خبرگزاری کار ایران

نماینده اتحادیه ماهیان سردابی در گفت وگو با ایلنا:

افزایش قیمت دلار صرفه تولید را کاهش می‌دهد/ فیله های تیلاپیا به جای فرآوری وارد بازار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۳۴۱

نماینده اتحادیه ماهیان سردابی گفت: در حال حاضر قیمت مرغ بسیار نزدیک به ماهی شده در صورتی که قیمت تمام شده ماهی حدودا دو و نیم برابر مرغ است.

روح الله فرهی نماینده اتحادیه ماهیان سردابی در اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص اثر بالارفتن قیمت دلار همزمان با افزایش بیست درصدی دستمزد و تاثیر آن بر قیمت تمام شده ماهی قزل آلا اظهار کرد: امسال چند فاکتور است که باید در خصوص قیمت مورد توجه قرار گیرد، افزایش زیاد و چند باره قیمت غذای ماهی در سال ۹۶  به دلیل افزایش نرخ دلار، کاهش چشمگیر تولید بر اثر ورود بیماری‌های اپیدمی برای ماهیان، که یکی ازموارد ناشی از ورود تخمهای چشم زده آلوده وارداتی می‌باشد، افزایش بیست درصدی دستمزد که با سایر هزینه‌ها مثل بیمه و متعلقات تا بیست و پنج درصد هم بیشتر می‌شود.

وی در رابطه با دلایل کاهش تولید تشریح کرد: کاهش تولید به لحاظ بیماری‌های اپیدمی که قسمتی از آن ناشی از واردات تخم چشم زده خارجی می‌باشد، اوضاع اقتصادی کشور، واردات تیلاپیا و قاچاق چند برابری آن و واردات سالمون نروژی بوده که در صورت استمرار شرایط موجود امکان تشدید آن وجود دارد.

فرهی افزود: در حال حاضر قیمت مرغ بسیار نزدیک به ماهی شده در صورتی که قیمت تمام شده ماهی حدودا دو و نیم برابر مرغ است.

این عضو اتاق تعاون با اشاره به نامشخص بودن میزان قاچاق انواع ماهی در کشور تصریح کرد: در سال ۹۵ فقط ۲۵۰۰تن ماهی سالمون از مبادی قانونی وارد شده و این در حالی است که امکان تامین کلیه تقاضای ماهی قزل آلا با رنگ گوشت صورتی که مشابه ماهی سالمون می‌باشد در کشور وجود دارد.

وی گفت: ماهی تولیدی در مزارع کشور دارای کیفیت مناسب بوده و دارای ارزش صادراتی می‌باشد و در حال حاضر به وفور در دسترس مصرف کنندگان است.

فرهی ادامه داد: ماهی سالمون بدون هیچ توجیه منطقی وارد بازار کشور شده و باعث تاثیر بر اشتغال و توان تولیدی موجود کشور می‌شود. میزان قاچاق انواع ماهی مشخص نیست اما بنظر می‌آید بالای پنجاه هزار تن تیلاپیا وارد کشور شده است و این را با بررسی میدانی موجودی این ماهی در بازار و در نظر گرفتن ۱۶۵ هزار تن ماهی قزل آلا تولیدی اعلام شده سازمان شیلات ایران می‌توان ملاحظه کرد.

وی افزود: در اواخر سال ۹۶ سازمان شیلات تحت فشار و در خواست تولید کنندگان و مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای در خواست ممنوعیت سه ساله واردات را داشته که بدلیل نامعلوم این نامه در وزارت جهاد کشاورزی بی‌پاسخ مانده و بعد اعلام شد تعرفه به ۵۵ در صد تغییر کرده است که این نرخ تعرفه با توجه به حضور چند برابر ی قاچاق این کالا جذابیت قاچاق را بیشتر خواهد کرد.

وی گفت: این نوع برخورد شایسته تولید کنندگان زحمت کش کشور و نمایندگان مجلس نیست.

فرهی در ادامه تصریح کرد: ضمناً مشخص نشده که آیا این تعرفه شامل هرنوع واردات تیلاپیا است و یا برای مراکز فرآوری با نرخ چهار درصد و برای سایرین با نرخ ۵۵ درصد خواهد بود. چنانچه اینطور باشد باید کلیه واردات را با تعرفه چهار درصد در نظر گرفت و در قیمت گذاری احتمالا ۵۵ در صد تعرفه لحاظ خواهد شد که این منافع وارد کنندگان و قاچاقچیان این محصول را فقط بیشتر می‌کند.

نماینده اتحادیه ماهیان سردابی ادامه داد: در هر صورت با توجه به ظواهر بازار از حضور چند برابر قاچاق این کالا به نظر می رسد تنها راه قطع کامل واردات است.

وی در رابطه با شرکت‌های فرآوری عنوان کرد: شرکت‌های فرآوری در حال تغییر بسته بندی از بسته‌های ۱۲ کیلو به ۸۰۰گرم می‌باشند و مقدار زیادی از این واردات با‌‌ همان بسته بندی وارداتی در اختیار مراکز پرمصرف مثل هتل‌ها و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد. این در حالی می‌باشد که رسالت این مراکز فرآ وری محصولات داخلی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تامین انواع محصولاتی شیلاتی بوده و حتی اگر فعالیتی قرار است روی ماهی وارداتی انجام گردد نباید تغییر بسته بندی آن باشد و باید ماهی کامل شکم خالی وارد و عملیات فر آوری را روی آن انجام دهند که هم باعث ایجاد اشتغال و خروج کمتر ارز و ایجاد ارزش افزوده باشد که در حال حاضر اینطور نیست.

این عضو اتاق تعاون با انتقاد از سازمان شیلات خاطرنشان کرد: سازمان شیلات بهتر است به جای صدور انواع مجوز و پروانه‌های معیشتی به صدور مجوز‌ها بر پایه ارزش اقتصادی، بهروری و تولید پایدار مبادرت نماید تا اشتغال پایدار و تولید رقابتی و صادرات ایجاد شود.

نماینده اتحادیه ماهیان سردابی گفت: ایجاد بستر تولید با شاخصه‌های ذکر شده دارای شرایط و الزاماتی است که اگر رعایت می‌شد در حال حاضر ظرفیت بالایی از تولید را از دست نداده و باعث از بین رفتن اشتغال، منابع و سرمایه نشده بودیم.

وی ادامه داد: سازمان شیلات ایران و وزارت کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور در کنار تولید کنندگان باید تمهیداتی اتخاذ کنند تا در شرایط سخت و بحرانی کنونی، تولید با قیمت تمام شده منطقی و با کیفیت قابل رقابت جهانی صورت بگیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز