خبرگزاری کار ایران

آذری جهرمی:

مشکل مالکیت معنوی و فکری با بلاکچین حل می‌شود / فضای مجازی متناسب با نظام فقهی تدوین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۱۸۴

آذری جهرمی گفت: زمانی که قانون کپی رایت یا مالکیت معنوی و فکری وجود نداشته باشد در حقیقت هیچ پشتوانه اقتصادی وجود ندارد در این حوزه فناوری بلاکچین متحول کننده است و می‌تواند مشکلات مالکیت فکری و فرهنگی صاحبان اثر در هر حوزه‌ای را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره لایحه خدمات و محتوا گفت: باید اقتصاد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دو و نیم برابر شود و بر اساس دستور فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید میزان ترافیک 80 به 20 شود یعنی ترافیک داخلی 80 درصد از ترافیک اینترنت کشور را شامل شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید ایران جایگاه اول منطقه در حوزه دسترسی به خدمات باشد، گفت: برای افزایش میزان خدمات در لایه محتوا و خدمات در حال اقدامات جدی هستیم تا میزان خدمات افزایش پیدا کند.

آذری جهرمی درباره راه‌حل‌های موجود برای افزایش خدمات گفت: دو راه حل‌ برای افزایش خدمات در کشور وجود دارد اول آنکه در همه زمینه‌ها توقف کنیم و زیرساخت‌ها را توسعه ندهیم و دومین مساله این است که باید به کمک سایر حوزه‌ها نرویم تا آنها نیز رشد کنند. به همین دلیل در حال کمک به سایر دستگاه‌ها برای افزایش خدمات در کشور هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره لوایح پنجگانه گفت: پنج لایحه برای تدوین قوانین جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات آماده شده و قرار است از ظرفیت افکار عمومی و دست اندرکاران این حوزه استفاده کرد و چکش‌کاری نهایی انجام شود تا لوایح به مجلس تحویل داده شود. در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی و نظر فعالان بخش خصوصی نیز استفاده می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی تحول در عرصه کنونی است و برخی از حوزه‌های آن نیاز به بروزرسانی و تدوین دارد. ما در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم یعنی احکام الهی در همه حوزه‌ها از جمله فضای مجازی حضور داشته باشد. این بدین معناست که باید فضای مجازی با در نظر گرفتن احکام الهی گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: برخی برای ارزهای مجازی می‌گویند این پول‌ها پشتوانه‌ای ندارد و مسائل فقهی را درباره آن مطرح می‌کنند که به معنای این است که باید مسائل فضای مجازی با در نظر گرفتن احکام الهی تبیین شود. همچنین مساله حریم خصوصی قبل از اینکه یک قانون باشد و بر اساس شرع باشد یک مساله شرعی است و در قرآن و سیره بزرگان درباره آن صحبت شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارسال گزارشی برای مراجع تقلید تا دو هفته دیگر خبر داد و اظهار داشت:‌ گزارشی برای تبیین مسائل فقهی در حوزه فضای مجازی تا دو هفته آینده برای مراجع تقلید ارسال می‌شود تا مسائل حوزه فناوری اطلاعات با چارچوب مسائل فقهی و احکام الهی انجام شود.

آذری جهرمی درباره چرایی تدوین لوایح حقوقی فناوری اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات گفت: در تاریخ 22 شهریورماه 1394 مقام معظم رهبری بعد از جلسه شورای عالی فضای مجازی در نامه‌ای به رئیس جمهور عنوان کردند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول موضوع مهم تامین زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی فضای مجازی است و در بند دیگری مسئولیت ایجاد خدمات و محتوا را در دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت ارشاد، صدا و سیما و دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای مردمی و بخش خصوصی دانستند.

وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی به طور عام مسئولیت و هماهنگی در حوزه فضای مجازی را دارد و در این بخش نیز این مرکز هماهنگی، هم افزایی و نظارت در سطح ملی را در دستور کار دارد.

آذری جهرمی تاکید کرد: در کشور ایران هنوز لایحه خدمات و محتوا سند مدونی ندارند که به اجماع همه رسیده باشد اما در لایه زیرساخت که متولی آن وزارت ارتباطات است توسعه‌هایی وجود داشته است.

وی درباره قانون کپی رایت یا مالکیت فکری و معنوی تصریح کرد: زمانی که قانون کپی رایت یا مالکیت معنوی و فکری وجود نداشته باشد در حقیقت هیچ پشتوانه اقتصادی وجود ندارد در این حوزه فناوری بلاکچین متحول کننده است و می‌تواند مشکلات مالکیت فکری و فرهنگی صاحبان اثر در هر حوزه‌ای را برطرف کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در نظام نوآوری و خلاقیت که نظام استارت‌آپ‌ محسوب می‌شود قوانین مالکیت فکری و معنوی رمز صیانت از خلاقیت و داشته‌های فکری و نظام هویت است.

وی تاکید کرد: اگر ابعاد و چارچوب‌های خود را تغییر ندهیم چارچوب دیگران بر ما غالب می‌شود. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز