خبرگزاری کار ایران

شاهد خروج آب استان کردستان به سایر استان‌ها و حتی کشور همجوار هستیم

asdasd
کد خبر : ۴۴۴۹۲۸

مدیرکل منابع طبیعی کردستان عنوان کرد: نه تنها آب به استان ورود پیدا نمی‌کند بلکه شاهد خروج آب از این استان به سایر استان‌ها و حتی کشورهای‌های همجوار هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیمان بابا پیری شامگاه روز چهارشنبه در جلسه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کردستان که در استانداری برگزار شد با بیان اینکه دستگاهی به نام دمنده کوله ایی توسط این مرکز خریداری شده است افزود: این دستگاه در سایت آمازون شناسایی شده و ۵/۹ کیلوگرم وزن دارد و کارایی آن در اطفاء حریق بسیار مطلوب است و مقرر شد ۳ دستگاه به هر شهرستان تحویل داده شود. 

وی دستگاه مذکور را مختص مراتع خواند و گفت: این دستگاه بر روی مراتع عملکرد بهتری نسبت به جنگل دارد و باید در این جهت از آن بهره برد. 

مدیرکل منابع طبیعی کردستان بیان داشت: در کل کشور ۶ ابر حوزه آبخیز وجود دارد که به ۳۰ حوزه آبریز اصلی تقسیم می‌شود و در استان کردستان نیز ۵ حوزه آبخیز وجود دارد. 

وی با بیان اینکه تنها استانی هستیم که آب ورودی را شامل نمی‌شود, گفت: متاسفانه شاهد خروج آب از این استان به سایر استان‌ها و حتی کشورهای مجاور هستیم به گونه ای که آب ۱۰ میلیون ایرانی و عراقی از حوزه‌های استان کردستان تامین می‌شود. 

به گفته باباپیری بزرگ‌ترین حوزه آبخیز استان سفید رود و کوچک‌ترین حوزه آبخیز در کامیاران قرار دارد همچنین ۴۵۰ زیرحوزه در کردستان موجود است. 

مدیرکل منابع طبیعی کردستان دزلی سروآباد را یک حوزه کامل خواند و به عنوان پایلوت حوزه آبخیزداری مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: وجود برگ‌های بلوط در منطقه، نرخ مشارکت پذیری فزاینده مردم اورامان، مهاجرت معکوس در منطقه، احداث پارک جنگلی در دره با اهداف بلند مدت، فرهنگ غنی در رابطه با آداب و رسوم و همچنین امکان توسعه باغات با توجه به پتانسیل منطقه از جمله دلایل عمده برای انتخاب این منطقه می‌باشد. 

وی مدیریت جامع حوزه آبخیزداری را منوط به همکاری دستگاه‌های ذی ربط دانست و گفت: هیچ‌گاه به صورت انفرادی کار پیش نخواهد رفت و با هم افزایی بین دستگاه‌ها می‌توان شاهد تحول شگرفی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز