خبرگزاری کار ایران

علی دواندری خبر داد:

بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی تیر ماه برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۵۷۶

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از برگزاری بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی در تیر ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ صبح امروز علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در نشستی خبری از برگزاری بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در روزهای دهم و یازدهم تیرماه در مرکز همایش های صدا و سیما خبر داد.

وی گفت: تمرکز اصلی همایش بحث مربوط به ثبات مالی و بستر رشد اقتصادی پایدار است.

دیواندری افزود: ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در این همایش سخنرانی خواهند داشت.

دیوان‌دری در ادامه در خصوص محورهای برگزاری بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: نقش بانک مرکزی در حفظ ثبات مالی، ساختار نهادی و عملیاتی بازار سرمایه و بدهی و ثبات مالی و نیز آثار عدم تعادل بودجه و عملیات شبه‌مالی دولت بر ثبات مالی از محورهای اصلی این همایش به شمار می‌رود.

وی افزود: آثار عدم تعادل بودجه و عملیات شبه‌مالی دولت بر ترازنامه بانک‌ها و بانک مرکزی و نیز بر تعادل بازار بدهی و همچنین راهکارهای رفع آثار نامطلوب بودجه دولت بر ثبات مالی از مواردی است که در همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی مطرح خواهد شد.

وی گفت: تجربه دو سال گذشته از برگزاری این همایش که در قالب میزگردها و سخنرانی‌ها برگزار شد نشان داد که بازار پول وبانک و بازار بدهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: ضمن آنکه تنگنای مالی سال‌های گذشته باعث شد تا سیاست‌هایی اتخاذ شود تا نرخ‌ها مورد ساماندهی قرار گیرند. رقابت‌های مخرب و رقابت قیمتی کنترل نشده از مواردی است که باید به آن توجه شود.

دیوان‌دری تصریح کرد: همچنین در مدیریت تنگنای اعتباری و نقش بانک مرکزی برای ثبات بخشیدن و ساماندهی آن فعالین این حوزه را بر آن داشت تا بستری باثبات برای این بازار ایجاد شود و متغیرها قابل پیش‌بینی باشند.

 رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: ما برای رشد اقتصادی به نرخ تورم پایین و ثبات مالی نیازمندیم، رشد اقتصادی پایدار از مواردی است که دولت همواره به دنبال آن است. نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته ۱۲ درصد اعلام شد و بخش غیر نفتی ۵.۶ درصد رشد داشت.

وی گفت: همچنین سازوکار مطلوبی برای نوسانات نرخ ارز و ثبات مالی رشد اقتصادی در دست اجرا است و از دستاوردهای بزرگ بانک مرکزی محسوب می‌شود. ضمن آنکه در خصوص سلامت بانکی و اصلاحات در نظام بانکی کارهای خوبی انجاد شده و در صددیم تا بتوانیم به صورت کامل استانداردهای IFRS را رعایت کنیم.

ادغام بانک‌ها برای کم کردن هزینه‌ها است

دیوان‌دری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر اوضاع بانک‌ها چگونه است و آیا بانک مرکزی در صدد ادغام بانک‌ها است؟ خاطرنشان کرد: هرچند این موضوع باید ازسوی معاونت بانک مرکزی پاسخ داده شود اما موضوعاتی که این روزها در خصوص مشکلات برخی از بانک‌ها مطرح می‌شود واقعیت ندارد و بانک مرکزی و همچنین آقای سیف و آقای حیدری در پیغام‌های مختلفی مردم را به آرامش و اعتماد به بانک‌ها ترغیب می‌کنند و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی گفت: موضوع ادغام بانک‌ها با موضوعات این روزهای بانکی مخلوط شده این در حالی است که ادغام بانک‌ها به صورت یک استراتژی و انتخاب برای کم کردن هزینه‌ها در صنعت بانکداری و سایر صنایع مطرح است.

وی گفت: ادغام بانک ها را نباید با وضعیت این روزهای برخی از موسسات یکی کرد زیرا ارتباطی به یکدیگر ندارند و در همه دنیا بحث مربوطه به ادغام بانک‌ها مطرح است.

رئیس پژوهشکده پولی - بانکی در مورد اعتماد‌زایی عمومی در خصوص بانک‌ها گفت: برگزاری این همایش می‌تواند نتیجه خوبی برای ثبات و آرامش بازار پول باشد.

وی همچنین در مورد یکسان‌سازی نرخ ارز و ساماندهی بازارهای مالی گفت: مسلماً نرخ‌ها مجزا از هم دیده نمی‌شوند و منابع خارج از نظام بانکی به سمت تامین مالی دولت سوق پیدا نمی‌کند اما نحوه اجرا و پیاده‌سازی برای خروج از عدم تعادل نرخ‌ها کار راحتی نیست و باید بحث‌های کارشناسی آن انجام شود.

وی در مورد سیاست‌های ارزی نیز گفت: در زمان مناسب شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز انجام می‌شود و معاونت ارزی بانک مرکزی آخرین وضعیت یکسان‌سازی نرخ ارز را در همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اعلام خواهد کرد اما این آمادگی به لحاظ فنی وجود دارد.

نمی‌توانیم به FATF بی‌توجه باشیم

دیوان‌دری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمعی از کشورها استانداردهای FATF را پیشنهاد می‌دهند گفت: کشور ما اقتصاد بزرگی دارد و ما نمی‌توانیم به FATF بی‌توجه باشیم اما زمانی که آنها بیانیه‌های منفی علیه کشور صادر می‌کنند نرخ ریسک ما را بالا می‌برند و باعث به وجود آمدن محدودیت‌هایی می شوند. در هر صورت کلیه قوانین باید اجرا شود و موضوع FATF سیاسی نبوده و تخصصی است.

وی در خاتمه گفت: در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌هالی پولی و ارزی هشت سخنران کلیدی حضور خواهند داشت که چهار سخنران خارجی هستند و تاکنون ۱۰۳ مورد چکیده مقالات به پژوهشکده ارسال شده و پس از بررسی‌ها ۱۶ مقاله پذیرفته شده ضمن آنکه ۵ میزگرد اصلی با موضوعات روز نظام بانکی و موضوعات فنی و تخصصی ثبات مالی و سیاست‌های ارزی در این همایش برگزار می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز