خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به ایلنا:

اعلام آمادگی چینی‌ها و آذری‌ها برای فاینانس راه‌آهن رشت- آستارا/ 5 مرکز استان تا پایان دولت به شبکه ریلی وصل می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۳۳۲

معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام ساخت راه‌آهن قزوین – رشت تا مردادماه سال جاری خبر داد و گفت: با کشور آذربایجان و چین برای تامین فاینانس راه آهن رشت – آستارا مذاکراتی داشته‌ایم و برای ساخت این مسیر به اعتبار 3 هزار میلیاردی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از راه‌آهن قزوین – رشت اظهار داشت: سه هزار کیلومتر راه‌آهن در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دست ساخت است که ساخت این میزان راه آهن در سال 94 ابلاغ و مصوب شد و به عنوان اولویت اول در دستور کار قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه اتصال 5مرکز استان به شبکه سراسری ریلی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تا پایان دولت یازدهم ریل به این 5 استان می‌رسد گفت: هفته گذشته ریل‌گذاری راه‌آهن تهران – همدان به اتمام رسید.

وی افزود: همچنین راه آهن تهران–کرمانشاه هم در حال ساخت است که از این پروژه 68 کیلومتر راه باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان این که از دیگر اولویت‌های ما اتصال استان گیلان به شبکه ریلی است گفت: از پروژه راه آهن قزوین – رشت 63 کیلومتر ریل‌گذاری باقی مانده است که حداکثر تا مردادماه سال جاری ریل به این استان می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین پروژه راه‌آهن ارومیه هم در دستور ساخت است که از پروژه‌ هم 60 کیلومتر ریل‌گذاری باقی مانده است که پیش‌بینی می‌کنیم بخش باقی مانده تا تیرماه اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌آهن جدید تبریز گفت: از دیگر اولویت‌های ریلی ما احداث راه‌آهن جدید به تبریز است که این پروژه هم تا پایان دولت یازدهم به اتمام می‌رسد.

خادمی افزود: همچنین اتصال سنندج به شبکه ریلی هم در اولویت بعدی قرار دارد که از همدان به سنندج باید 150 کیلومتر ریل‌گذاری انجام شود که عملیات آن از هفته گذشته شروع شده است.

وی با بیان اینکه زیرسازی این پنج پروژه ریلی بالای 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: برای اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی، باید 837 کیلومتر ریل‌گذاری انجام شود که بیش از 500 کیلومتر آن عملیاتی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در این پنج پروژه روزانه بیش از 5 کیلومتر ریل‌گذاری انجام می شود گفت: این پروژه‌ها در دولت یازدهم به اتمام می‌رسند.

خادمی با بیان اینکه از این پنج پروژه دو پروژه رآه آهن قزوین – رشت و میانه به تبریز (مسیر جدید راه‌آهن تبریز) از پروژه‌های خاص هستند گفت: این پروژه‌ها از مسیرهای کوهستانی و جنگلی عبور می‌کنند و تنها در پروژه قزوین – رشت 25 کیلومتر تونل وجود دارد که تونل‌های آنها ریزشی هستند که انجام کار را سخت‌تر می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه  در این پروژه 50 پل بزرگ باید ساخته شود گفت: طولانی ترین پل ریلی کشور که مشخصات فنی بسیار پیچیده‌ای هم دارد پل منجیل در راه‌آهن قزوین – رشت است که کار ساخت آن به اتمام رسیده و عملیات ریل‌گذاری آن شروع شده است.

خادمی تاکید کرد: ساخت این پل ریلی در طول سابقه راه‌آهن کشورمان بی‌سابقه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشخصات پروژه راه‌آهن قزوین – رشت اظهار داشت: طول محور این پروژه 164 کیلومتر است که از این میزان 101 کیلومتر آن ریل‌گذاری شده و 63 کیلومتر آن باقی مانده است. در این پروژه روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری انجام می شود.

وی با بیان اینکه ارزش روز پروژه راه آهن قزوین – رشت 2500 میلیارد تومان است گفت: در طول این پروژه پنج ایستگاه ساخته می‌شود که مساحت این ایستگاه‌ها چیزی حدود 33 هزار مترمربع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن قزوین – رشت در کریدور شمال به جنوب کشورمان قرار دارد اظهارداشت: با اتصال راه‌آهن قزوین به رشت و ادامه آن در مسیر انزلی و آستارا شبکه ریلی کریدور شمال به جنوب ساخته می‌شود و حلقه ترانزیتی تکمیل خواهد شد.

خادمی ادامه داد: با تکمیل راه‌آهن قزوین – رشت اتصال دریای خزر به خلیج فارس محقق می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دیگر ویژگی های کریدور ریلی ترانزیتی بودن آن است گفت: اتصال دریای جنوب به شمال می‌تواند درآمدهای ترانزیتی کشور را افزایش دهد.

وی با اشاره به ویژگی‌های توریستی بودن گفت: طبق برآوردهای ما 9 میلیون تن بار و سه میلیون نفر از طریق ریل جابجا می‌شوند.

خادمی درباره ادامه راه‌آهن قزوین رشت به سمت آستارا و انزلی گفت: از ایستگاه رشت این راه‌آهن به دو شاخه رشت به آستارا و رشت به انزلی تقسیم می‌شود که طول مسیر راه‌آهن رشت – انزلی 41 کیلومتر و راه‌آهن رشت – آستارا 170 کیلومتر است.

وی ادامه داد: برای اتصال راه‌آهن رشت – آستارا به اعتبار سه هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که بخش عمده آن به تملک ارا ضی در بخش مزارع اختصاص می‌یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای تامین مالی پروژه راه‌آهن رشت – آستارا دارید گفت: تفاهم‌نامه‌ای با آذری‌ها برای تامین فاینانس این  مسیر منعقد کرده‌ایم که مبلغ پیشنهادی 500 میلیون دلار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از اعلام آمادگی چینی‌ها و کشور آذربایجان برای تامین مالی ساخت مسیر راه‌آهن رشت به آستارا خبر داد.

خادمی ادامه داد: بعد از این پنج پروژه اولویت در بخش ریلی ساخت راه‌آهن سنندج، راه‌آهن اردبیل و راه آهن بوشهر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز