خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان:

شکوفایی صنعت فرش در گرو حل مشکلات و چالش‌های این صنعت است

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۹۲۶

با توجه به اشتغال زایی صنعت فرش در جمعیت شهری، روستایی و عشایری؛ انعکاس مشکلات، چالش‌ها و دغدغه‌های فعالان صنعت فرش به متولیان و مسئولین ذی‌ربط می‌تواند باعثشکوفایی بیشتر این صنعت شود.

استاندار اصفهان در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان، این نمایشگاه را یکی از مهم‌ترین رویدادهای سالانه هنرصنعت فرش دستبافت کشور دانست.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور اظهار داشت: فرش دستباف ایرانی، نمونهٔ بی‌بدیل پیوند تاریخ و فرهنگ با هنری متعالی است که آثار فاخری از اصالت و معنویت ایران را تقدیم جهانیان کرده است.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه فرش دستباف اصفهان با نگاه به قدمت فرش دستباف خصوصا فرش اصفهان، یکی از مهم‌ترین رویدادهای سالانه هنرصنعت فرش دستبافت کشور است.

زرگرپور افزود: این رویداد فرهنگی، هنری همه فعالان این حوزه شامل طراحان، بافندگان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، فروشندگان، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه را گرد هم جمع نموده و این مسئله یک مزیت محسوب می‌شود.

وی اذعان داشت: اگر چه جایگاه معنوی این هنر هرگز در اذهان جهانیان کمرنگ نشده و نخواهد شد، اما متأسفانه جایگاه اقتصادی آن دچار افت و خیزهایی شده که اهالی فرهنگ و اقتصاد را تا حدی نگران کرده است.

استاندار اصفهان تأکید کرد: فرش دستبافت ایرانی محصولی چند بعدی و دارای جنبه‌های هنری، اجتماعی، اقتصادی و فنی بسیار گسترده‌ای است.

وی با بیان اینکه هنر بافت فرش با نام ایران عجین شده است، یادآور شد: بخشی از هنر و تمدن ایران زمین، مدیون و مرهون این هنر بوده و سابقه تولید فرش به سه هزار سال پیش می‌رسد که دارای پشتوانه عظیم طرح و تنوع نقش و نگار منطقه‌ای است.

زرگرپور از جایگاه قابل توجه اقتصادی و اجتماعی این هنر صنعت نیز سخن به میان آورد و تصریح کرد: اشتغال زایی این هنر در جمعیت شهری، روستایی و عشایری تأثیرگذار و قابل توجه بوده است.

وی افزود: بافت فرش با ایجاد زمینه‌های شغلی طراحی، رنگ رزی، چله کشی، بافندگی، رفوگری و غیره؛ به عنوان شغل مکمل در کنار کشاورزی، دامداری و باغبانی در روستا مطرح است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه سهم این محصول در صادرات غیرنفتی ۲ درصد است، خاطر نشان کرد: اصفهان یکی از ۱۰شهر مهم و تاریخی جهان است که همچون نگینی بر بلندای بزرگ ایران و جهان می‌درخشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که نگاره‌های اصیل اسلیمی و فتایی و شاه‌عباسی بر گنبد فیروزه‌ای مسجد امام و شیخ‌لطف اله می‌درخشد و یادگارهای طلایی بر دیواره‌های عالی قاپو، چهلستون و هشت بهشت خود نمایی می‌کند، قالی اصفهان نیز پاسدار فرهنگ، تمدن و مکتب اصیل ایران خواهد بود.

زرگرپور تصریح کرد: فرش اصفهان با سبک منحصربه فرد و اساتید شناخته شده با امضا و نشان خاص، از آوازه و شهرت جهانی برخوردار است و بخش اعظمی از ارز آوری و اعتبار این محصول را به خود اختصاص داده است.

وی بازیابی فرصت‌های تجاری در حوزه فرش، تقویت نگاه صادراتی و نمایش آثار خلاقانه هنرمندان، بافندگان، طراحان و تولیدکنندگان فرش را از اهداف برگزاری این نمایشگاه برشمرد.

استاندار اصفهان تأکید کرد: انعکاس مشکلات، چالش‌ها و دغدغه‌های فعالان این بخش به متولیان و مسئولین ذیربط و پیگیری و جدیت آنان در حل مشکلات می‌تواند راه را برای تعالی و شکوفایی بیشتر این هنرصنعت هموار سازد.

وی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود جلسات کمیته فرش اصفهان با جدیت بیشتر دست اندرکاران و خصوصا سازمان صنعت، معدن و تجارت به آسیب‌شناسی مسائل فرش بپردازد.

زرگرپور خواستار شد: موضوع احداثموزه فرش اصفهان بطور جدی در دستور کار مسئولین ذیربط قرار گیرد و در کارگروه صادرات مشکلات صادرات این محصول برطرف شود.

وی فراهم کردن امکانات لازم جهت صادرات این محصول از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را از جمله زیرساخت‌های لازم برای این منظور برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز