.۶ درصد سهم، خوزستان با ۵۲ هکتار و ۱۳.۶ درصد سهم و اصفهان با ۴۵ هکتار و ۱۱.۷ درصد سهم، صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز