خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

توجه به تولید نهال از برنامه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است/ رقابت در عرصه جهانی هدف اصلی شرکت‌های دانش بنیان

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۰۳۸

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت های دانش بنیان با هدف ارتقا سطح زیر کشت خرما و رقابت در عرصه های جهانی تشکیل شده و با بهره گیری از دانش این محصول را با کیفیت بهتر وارد بازار خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، دکتر اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش بین المللی کشت بافت خرما اظهار کرد: بیش از 40 شرکت دانش بنیان در بخش کشت بافت خرماداریم که در این عرصه درحال فعالیت هستند. اتفاقی که در این دو سال اخیر افتاده این است که شرکت‌های بافت دور هم جمع شدند و انجمنی تشکیل دادند که این انجمن باعث هم‌افزایی‌ در تولید خرما شده و حمایت‌های بسیاری را از سوی دولت و بخش خصوصی به سمت کشت و بافت جذب کرده است.

وی افزود: امروز شرکت‌هایی که در زمینه کشت و بافت خرما کار می‌کنند از تجربه کشورهای منطقه مانند عمان استفاده خواهند کرد و به دستاوردهای خود در این زمینه اضافه می کنند. خرما یکی از محصولات اساسی کشورمان است و ما به رشد 17 درصد سطح زیر کشت در این محصول رسیده‌ایم و نزدیک 15 درصد از تولید خرمای جهان را داریم. در زمینه تولید خرما چه در این سال‌ها و چه در سال‌های جنگ نخلستان‌های ما آسیب دید و ما در حال حاضر نیاز به بازسازی نخلستان‌ها داریم. امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه اهداف برنامه‌ریزی شده در این خصوص را پیش ببریم.

زند عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که از طریق آن نخلستان‌ها را توسعه خواهیم داد تولید نهال است. ما بالغ بر 12 میلیون اصله نهال نیاز داریم و بهترین راه برای تولید نهال از طریق کشت بافت است. این نوع کاشت هم هزینه کمتر و هم سرعت بیشتری در تولید دارد. ما تکنولوژی‌های خوبی در زمینه کشت نهال از طریق کشت بافت در کشور داریم و پروتکل‌های خوبی تعریف شده که با نشست‌های مشترک با کشورهای خلیج نقایص موجود در پروتکل‌ها حل خواهد شد. با دانش بومی که در کشت بافت و در بخش‌های تحقیقاتی کشور وجود دارد امیدواریم بتوانیم این صنعت را پیش ببریم.

وی در خصوص نتیجه این پروتکل در اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید نهال است. توسعه خرما برای کشاورزان نخل کار ما مفید خواهد بود. ما آمار باغ‌هایی که نیاز به اصلاح یا نوسازی دارند را به صورت دقیق در دست داریم و این اقدامات در راستای ارتقای تکنولوژی و دانش کشاورزی در بخش خرمای کشور است.

زند افزود: هفته گذشته  برای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان تفاهم نامه‌ای بین وزیر جهاد کشاورزی و معاونت علم و فناوری امضا شد. در این تفاهم نامه به تشکیل صندوق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید شده است که خوشبختانه این صندوق حمایت از محصولات دانش بنیان توسط این شرکت‌ها تشکیل شد. به نظر می‌رسد که در برنامه چهار سال آینده دولت و با امضای موافقت نامه شرکت‌های دانش بنیان نیز در بخش کشاورزی از حمایت‌های بیشتری برخوردار شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: ما مشکلی که در شرکت‌های دانش بنیان داریم عدم توانایی رقابت محصولات آنها با کشورهای دیگر است. ما در زمینه‌های مختلف از این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم تا بتوانند قدرت رقابت را در عرصه بین المللی پیدا کنند. ما باید کمک کنیم تا هزینه تمام شده برای شرکت‌ها کم شود و در فهرست خرید این شرکت‌ها را در اولویت قرار دهیم، اگر محصولاتی نیاز به ارتقای تکنولوژی دارد به این شرکت‌ها کمک کنیم. ما در بخش صنعت کشور امید بسیاری به این شرکت‌ها بسته ایم وتاکنون 550 شرکت دانش بنیان داریم که باید توسعه پیدا کنند.

وی در پایان گفت: ما شرکت‌هایی با کیفیت بسیار بالا داریم اما تعدادی شرکت ضعیف و متوسط هم وجود دارد که باید با حمایت در عرصه بین المللی دیده شوند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز