خبرگزاری کار ایران

تب کنگو؛ بیماری وارداتی یا بومی؟

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۲۵۹

رئیس نظام دامپزشکی مازندران گفت: تب کریمه کنگو ÷س از واردات دام در کشور بروز کرد و پیش از این چنین بیماری در کشور وجود نداشت.

به گزارش ایلنا از ساری، شمس علی هادی زاده معلم رئیس نظام دامپزشکی مازندران بابیان اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو یک بیماری مشترک انسان و دام بوده و ناقل آن کنه‌ای است که در قسمت‌های تاریک و گرم بدن حیوانات نشخوارکننده جای گرفته است، اظهار کرد: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بر اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می‌یابد.

وی در ادامه معتقد است بیماری مذکور یک بیماری وارداتی است که از طریق دام‌هایی که به کشور وارد می‌شود و در کشتارگاه‌های کشور ذبح می‌شود شیوع پیداکرده است.

تب کنگو؛ بیماری وارداتی یا بومی؟

رییس نظام دامپزشکی استان مازندران، با اشاره به عملکرد مناسب و رضایت‌بخش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: خوشبختانه به‌محض شیوع این بیماری در کشور این وزارتخانه هشدارهای لازم را به مردم داده است.

هادی زاده معلم، بابیان اینکه از مردم درخواست می‌کنیم کشتارهای بهداشتی را در خرید لاشه موردتوجه قرار دهند، افزود: مردم به تهیه و خرید لاشه‌ها از کشتارگاه‌هایی که توسط ناظرین دامپزشکی نظارت می‌شود و دارای لیبل است اقدام کنند.

وی، در ادامه خاطرنشان کرد: اگر سیستم نظارت بر کشتارگاه‌ها در سه مرحله بازدید دام قبل از کشتار، نظارت و بررسی در حین کشتار و نظارت و بررسی در بعد از کشتارگاه دقیق عمل کند در چنین مواقعی وزارت بهداشت نیاز نمی‌بیند که با حساسیت به این بخش ورود پیدا کند.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران، تصریح کرد: یکی از علل شیوع این بیماری این است که بازدید دام‌ها قبل از کشتار به‌درستی انجام‌نشده است درعین‌حال سازمان دامپزشکی کشور با نظارت بر این قسمت از کار خود می‌تواند زمینه آرامش مردم را از مصرف گوشت فراهم کند.

هادی زاده معلم، ضمن اعتقاد به وارداتی دانستن بیماری خونریزی دهنده تب کریمه- کنگو، تاکید کرد: مشکل عمده ما این است که متأسفانه قیمت دام‌های وارداتی و نهایتاً گوشتی که از این دام‌ها تهیه می‌شود پایین‌تر از بهای تمام‌شده گوشت‌های دامداری‌های کشور است که در چرخه کشتار و عرضه به مصرف‌کننده سود بیشتری نصیب عوامل آن خواهد شد.

وی، افزود: متأسفانه افراد سودجو رغبت بیشتری به کشتار این دام‌ها و عرضه باقیمت پایین در مراکز عرضه به مردم‌دارند.

رییس نظام دامپزشکی مازندران، اظهار کرد: متأسفانه شاهد مراکزی از عرضه و فروش گوشت در برخی شهرهای استان هستیم که گوشت را باقیمت نازل‌تر از قصابی‌ها و مراکز عرضه به مردم می‌فروشند درحالی‌که اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی دقیق به مصرف‌کننده نمی‌شود که این گوشت مربوط به دام‌های وارداتی است.

وی افزود: مصرف‌کننده هم به دلیل بهای نازل آن و پندار اینکه این ارزانی نکته مثبتی است مبادرت به خرید می‌کند درحالی‌که مصرف‌کننده باید بداند محصولات را از فروشگاه‌های معتبر و مراکزی که ذبح با نظارت می‌شود تهیه کنند و از فروشگاه‌های زیر پله‌ای و غیرمجاز و دام‌هایی که اصالت آن مشخص نیست خریداری نکنند.

هادی زاده معلم در پایان بابیان اینکه متأسفانه در کشور ما ارزان فروختن جرم نیست، ادامه داد: هیچ‌وقت فکر نمی‌کنیم در ارزان‌فروشی یک کالا و محصول باید به عدم اصالت محصول و اصالت فروشنده شک کرد؛ اگر تولیدکننده مبادرت به فروش ارزان یک محصول می‌کند از کیفیت آن می‌زند لذا لازم است مطالعه و ریشه‌یابی شود که چرا ارزان و چه نسبتی با میزان کیفیت محصول دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز