خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل بورس کالا:

به دنبال ورود خودرو به بورس کالا نیستیم

اگر قرار است ماهیت غیر انحصاری بودن خودروپذیرفته شود و کشف قیمت شود، بورس کالا ظرفیت آن را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین پناهیان در مورد عرضه خودرو در بورس کالای ایران، اظهار داشت: ما به دنبال ورود خودرو به بورس کالا نیستیم. در این بحث وضعیت انحصاری بودن خودرو باید مشخص شود.

وی افزود: اگر قرار است ماهیت غیر انحصاری بودن این کالا پذیرفته شود و کالا کشف قیمت شود، بورس کالا ظرفیت آن را دارد. اما بحث ما این است که حتما منافعی برای یکی از دو طرف قرارداد یعنی تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد شود و هیچ رانتی وجود نداشته باشد.

هیچ درخواستی ازسوی بانکها برای عرضه املاک مازاد نیست

پناهیان ، درباره فروش املاک مازاد بانک ها در بورس کالا نیز گفت: تالار فنی معاملات املاک برای این منظور راه اندازی و دستورالعمل ظرفیت های بعدی دراین خصوص درنظرگرفته شد ضمن آنکه مکاتبات زیادی در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به لایحه غیر تورمی خروج از رکود اظهار داشت: در راستای این لایحه شرایط معاملات اعلام شد واقدامات لازم صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ درخواستی ازسوی بانکها برای عرضه املاک مازاد وجود نداشته است.

اصلاح مصوبه قیمت گذاری فرآورده های پتروشیمی

پناهیان در خصوص قیمت گذاری و وضعیت قیمت فرآورده های پتروشیمی دربورس کالا گفت: برای جلوگیری از ورود دلالان براساس سیستمی قرار بود که وزارت صنعت، معدن تجارت متقاضیان واقعی را به بورس کالا اعلام کند، زیرا اختلاف قیمتی بین بورس وخارج از آن باعث افزاش میزان تقاضا در بورس کالا شده بود.

پناهیان ادامه داد : مصوبه قبلی دراین خصوص در تاریخ 12 تیرماه اصلاح شد ولی تبصره ای به آن اضافه شد که براساس آن اگر کالایی دوبار در بورس به طور متوالی عرضه می شد وبه فروش نمی رفت باید به خارج ازبورس ارایه شود.

وی در مورد وضعیت معافیت های مالیاتی شرکت های حاضر در بورس، گفت: شرکت هایی که در بورس کالا از ظرفیت های معاملاتی استفاده کرده اند از معافیت های مالیاتی هم برخوردار بوده اند به طوری که معاملات بورس کالای ایران سپر مالیاتی برای شرکت ها ایجاد کرده است. بر این اساس در سال ۹۲، ۲۲۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی برای پتروشیمی ها و ۱۹۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی برای صنعتی ها و معدنی ها ایجاد شد.

گسترش ارتباطات با اتحادیه‌های منطقه‌ای

وی در خصوص روند توسعه ارتباطات بین المللی بورس کالا خاطرنشان کرد: فراهم کردن زمینه‌ اتصال سامانه‌های معاملات بورس کالای ایران با بورس‌های عضو اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) و  نقل و انتقال مالی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه مذکور در سال جدید محقق می شود. ضمن آنکه گسترش ارتباطات با اتحادیه‌های منطقه‌ای از جمله کشورهای عضو اکو نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

عرضه محصولات کشاورزی از طریق تعاونی ها

وی افزود: در یکسری از کالاها به جمع بندی هایی درست پیدا کردیم که در سال 94 عرضه هایی از طریق تعاونی روستایی صورت گیرد و تفاهم نامه هایی نیز به امضا رسیده است.

درخصوص وضعیت قراردادهای آتی سکه با توجه به ثبت نسبی قیمت آن در بازار گفت: بورس کالا دراین زمینه محدودیت هایی را ایجاد کرد و درجه اهرم را در سامانه معاملاتی آن کاهش داد.

پناهیان همچنین با بیان اینکه قرار است بورس جداگانه ای برای معاملات ارز در کیش راه اندازی شود، گفت: تاکنون وارد عرصه معاملات ارز نشده ایم و تعمدا در سال ۹۱ محدودیت هایی در این زمینه ایجاد کردیم. در مورد حجم معاملات آتی بورس کالا نیز باید بگویم که در سال جاری ۱۶ هزار میلیارد تومان حجم این معاملات بوده است.

 

 

کد خبر : ۲۵۷۹۴۷