خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

طرح‌های برون رفت استان اصفهان از مشکلات کم آبی ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۸۸۳

وزیر نیرو با اشاره به اینکه طرح‌های تدوین شده برای حل مشکلات آبی استان اصفهان امروز از سوی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به تایید رسید و ابلاغ شد، گفت: این حرکت به اجرای طرح‌های سامان دهی رودخانه زاینده رود، جایگزینی کشت‌های صنعتی به گلخانه‌ای، اجرای پروژه‌های فنی برای برداشت از زاینده رود، جایگزینی پساب در مصرف کشاورزی و صنعت و طرح‌های اضطراری تامین آب کمک خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان به تبیین فلسفه تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی پرداخت و افزود: مسئله آب همواره و به ویژه در دوران حاضر که برنامه ما تاکید بر مدیریت تقاضا و مصرف است مسئله‌ای واحد است و باید به صورت یک موضوع واحد و با احساس مسئولیت مشترک به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های نظیر وزارت نیرو که تامین و توزیع آب و جمع آوری پساب را بر عهده دارند، وزارت جهاد کشاورزی که بخش کشاورزی آن مصرف کننده اصلی آب شرب کشور است، وزارت صعنت و سازمان و محیط زیستی که آن‌ها هم مصرف کننده بخشی از آب کشور هستند و همچنین دستگاه برنامه ریزی کشور در کنار یکی از اصلی ترین بازیگران صحنه مدیریت مصرف و تقاضای آب یعنی همکاران ما در وزارت کشور و نمایندگان عالی دولت در استان‌ها در کنار یکدیگر این کارگروه را تشکیل داده‌اند و اساس کار آن‌ها نیز بر هماهنگی بیشتر برای واحد دیدن مسئله آب است و این مشکل صرفا با همکاری در سطح سازمان دولت و سایر بخش‌ها و در نهایت در بین مصرف کنندگان حل خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه در مدیریت منابع آب سه دوره به صورت مشخص از نظر زمانی تعریف شده است، گفت: مقطع نخست دوران مدیریت تامین و عرضه آب است. دوره‌ای که کشورها با توجه به جمعیت و تقاضای کمتر و دسترسی به منابع وسیع‌تر آب که در حال رها شدن از دسترس است تاکید بر مهار آب‌ها، احداث سدها و شبکه‌های آبیاری و زهشکی دارند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در این دوره مشارکت و همکاری 100 درصدی دستگاه‌ها چندان به چشم نمی‌آید ولی در دوره فعلی که دوره توامان عرضه و تقاضا است طرح‌های برای تامین آب همچون استفاده از پساب‌های تصفیه شده، شیرین کردن آب شور دریاها و باروری ابرها داریم.

وی با بیان اینکه در این دوره تاکید ما بیشتر بر حوزه تقاضا خواهد بود، ادامه داد:  در این دوران باید یک ارتباط مستقیم بین عرضه کننده و مصرف کننده تعریف کنیم. این مصرف کننده ابتدا در سطح دولت یعنی وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست است. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص منابع باید بر این اساس باشد که هیچکدام از این دستگاه‌ها به تنهایی موفق نخواهند بود.

اردکانیان در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: باید در قیاس حوضه‌های آبریز اصلی و فرعی و استان‌ها با یکدیگر به فعالیت بپردازیم. هم در سطح ستاد و هم در سطح استان‌ها که یک کارگروه استانی در هر استان با مسئولیت استاندار براساس تصویب نامه هیئت وزیران فعال خواهد بود و مسائل هر استان از جنبه‌های مختلف در این پیوستگی با هم دیده خواهد شد و سعی خواهیم کرد از این فرصت کم آبی استفاده کنیم تا این برنامه‌ها را در یک هماهنگی بیشتر اجرا کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه دغدغه فعلی آب کشور صرفا مربوط به زمان حاضر نیست، اظهار کرد: این مشکل امروزه به دلیل کم آبی و کاهش نزولات جوی محسوس تر است و بیشترخودنمایی کند. به هر حال ما یک کشور خشک و نیمه خشک هستیم و در طول هزاران سال با این مسئله زندگی کرده‌ایم اینکه پدران ما فناوری قنات را به دنیا عرضه کرده بودند یعنی در منطقه خشکی زندگی می‌کردند و قصد کوچ کردن نداشتند که امروزه حفظ حیات مسکون به عنوان یکی از مسائل موجود در حوزه امنیت ملی مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه میزان بارندگی‌های فعلی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 40 درصدی داشته است، بیان کرد: ما حتی اگر همین میزان کاهش را هم نداشتیم باز مشکل باقی بود. شیوه مصرف ما نیاز به یک بازنگری جدی دارد. ما از حیث استفاده از منابع زیست محیطی به ویژه آب بدمصرف هستیم و باید از این فرصت خشکسالی استفاده کنیم تا از این بد مصرفی فاصله بگیرم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: ما با وجود در نظر گرفتن تمهیدات خاص و انجام تمامی وظایف خود برای ممانعت از ایجاد مشکل جدی برای تامین آب شرب مردم اما از این فرصت کم آبی استفاده خواهیم کرد تا با یک همکاری سازمانی نظامند با یکدیگر بتوانیم از این بد مصرفی قدری فاصله بگیریم.

وزیر نیرو یادآور شد: ما از این هفته فعالیت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را آغاز کرده‌ایم. خوشبختانه سطح مفاهمه بسیار مناسب و احساس مسئولیت مشترک خوبی وجود دارد و طبیعتا این مهم به بدنه دستگاه‌های اجرایی نیز تزریق خواهد شد و در سطح دستگاه ها به عنوان میدان اصلی پیاده کردن این سیاست‌ها سعی خواهیم کرد تا با تعامل نزدیک کنار هم این مهم را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: مسئولیت مشترک مرادف با شراکت در اختیارات است و طبیعتا ما در رهگذر اجرای طرح‌ها، از تمرکز اختیارات هم کمی فاصله خواهیم گرفت و سعی خواهیم کرد اختیارات خود را تقسیم کنیم.

اردکانیان تصریح کرد: به هر حال در مناطق خاصی از کشور مشکلات جدی ناشی از کمبود بارش‌ها و روان‌ آب‌های سطحی وجود دارد و براساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی نیز در سال آبی 96-97 که تقریبا نیمی از آن را هم پشت سرگذاشته‌ایم میزان بارش‌ها در خوشبیانه ترین حالت به منفی 20 تا 25 درصد خواهد رسید بنابراین باید کمربندها را محکم‌تر ببندیم و با دقت بیشتری آب موجود را مصرف کنیم.

وی یادآور شد: در مناطق مرکزی کشور ما امسال خشک‌ترین مقطع زمانی را در 50 سال اخیر تجربه می‌کنیم اما این به آن معنا نیست که توان پشت سر گذاشتن این وضعیت را نخواهیم داشت. خوشبختانه دستگاه کشاورزی کشور سیاست‌های خوبی را برای الگوی کشت مناسب اجرا کرده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برخی از استان‌ها ظرفیت بالایی برای استفاده از پساب تصفیه شده دارند، ادامه داد: از میان 6 میلیارد مترمکعب آب مصرفی کشور ما چهار میلیارد و 300 میلیون مترمکعب پساب خواهیم داشت اگر این پساب مهار نشود به ازای هر یک مترمکعب آب ظرفیتی به میزان آلوده کردن 40 مترمکعب آب سالم را خواهیم داشت. بنابراین در مناطقی از کشور به ویژه در مناطق ساحلی باید بر روی تصفیه و جمع آوری پساب تمرکز کنیم.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در نخستین نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی موضوع استان اصفهان و مشکل کم آبی مفرد این منطقه را مورد بررسی قرار داده‌ایم که چه فشارهای را به کشاورزان استان به ویژه در شرق زاینده رود وارد کرده است.

وی افزود: پیشنهاداتی در تشکلات قانونی استان بررسی شده و با مشارکت دستگاه‌ها وارد این کارگروه ملی شده که خوشبختانه تصمیمات خوبی گرفته شده تا حل مشکلات را صرفا نه تنها برای امسال که به شکل پایدار در دستور کار قرار بدهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: طرح‌های تدوین شده استانداری اصفهان در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مطرح شده و امروز به تایید کارگروه یاد شده رسید و ابلاغ شد. این حرکت به اجرای طرح‌های سامان دهی رودخانه زاینده رود، جایگزینی کشت‌های صنعتی به گلخانه‌ای، اجرای پروژه‌های فنی برای برداشت از زاینده رود، جایگزینی پساب در مصرف کشاورزی و صنعت و طرح‌های اضطراری تامین آب کمک خواهد کرد.

اردکانیان تاکید کرد: براین اساس در ادامه کار نیز در این کارگروه تمامی پشتیبانی‌های لازم از جمله واگذاری اختیارات قانونی را به عمل خواهیم آورد تا نه تنها برای امسال بلکه برای سال‌های آتی بتوانیم از شرایط مطمئنی برای استفاده آب برخوردار باشیم.

وی اضافه کرد: تصویب نامه هیئت وزیران مسیر انعکاس خود را طی می‌کند و پیش از پایان سال نیز با مشارکت فعال وزارت کشور در یکی از جلسات پایانی امسال با استاندارن سراسر کشور حضور خواهیم یافت تا جزئیات اجرای این تصویب نامه و فعال شدن کارگروه های استانی را تشریح خواهم کرد تا استان به استان ها طرح های آن ها را برای سازگاری با مشکل کم آبی آن مناطق دریافت خواهیم کرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد از تمامی امکانات استفاده کنیم تا اطمینان کافی از اینکه ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که از آب‌های موجود کشور به نحو صحیحی استفاده کنیم ایجاد شود. این اطمینان اگر وجود داشته باشد طبیعتا پرداخت به شیوه های جدید آبی می تواند موضوعیت داشته باشد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: اگر ما شیوه مصرف خود را اصلاح نکنیم مسلما تامین آب های جدید هم نمی تواند مشکلی از ما حل نخواهد کرد و تنها پرداختن به تامین آب های جدید زمان را از ما خواهد گرفت و با افزایش جمعیت و تقاضا مشکلات ما در آینده نزدیک پیچیده تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: با افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان در بخش شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت به سمتی خواهیم رفت که بتوانیم حقابه‌های زیست محیطی را به میزان کافی تدارک ببینیم و وظایف قانونی خود را انجام دهیم. در ادامه کار تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از فناوری‌های موجود و روش های علمی بتوانیم ضمن اینکه کشاورزانمان توانمند بمانند با محدویت منابع آبی تامین مواد غذایی را هم دنبال کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: به هر حال دوران مدیریت تقاضا که ما در آن گرفته‌ایم اقتضاهای دارد و ما دیگر فرصت و اجازه نداریم که از وجوه مختلف بخواهیم به مسئله آب بپردازیم ما سعی خواهیم کرد از این همکاری و هم افزایی یک ظرفیت جدید را ایجاد کنیم تا به پشتیبانی استان ها بیاید.

اردکانیان در پایان گفت: زمانی که درصدد انتخاب نامی برای این کارگروه ملی بودیم از انتخاب عناوینی از قبیل مقابله با خشکسالی پرهیز کرده ایم و عنوان سازگاری با کم آبی را انتخاب کردیم تا در سازمان دولت این واقعیت پذیرفته شود که کم آبی همزاد ماست و نوع کشت ما می‌بایست با این شرایط طبیعت باشد،  استقرار صنایع آب‌بر باید با این واقعیت همراه باشد و طرح‌های توسعه باید متکی به آمایش سرزمینی باشد مجموعه این عوامل موجب شده تا یک امیدواری و تحرک بیشتری را در سطح انتظار داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز