خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

حساب خزانه به محض انعقاد قرارداد نفتی معرفی می‌شود/ اتهام‌زنی بر اساس برداشت شخصی، مردم را نسبت به سیستم بدبین می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۸۸۹

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: در سیستم سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی، افراد متخصص وجود ندارد. برخی از افرادی که برای بازرسی و حسابرسی وزارت نفت می‌روند بدهی‌ترین اطلاعات را درباره صنعت نفت ندارند.

مرتضی بهروزی فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات مبنی بر واریز نشدن درآمد شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت به خزانه اظهار داشت: ابتدا باید در نظر داشت امکان اینکه ارز حاصل از صادرات نفت خام و میعانات به حساب وزارت نفت واریز شود وجود ندارد و پول مستقیما به حساب خزانه که در دست دولت و بانک مرکزی است، واریز می‌شود و یک سنت هم به وزارت نفت برگشت نمی‌کند.

وی افزود: قسمتی از فروش فرآورده‌های نفتی هم به خزانه می‌رود و بخشی نیز با توجه به مصوبات و بحران‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد و یا زمان کمبود بنزین، امکان تهاتر وجود دارد، مثلا سال گذشته به جای پول فرآورده، نفت‌گاز وارد شد.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: یک طرفه به قاضی رفتن و اینکه گزارش قبل از شنیدن جواب سازمان متبوعه منتشر شود، مثبت نیست، اشکال اساسی دارد و منجر به تشویش اذهان عمومی شده و مردم را نسبت به سیستم بدبین می کند و از طرفی هم مدیران قدرت تصمیم گیری و بر وفق مقررات حرکت کردن را از دست می‌دهند،  یعنی از هر دو طرف به ضرر کشو است.

وی یادآور شد: یعنی اتهام زنی هر چند هم ثابت شود که اشتباه است، منجر به سلب اعتماد می‌شود، در سیستم دولتی درست نیست کسی بخواهد به راحتی حکم بدهد و منتشر کند.

بهروزی فر تصریح کرد: ما اکنون چند مشکل اساسی داریم و آن اینکه در سیستم سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی افراد متخصص وجود ندارد، برخی از افرادی که برای بازرسی و حسابرسی وزارت نفت می روند بدهی‌ترین اطلاعات را درباره صنعت نفت ندارند.

وی تاکید کرد: باید در سازمان حسابرسی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات افرادی بکار گرفته شوند که در هر زمینه‌ای که ورود می‌کنند، متخصص باشند نه اینکه افرادی باشند که برداشت خود را ارائه داده و بدون اینکه موضوعات را بررسی کنند، به صورت علنی منتشر کنند.

این کارشناس ارشد حوزه نفت بیان کرد: کسی که گزارش تفریغ بودجه نفت را ارائه داده یا بی‌اطلاع  بوده و یا با عجله بررسی کرده و اطلاعاتی در مورد سیستم نفت و بازار جهانی نفت نداشته و نمی‌دانسته وقتی قراردادی بسته می‌شود، مستقیم حساب خزانه معرفی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز