خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

راه‌اندازی قطار برقی حومه‌ای برای اولین بار در کشور

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۲۸۵

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در کشور قطار حومه‌ای برقی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهرهای جدید در حاشیه دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته دریک نشست خبری با اشاره به تاثیر حمل و نقل در رونق شهرهای حومه و تراکم‌زدایی از کلانشهرها اظهار داشت: سیاست تشکیل شهرهای جدید تراکم‌زدایی از کلانشهرها بوده تا کلانشهرها امکان ارتقای زندگی را داشته باشند اما توفیق یا عدم توفیق این سیاست به طور مستقیم با سیستم حمل و نقل در ارتباط است.

وی افزود: حمل و نقل می‌تواند مهم‌ترین رکن در توسعه شهرها و اتصال شهرهای حومه به کلانشهرها است که با ادغام وزارت مسکن و ترابری این فرآیند شدت گرفته است.

طاهرخانی با بیان اینکه بحث حمل و نقل و شهرهای جدید را در بخش‌های آزادراهی و ریلی دنبال می‌کنیم گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در ارتباط شهرهای جدید و شهرهای حومه به کلانشهرها  استفاده از زیرساخت‌های آزادراهی است گفت: اخیراً با مذاکراتی که با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل داشته‌ایم قرار شده که ساخت آزادراه‌ها شهرهای جدید هم پوشش داده شود که نمونه آن آزادراه آبیک – چرمشهر بوده که قرار بر این شده این آزادراه شهر پرند را هم پوشش دهد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهرهای جدید ادامه داد: در حالی که شهر هشتگرد یکی از مهم‌ترین شهرهای جدید اطراف استان تهران محسوب می‌شد اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های حمل و نقلی و ارتباط آن با کلانشهر تهران شاهد آن بودیم که  به تدریج با ریزش جمعیت مواجه شد و استقبال برای سکونت در این شهر کاهش پیدا کرد.

طاهرخانی گفت: البته با تعریف پروژه‌های حمل و نقلی جدید در تلاش هستیم جایگاه هشتگرد را احیا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به استفاده زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در اتصال شهرهای حومه به شهرهای مادر گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما راه‌اندازی قطارهای برقی حومه‌ای است که در اجرای این سیاست پروژه‌های قطار کرج- هشتگرد، قطار اصفهان- بهارستان، قطار فولادشهر- اصفهان و قطار گلبهار را در دستور کار قرار داده‌ایم.

طاهرخانی ادامه داد: برای اولین بار است که در کشور قطار برقی حومه‌ای در حال راه‌اندازی است.

وی همچنین درباره اتصال پردیس به متروی شهری گفت: مطالعات متروی تهران – پردیس هم انجام شده اما به دلیل محدودیت‌های منابع مالی دولت فعلاً ساخت این پروژه از دستور کار خارج شده اما امیدواریم بتوانیم برای احداث آن از ظرفیت ماده 19 و فاینانس استفاده کنیم.

همچنین در ادامه این مراسم هوشنگ عشایری، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تصویب ضوابط طرح منظر راه‌های کشور در شورای عالی ترابری خبر داد و گفت: این ضوابط با همکاری مشترک شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری، شرکت عمران و بهسازی، دانشگاه شهید بهشتی، شرکت راه‌آهن و دبیرخانه شورای فنی ترابری تدوین شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه طرح معماری منظر آزادراه تهران – شمال تا چه حد با این ضوابط تصویب شده مطابقت دارد  گفت: برای اولین بار است که در دنیا ضوابط طرح منظر راه‌های کشور در این حجم و با این گستردگی و جزئیات تهیه می‌شود و برای تهیه آن از مطالعات کشورهای خارجی هم استفاده کرده‌ایم.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: با توجه به اینکه شرایط اقلیمی آزادراه تهران – شمال بسیار به شرایط اقلیمی کشورهای اروپایی شباهت دارد بنابراین تمام جزئیات ضوابط مورد استفاده در این آزادراه با ضوابط تصویب شده مطابقت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز