خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات بیان کرد:

ثبت سفارش با سایر ارزها بر روی قیمـت‌ها تاثیر می‌گذارد/ لزوم کمک دیپلماسی اقتصادی بر بازارهای صادراتی

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۷۶۹

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پس از برجام صادرات ما روند رو به رشدی داشت به خصوص در دیپلماسی بین‌المللی که ایجاد شد توانست به فعالان این حوزه کمک زیادی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز در نشست خبری رئیس کنفدراسیون صادرات ایران آخرین روند صادرات کشور و مشکل صادرکنندگان بیان شد.

محمد لاهوتی در این نشست گفت: پس از برجام صادرات ما روند رو به رشدی داشت به خصوص در دیپلماسی بین‌المللی که ایجاد شد توانست به فعالان این حوزه کمک زیادی کند. در دنیای امروز روابط کشورها و دیپلماسی اقتصادی تاثیر مستقیمی بر روند تجارت دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال بازار عراق به یکی از بازارهای صادرات سنتی بازار اصلی ماتبدیل شده و نیاز مبرمی به دیپلماسی و چانه‌زنی مقامات دارد. در این بازار ترکیه مهم‌ترین رقیب ما محسوب می‌شود و با توجه به اینکه ما روابط سیاسی بهتری نسبت به این کشور با دولت و مردم عراق داریم بایستی از نظر سیاسی و دیپلماسی برای حل مشکلات در این کشور بیشترین تلاش را انجام دهیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که در وزارت خارجه پیش آمده و افزوده شدن معاونت اقتصادی، امیدواریم دیپلماسی سیاسی به کمک صادرکنندگان ما در افغانستان و عراق بیاید.

لاهوتی در خصوص تراز تجاری کشور در سال جاری گفت: مثبت نگه داشتن تراز تجاری یک هدف والا و اساسی است اما نوع بالا نگه داشتن آن مهم است.

وی ادامه داد: مثبت بودن یعنی اینکه ما صادرات را افزایش دهیم نه اینکه جلوی واردات را بگیریم چون این کار عملا برای ما دستاوردی نخواهد داشت.

لاهوتی افزود: ۸۰ درصد کالاهای وارداتی ما واسطه‌ای و سرمایه‌ای است و تنها ۲۰ درصد وارادات ما کالای مصرفی است که برخی از آنها هم دارو است که جزء نیازهای اساسی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر من درباره اینکه تراز تجاری مثبت یا منفی است نباید بحث کرد باید به دنبال این باشیم که صادرات را افزایش دهیم.

وی در خصوص دستور جدید بانک مرکزی مبنی بر توقف ثبت سفارش با دلار گفت: بانک مرکزی اعلام کرده که واردات از چهار کشور فقط با خرید ارز از بانک مرکزی انجام می‌شود که این چهار کشور نیز بیشترین صادرات را به کشور ما دارند وقتی بانک مرکزی منابع ارزی ندارد و نمی‌تواند در سیستم جابجایی خود از دلار استفاده کند پس مجبور است به سمت ارزهای دیگر و ریال برود.

وی در خصوص تاثیرگذاری این تصمیم بانک مرکزی بر روی قیمت نهایی کالاها گفت:‌برخی کالاها قیمت پایه آنها به دلار است و فروشنده نیز حاضر نیست که آن را به نرخ ارز دیگری بفروشد مگر اینکه خریدار هزینه تبلیغ را بپردازد که این عمل می‌تواند باعث افزایش قیمتها شود.

وی گفت: به هرحال تقاضا برای واردات کاهش پیدا نخواهد کرد و من فکر می‌کنم بانک مرکزی با تفکر این تصمیم را گرفته و راه‌حلی برای جلوگیری از افزایش قیمت دارد.

لاهوتی افزود: بانک مرکزی در دولت یازدهم نشان داد که حاضر نیست به هر قیمتی تصمیمی را اجرایی کند که نمونه تک نرخی کردن ارز بود با وجود آنکه رئیس بانک مرکزی بارها اعلام کرد که ما ارز را تک نرخی می‌کنیم اما چون شرایط آن مهیا نشد این کار را نکرد.

وی ادامه داد:‌ بانک مرکزی می‌توانست اعداد کوچک مثل کمتر از ۱۰۰ هزار دلار را از این امر مستثنی کند اما با وجود اتفاقاتی که در چند هفته اخیر در بازار ارز رخ داد می‌خواهند با این ابزار بازار را کنترل کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز