خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت در مراسم روز صادرات بیان کرد:

در سال‌های گذشته بر روی دیوار موانع صادراتی آجر گذاشتند

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۱۹۱

شریعتمداری گفت: سازمان توسعه تجارت باید حرکت کند و ارتباط آن با مجموعه صادرکنندگان تغییر یابد. به عبارت دیگر باید مجددا سازمان توسعه تجارت، خانه صادرکنندگان شده و جایگاه آن احیا شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر صنعت در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به حضور اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول در دولت، گفت: بر همین اساس اطمینان داریم که حضور ایشان می‌تواند گام‌های ما را برای به کار بردن برنامه‌ها مستحکم‌تر کند.

 محمد شریعتمداری ادامه داد: جمع صادرات ما باید رقمی حدود 180میلیارد دلار باشد اما هنوز با این رقم فاصله داریم و اگر بخواهیم اصلی‌ترین علت این عقب‌ماندگی را بگویم شاید بتوان گفت فقدان باور و عدم داشتن عزمی ملی مهم‌ترین علت است.

 شریعتمداری با اشاره به اینکه باید اراده ملی برای توسعه صادرات در اولویت‌های اصلی قرار بگیرد، اظهار کرد: حتی امروز برخی افراد که برای حضور در این مراسم دعوت شده بودند در این جمع دیده نمی‌شوند.

وی افزود: اگر چه در این سال‌ها تحریم‌هایی که به واسطه سلطه‌گری برخی کشورها به ما تحمیل شد مشکلات بسیاری را ایجاد کرد اما ما این شرایط سخت و دشوار را مرتفع کردیم.

وزیر صنعت ادامه داد: در سال 95 ارزش ده قلم اول صادراتی ایران بالغ بر 23.8 میلیارد دلار یعنی 55 درصد کل صادرات غیرنفتی کشور بود. نکته جالب آنکه این عددها در شرایطی به دست آمده که هر سال گاز طبیعی، اتیلن و برخی موارد از این دست هم به عنوان صادرات غیرنفتی محاسبه شده است. بدین ترتیب در 30 سال گذشته با وجود تلاش‌های صورت گرفته به جایگاه شایسته‌ای نرسیدیم.

وی با اشاره به حضور خود در دولت اصلاحات گفت: در سال‌های اول دولت آقای خاتمی به عنوان وزیر بازرگانی وقت از رئیس جمهور وقت دعوت کردیم و دیواری را به عنوان موانع صادراتی طراحی کردیم. در آن دوره تلاش کردیم که این دیوار از بین برود و به طاقچه‌ای کوتاه تبدیل شود اما متاسفانه طی این سال‌ها به طور مجدد آجرهایی روی آن چیده شد و دیوار مشوق‌های صادراتی خوابیده است.

وزیر صنعت با بیان اینکه مجموع صادرات ایران به 10 کشور اولی که به عنوان بازارهای هدف انتخاب شدند معادل 35.8 میلیون دلار است، گفت: 81.4  درصد کالاهای صادراتی ما تنها به همین 10 کشور می‌روند. این در حالی است که در 30 سال گذشته به طور دائم بحث لزوم تنوع بخش به بازارهای صادراتی را داشته‌ایم.

وزیر صنعت در پایان به وضعیت سازمان توسعه تجارت پرداخت و گفت: این سازمان باید حرکت کند و ارتباط آن با مجموعه صادرکنندگان تغییر یابد. به عبارت دیگر باید مجددا سازمان توسعه تجارت، خانه صادرکنندگان شده و جایگاه آن احیا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز