خبرگزاری کار ایران

خادمی در گفت‌وگو با ایلنا:

منعی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی فارابی وجود ندارد/ حجم وام‌های دریافتی از بانک‌ها، شرکت‌های پتروشیمی را دچار مشکل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۰۷۶

نایب رییس نخست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیچ منعی در مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی فارابی وجود ندارد، تاکید کرد که سود بالای وام‌‌های بانکی پتروشیمی‌ها را دچار ورشکستگی می‌کند.

هدایت خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به مشکلات برخی شرکت‌های پتروشیمی و لزوم پشتیبانی مجلس و کمیسیون انرژی برای خروج از این وضعیت گفت: به هر حال اگر در هر صنعتی به‌دنبال ایجاد تحرک اقتصادی، تولید و متعاقباً اشتغال‌زایی باشیم، باید سرمایه‌گذاری کنیم و سرمایه موردنیاز را از جایی تامین کنیم.

وی با بیان این‌که در بسیاری از کشورهای جهان این سرمایه از طریق سیستم بانکی تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر بانک‌ها سرمایه موردنیاز را با سود اندک در اختیار تولیدکننده و بخش خصوصی قرار می‌دهد و این تولیدکنندگان نیز از آنجا که وام‌هایی با سود اندک دریافت کرده‌اند، در عرصه عمل به توفیقاتی دست یافته و ضمن توسعه تولید، اشتغال‌زایی نیز می‌کنند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس همچنین با اشاره به امکان تامین سرمایه موردنیاز شرکت‌های پتروشیمی از طریق فاینانس یادآور شد: این فاینانس می‌تواند از منابع داخلی یا خارجی تامین شود اما متاسفانه در برخی موارد دستگاه‌ها و افراد فاقد اهلیت و تخصص نسبت به تاسیس شرکت‌های پتروشیمی اقدام می‌کنند که این مسئله کار را برای شرکت‌های پتروشیمی وابسته به بخش خصوصی واقعی دشوار می‌سازد.

وضعیت پتروشیمی‌ها در قیاس با دیگر صنایع مساعد است

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این‌که صنعت پتروشیمی ایران در قیاس با صنایع مشابه در وضعیتی مساعد قرار دارد، گفت: درحالی که بسیاری از صنایع ازجمله صنایع فولاد، حفاری و دیگر صنایع عمدتاً در وضعیتی نابه‌سامان قرار دارند، وضعیت عمومی صنایع پتروشیمی به‌دلیل آن‌که قیمت خوراک‌شان مناسب است و قادر به صادرات و فروش محصولات خود به کشورهای خارجی هستند، نسبتاً مساعد است.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت شرکت پتروشیمی فارابی و مشکلات این شرکت گفت: متاسفانه آن‌چه به‌عنوان بخش خصوصی می‌شناسیم، به‌نوعی زیرمجموعه شرکت‌های دولتی همچون بانک‌ها یا صندوق بازنشتگی نفت هستند و تعداد شرکت‌های خصوصی به‌معنای دقیق کلمه بسیار اندک است که این معدود شرکت خصوصی پتروشیمی نیز به‌دلیل همین وضعیت رقابت نابرابر و عدم حمایت‌های بانکی دچار مشکل می‌شوند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تاکید کرد: درمجموع مشکلات این شرکت‌های پتروشیمی مشابه است و عمدتاً یا در بحث قیمت خوراک یا صادرات و وارد کردن ارز به کشور با مشکلاتی روبرو هستند اما خوشبختانه وضعیت پتروشیمی‌ها در قیاس با دیگر صنایع مساعد است.

هیچ منعی در مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی فارابی وجود ندارد

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال در خصوص طرح توسعه‌ پتروشیمی فارابی با استفاده از فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی در این واحد صنعتی گفت: هیچ منعی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ازسوی این شرکت و به‌طور کلی در صنایع پتروشیمی وجود ندارد و اتفاقاً این اقدامی مثبت است.

این نماینده مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که این صنایع باید به‌دنبال سبد سرمایه‌گذاری بروند و به بیان دیگر بخشی از منابع موردنیاز را از بانک‌ها تامین کنند، بخشی را از مردم و قسمتی از این منابع موردنیاز را نیز از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین کنند.

سود بالای وام‌‌های بانکی پتروشیمی‌ها را دچار ورشکستگی می‌کند

وی با بیان اینکه قطعاً باید بخشی از این منابع از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین شود، یادآور شد: با این همه، تمامی این اقدامات صرفاً هنگامی جواب می‌دهد که سودی که در ازای این وام‌ها از شرکت‌های پتروشیمی دریافت می‌شود، به میزانی باشد که این شرکت‌ها دچار مشکل نشده و احیاناً ورشکست نشوند.

خادمی در پایان تصریح کرد: معمولاً سود وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی مناسب و اندک است ولی وام‌هایی که از بانک‌های داخلی دریافت می‌شود، عمدتاً آنقدر زیاد است که این شرکت‌ها را دچار مشکلات اساسی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز