خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل انجمن صادرکنندگان کشور تصریح کرد:

هنوز در انتقال ارز حاصل از صادرات مشکل داریم

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۶۶۴

ابراهیم جمیلی گفت: ورود پول به ایران باید راحت و قانونی انجام شود. در سال‌های اخیر شاهد هستیم که بابت تسعیر ارز بخشنامه‌های مشکل آفرین صادر و پس از آن لغو شد. ما باید در خصوص این بخشنامه‌ها نظر بخش خصوصی و خصوصا تشکل‌ها را لحاظ کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری هیئت مدیره انجمن صادر کنندگان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، مدیرعامل انجمن با اشاره به عدم توجه دولت به وضعیت صادرکنندگان گفت: متاسفانه همچنان صادرات جدی گرفته نمی‌شود در حالی که دولت باید دیپلماسی اقتصادی را همگام با دیپلماسی سیاسی برای بهبود وضعیت اقتصاد و تجارت خارجی کشور در نظر بگیرد.

ابراهیم جمیلی ادامه داد: تضمین هر گونه استراتژی در بخش صنعت و کشاورزی باید با نگاه صادرات محور باشد و صادرکنندگان نیز نباید با یکدیگر رقابت منفی داشته باشند. یکی از اهداف ما در این انجمن این است که این رقابت منفی را کنار بگذاریم و شرکت‌های صادراتی را در قالب کنسرسیوم و هلدینگ‌های بزرگ وارد بازارهای هدف کنیم.

وی تصریح کرد: این قبیل کارها در بلندمدت اثرگذار خواهد بود و دولت نیز باید در این زمینه با بخش خصوصی همکاری لازم را داشته باشد به نحوی که با کاهش نرخ بهره سود، نرخ بهره تسهیلات نیز کاهش یافته و بانک ها در  تامین مالی صادرکنندگا ن همکاری لازم را داشته باشند.

جمیلی ادامه داد: طبق آمار گمرک در چهار ماهه نخست امسال 13.7 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته که در 12 میلیارد آن مربوط به 15 کشور است و این نشان می‌دهد که ما باید جغرافیای صادرات خود را بیشتر کنیم و بازارهای جدیدی ایجاد کنیم.

وی در خصوص ورود ارز حاصل از صادرات گفت: ورود پول به ایران باید راحت و قانونی انجام شود. در سال‌های اخیر شاهد هستیم که بابت تسعیر ارز بخشنامه‌های مشکل آفرین صادر و پس از آن لغو شد. ما باید در خصوص این بخشنامه‌ها نظر بخش خصوصی و خصوصا تشکل‌ها را لحاظ کنیم.

وی تصریح کرد: برای توسعه صادرات باید زیرساخت‌های لازم را فراهم نمود و رفت و آمد کشتی‌ها را تسهیل کرد که این وظیفه دولت است چرا که بخش خصوصی توانایی خرید تجهیزاتی همچون کشتی را ندارد.

در ادامه این نشست سیدمصطفی موسوی خزانه دار انجمن صادرکنندگان در خصوص نقل و انتقالات بانکی گفت: هم اکنون مشکلات زیادی پیش روی صادرکنندگان و تجار ایرانی در حوزه نقل و انتقالات ارز وجود دارد و همین امر سبب شده که هزینه‌ها اف زایش پیدا کند به نحوی که باید ابتدا حواله به دوبی سپس به مالزی و از مالزی به سایر کشورهای هدف صادر شود که این امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

محمدرضا فرشچیان نائب رئیس انجمن صادر کنندگان نیز گفت: در حالی که روسیه واردات خشکبار، میوه و سبزیجات را از اتحادیه اروپا و ترکیه ممنوع اعلام کرد ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم که مهم‌ترین علت آن موانعی بود که بر سر راه نقل و انتقال پول وجود داشت.

وی با اشاره به مذاکره با بانک مرکزی در سال گذشته گفت: من با آقای سیف صحبت کردم و گفتم طرف‌های روسی نمی‌توانند به ما پول پرداخت کنند و باید زمینه‌ای مهیا شود که معامله با ریال و روبل صورت بگیرد. ما قبل از انقلاب بانک ایران و روس را برای تبادلات تجاری دو کشور داشتیم به طوری که صادرکننده اسناد را به این بانک می‌داد و معادل ریالی آن را دریافت می‌کرد. اکنون بانک مرکزی نیز باید  همان مکانیزم را احیا کند و نیاز به ضابطه گذاری جدیدی هم نیست این امر می‌تواند زمینه ساز توسعه صادرات ایران به روسیه باشد.

وی تصریح کرد: استاندارد کالاهای ایرانی هنوز برای معامله در بازارهای جهانی کافی نیست و بنا بر این نمی‌توان انتظار داشت صادرات به طور روان صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز