خبرگزاری کار ایران

رییس بانک مرکزی:

بحران حساب ایرانیان حل شد

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۶۸۴

رییس کل بانک مرکزی گفت: بحران حساب ایرانیان در چین بر طرف شده است اما انتظار شرایط بهتری داریم به طوری که ایرانیان بتوانند با آرامش فعالیت‌های بانکی خود را ادامه دهند.

به گزارش ایلنا ، ولی الله سیف با بیان اینکه چین روابط خوبی در گذشته و در زمان تحریم ها با ایران داشت، گفت: چین یکی از کشورهایی بود که بسیاری از مشکلات ایران را از طریق همکاری های مثبت حل کرد، این روابط بعد از برجام هم استمرار پیدا کرد و با فضای جدید هم افزایش می یابد.

سیف افزود: یکی از نکاتی که می تواند در این مسیر کمک کند بحث روابط بانکی است، متاسفانه روابط بانکی ایران با چین به نحوی مورد انتظار، توسعه پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه تمرکزمان روی ایجاد زمینه های همکاری بانکی در دو کشور است، گفت: وضعیت ایران به دلیل فضای پس از برجام دارای شرایط مناسبی برای قراردادهای تامین مالی است به طوری که در حال حاضر علاوه بر چین، کره جنوبی و کشورهای اروپایی نیز به دنبال عقد این نوع قراردادها با ایران هستند که در آینده نزدیک نهایی خواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این فضا نشان دهنده آن است که روابط ایران و چین در حال گسترش است و با عزمی که دو کشور دارند زمینه های مهمی برای توسعه روابط وجود دارد.

قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری چین با بانک های ایرانی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به امضای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بانک های ایرانی با 'سیتیک گروپ' چین گفت: این موافقت نامه بعد از یک دوره طولانی هماهنگی و همفکری کارشناسان بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی و بعد از رفع هر گونه ابهامات، روز گذشته(پنجشنبه) در پکن نهایی شد.

وی با اشاره به اینکه سطح قرارداد ابتدا قرار بود ۵ میلیارد دلار باشد که این مبلغ به ۸ میلیارد و در نهایت نیز به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت ، افزود: این قرارداد می تواند زمینه ساز اجرای پروژه های بسیار بزرگی در کشور باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این قرارداد از دو هفته دیگر می تواند بر اساس متن تفاهم شده، مورد استفاده قرار گیرد، گفت: ضمانت نامه این قرارداد هم از طرف دولت صادر شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مذاکره با اگزیم بانک

وی در تشریح مذاکرات خود با بانک ها و موسسات چینی در پکن، گفت: مدیران اگزیم بانک چین جزو همراهان رئیس جمهوری این کشور به ایران بودند که مذاکرات گسترده ای را در تهران با آنها انجام دادیم.

سیف گفت: اگرچه این بانک ابتدا وعده کرده بود به سرعت قرارداد تامین مالی ۱۰ میلیارد دلاری را با ایران امضا کند اما به دلیل عدم تفاهم روی بندهای مختلف قرارداد، این وعده طولانی شد ولی خوشبختانه اکنون وضعیت بهتری ایجاد شده است.

به گفته وی، اولین قرارداد در چارچوب این فاینانس، تامین مالی خط آهن - تهران مشهد با ۱.۷ میلیارد دلار بود که انجام شد.

سیف افزود: برای توسعه این روابط و تسهیل شرایط استفاده از این قرارداد، امروز یک نشست با مسئولان این بانک داریم.

وی با اشاره به اینکه در این سفر با بانک توسعه چین هم مذاکراتی داریم، گفت: این بانک علاقه مند به کار با ایران است و فضای مثبتی وجود دارد به طوری که قرارداد جدید هم با این بانک به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در دست بررسی و مذاکره است.

مشکل بانکی ایرانیان چین به زودی حل خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در مورد مشکل ایجاد شده برای حساب های بانکی ایرانیان چین در چند ماه گذشته، گفت: اگرچه طرف چینی علاقه مند به افتتاح حساب برای ایرانیان است اما بانک های چینی به دلیل ابهاماتی که در سند برجام داشتند، معذوریت هایی داشتند که قرار است در این سفر با ارایه توضیحاتی به چینی ها این ابهامات را رفع کنیم و با حمایت بانک (cbrc) چین بتوانیم شرایط بهتری ایجاد کنیم.

به گفته وی در حال حاضر بحران بر طرف شده است اما انتظار شرایط بهتری داریم به طوری که ایرانیان بتوانند با آرامش فعالیت های بانکی خود را ادامه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز