خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران:

امکان توسعه بهره‌برداری از آب زیرزمینی در مازندران وجود ندارد/ حفاران غیرمجاز به دنبال معیشت جایگزین باشند

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۱۵۱

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: در استان مازندران امکان توسعه بهره‌برداری از آب زیرزمینی وجود ندارد، لذا از دو سال گذشته تاکنون هیچگونه مجوز جدیدی برای آب زیرزمینی در بخش کشاورزی صادر نشده است.

به‌گزارش ایلنا، محمد ابراهیم یخکشی در اولین جلسه کمیته راهبری طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی استان مازندران با اشاره به محدودیت برداشت آب زیرزمینی با بیان اینکه در این استان فقط 25 حفار مجاز وجود دارد که فقط می‌توانند کار لایروبی و کف شکنی چاه‌های مجاز را انجام دهند تاکید کرد: هرگونه حفاری غیرمجاز در بخش آب زیرزمینی مشمول جرائم سنگین از جمله توقیف کلیه ادوات آن‌ها به مدت حداقل 6 ماه می‌شود و حفاران غیرمجاز باید به دنبال معیشت و شغل جایگزین باشند.

یخکشی با قدردانی از مشارکت مردم بخصوص همیاران آب در امر اطلاع‌رسانی گفت: در سال 96 ده‌ها دستگاه ادوات غیرمجاز حفاری از جمله تراکتور، دکل و دیگر تجهیزات حفاری توقیف و ضبط و به پارکینگ‌ها منتقل شد که این اقدام نقش موثری در جلوگیری از حفاری چاه‌های غیرمجاز داشته و امیدواریم در سال جدید که با کم آبی مواجه هستیم مردم همکاری بیشتری به‌عمل آورند.

در استان مازندران بالغ بر 90 هزار حلقه چاه مجاز و 57 هزار حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری وجود دارد که سالانه بالغ بر یک میلیارد متر مکعب از آب زیرزمینی برداشت می‌نمایند. از سویی در سال‌های اخیر کاهش بارش و رواناب و اضافه برداشت از سفره زیرزمینی موجب شد تا در سال جاری با کاهش 50 میلیون متر مکعبی آب زیرزمینی در مقایسه با دوره میانگین 10 ساله مواجه باشیم که شوری آب و افت آب زیرزمینی برخی از دشت‌های استان از جمله دشت بهشهرو بندرگز که یک دشت ممنوعه است را تهدید می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز