خبرگزاری کار ایران

کارنامه تجارت خارجی کشور در سال‌ ۹۶

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۱۸۵

کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در سال‌ ۹۶ منتشر شد که براساس این آمار، صادرات غیرنفتی کشورمان ۶.۵۶ درصد و صادرات کالاهای صنعتی ۲۲ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا؛ مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۲ ماهه سال ۹۶ به ۴۶ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۹۵ به میزان ۶ و ۵۶ صدم درصد افزایش داشته است.

گفتنی است؛ طی سال ۹۵، ۴۴ میلیارد و ۴۲ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.

در سال ۱۳۹۶ صادرات کالاهای صنعتی در یک روند قابل توجهی۲۲و۲۷ صدم درصد افزایش داشته و این در حالی است که صادرات محصولات پتروشیمی ۸ و  ۲۹ صدم درصد و میعانات گازی ۳و۲۸ صدم درصد کاهش داشت.

بر اساس آمار، صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای مهم مقصد صادراتی در سال ۹۶ از جمله چین، کره جنوبی، ترکیه و عراق یک روند افزایشی داشته است.

در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین نسبت به سال قبل آن، ۸ و ۳۱ صدم درصد افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و ترکیه به ترتیب با افزایش ۵۲ و ۲۵ صدم درصدی و ۲۲ و ۸۸ صدم درصدی همراه شد و شاهد افت ۹ و ۵۹ صدم درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم. همچنین صادرات غیر نفتی به عراق با افزایش ۴ و ۷۹ صدم درصد همراه بوده است.

آمار و اطلاعات ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می دهد که ۳۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار کالای واسطه‌ای وارد شده و با  ۶۰ و ۳۱ صدم درصدی بیشترین سهم واردات، مربوط به این گروه کالایی بوده است. همچنین کالاهای سرمایه ای با ارزش ۸ میلیارد و ۶۹۷ میلیون دلاری سهم ۱۶و ۲ صدم درصدی داشته اند.

 براساس این گزارش، در این مدت، ۲۹ میلیون و ۹۱۰ هزار تن کالای واسطه‌ای و ۸۹۵ هزار تن کالای سرمایه ای و در مجموع ۳۸ میلیون و ۷۳۶ هزار تن انواع کالا وارد کشور شده است.

بر این اساس در سال گذشته تشریفات گمرکی ۱۷۱ میلیون و ۳۶ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۳۸ میلیون و ۷۳۶ هزار تن سهم واردات و ۱۳۲ میلیون و ۳۰۰هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.

با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در حال حاضر اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: در ۱۲ ماهه سال‌ ۹۶ به میزان ۵۴ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن ۲۴ و ۳۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۷ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۲ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار است.

سهم سایر کالاها ۲۴ میلیارد و ۷۰۳ میلیون  دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن،   ۲۲ و ۲۷ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی درمجموع  سال ۹۶ نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با یک میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار، برنج یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۹۴۳ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به جز آمبولانس و هیبریدی به ارزش ۸۰۹ میلیون دلار بوده است.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در ۱۲ ماهه سال ۹۶ به ترتیب شامل چین به ارزش ۹ میلیارد و ۶۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۶ میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار، جمهوری کره با ۴ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۹۹۱ میلیون دلار  بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۱۳ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۰ میلیارد و ۶۷ میلیون دلار، جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار، آلمان ۳ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار و  همچنین سایر کشورها ۲۱ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار بوده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز