خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تشریح کرد:

جزئیات افزایش سقف وام مسکن/ مصوبات جدید برای تسهیل در خانه‌دار شدن زوجین

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۱۸۳

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات مسکن در راستای کمک به رونق به منظور تقویت تامین مالی بخش مسکن و افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها موافقت شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید علی اصغر میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در نشست خبری که در محل ساختمان بانک مرکزی برگزار شد، بیان داشت: طبق موافقت شورای پول و اعتبار با اعطای تسهیلات خرید مسکن به زوجین توسط بانک‌ها موافقت شده ا ست.

او افزود: سقف مبالغ بر روی یک پلاک ثبتی مشروط به رعایت تعادل منابع و مصارف بانک در شهر تهران معادل هزار میلیون ریال یعنی هر یک از زوجین حداکثر 500 میلیون ریال است.

این رقم در مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت معادل 800 میلیون ریال یعنی به ازای هر نفر 400 میلیون ریال و در سایر مناطق شهری معادل 600 میلیون ریال یعنی هر یک از زوجین حداکثر 300 میلیون ریال است.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مسکن مجاز است به تسهیلات گیرندگان بانک مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حالت انفرادی تا سقف صد میلیون ریال و برای زوجین تا سقف 200 میلیون ریال تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده پرداخت کند، گفت: به این ترتیب بانک مسکن می‌تواند به استفاده کنندگان تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهیلات فعلی مبلغ صد میلیون ریال برای خرید مسکن انفرادی و مبلغ 200 میلیون ریال برای خرید مسکن توسط زوجین پرداخت کند.

او با اشاره به اینکه با تجمیع امتیاز تسهیلات زوجین، دارنده حساب پس انداز مسکن جوانان و بانک مسکن سقف اعطای تسهیلات متناسب با هر حساب جهت اعطای تسهیلات مسکن برای یک پلاک ثبتی موافقت شده است، بیان داشت: بر این اساس کسانی که حساب‌های پس انداز مسکن جوانان دارند بر اساس امتیاز آنها و رعایت حداکثر سقف تسهیلات متعلق به حساب‌شان به طور مشترک برای خرید خانه اقدام کنند.

میرمحمدصادقی در ادامه گفت: مصوبه دیگر در رابطه با بانک توسعه تعاون است. طبق مصوبه شب گذشته این بانک اجازه پیدا کرده که در تسهیلات ساخت و خرید مسکن به تعاونی‌ها خدمات ارائه دهد بر این اساس بانک توسعه و تعاون می‌تواند تا سقف 600 میلیون ریال تسهیلات برای تهران، 500 میلیون ریال در مراکز استان‌ها و در سایر شهرها 400 میلیون ریال تسهیلات ارائه دهد. همچنین اعطای تسهیلات ساخت تا 80 درصد هزینه ساخت مسکن نیز توسط بانک توسعه تعاون مجاز اعلام شده است. به همین خاطر این بانک می‌تواند تسهیلات خرید و ساخت مسکن را به تعاونی‌های مسکن ارائه دهد. البته تمامی مخارج مشروط به رعایت منابع و مصارف بانک‌ها است.

او در رابطه با نرخ سود تسهیلات بدون سپرده بیان داشت: نرخ سود همان نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است یعنی سپرده گذاری 8.5 تا 12 درصد، اوراق 17 درصد و تسهیلات آزاد بدون سپرده نیز 18 درصد است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد که مصوبه شورای پول و اعتبار باید در ابتدا به بانک‌های تجاری و بانک مسکن ابلاغ شود و بانک‌ها پس از آن باید دستورالعمل‌های درستی تهیه کنند و به سرپرستان ابلاغ شود که این مسئله شاید زمان‌بر باشد و باید به مردم اطلاع‌رسانی شود که تا زمان ابلاغ بانک‌ها به سرپرستان برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها مراجعه نکنند چرا که این کار طبق روال حدود 2 هفته زمان می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز