خبرگزاری کار ایران

با همکاری دولت و بخش خصوصی صورت گرفت:

اولین سمپوزیوم گل و گیاه زینتی کشور برگزار می‌شود/ سهم صادرات گل و گیاه زینتی شمال کشور ۳۰۰ میلیون دلار است

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۲۶۱

رئیس انجمن گل و گیاه زینتی کشور از آغاز نخستین سمپوزیوم و نمایشگاه بین المللی گل و گیاه زینتی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پژمان آزادی در نشست خبری سمپوزیوم بین‌المللی گل و گیاه زینتی بومی ایران بیان داشت: این سمپوزیوم با 25 مهمان خارجی و  100 شرکت کننده داخلی از 11 تا 14 اردیبهشت در رامسر برگزار می‌شود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه گل و گیاهان صنعتی در ارزآوری نقش تاثیرگذاری دارند بیش از یک میلیارد دلار ظرفیت صادرات گل و گیاهان زینتی در کشور وجود دارد، بیان داشت: شمال کشور جزو اصلی تولید گل و گیاهان زنیتی و رتبه اول گیاهان در فضای باز کشور را دارد و سهم آن در صادرات 300 میلیون دلار است.

او افزود: هدف از این سمپوزیوم ایجاد تعامل بین دانشجویان ایرانی و محققین برجسته خارجی و روان‌سازی مسیر همکاری‌های علمی بین کشورهای بین‌المللی است. البته در این حوزه باید کارهای بیشتری صورت گیرد تا حوزه صادرات کمک موثرتری به منطقه داشته باشد.

آزادی در ادامه کل سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در کشور را 6328 هکتار اعلام کرد گفت: سطح زیر کشت گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی در فضای باز 4064 هکتار و میزان تولید گل شاخه بریده 2336 میلیون شاخه است.

او افزود: 104 میلیون گلدان تولید گیاهان آپارتمانی در کشور وجود دارد و 612 میلیون بوته گیاه فصلی نشائی نیز تولید می‌شود.

رئیس انجمن گل و گیاه ایران با اشاره به تولید 257 میلیون اصله درخت و درختچه زینتی در کشور گفت: با توجه به افزایش روزافزون قیمت حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی و نیاز روزافزون بخش‌های مختلف تولید به منابع سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر بودن این نوع سوخت‌ها و برای مشارکت و رقابت در بازارهای جهانی گل و اجرای قانون طرح هدفمندسازی یارانه‌ها از جانب دولت منجر به افزایش قیمت و مصرف سرانه انرژی در واحدهای تولید گلخانه‌ای شده است که به دنبال آن افزایش هزینه‌های تولید را به همراه داشته است به همین خاطر با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا کاهش هزینه جزو برنامه اجرایی توسعه گل و گیاهان زینتی در قالب برنامه ششم توسعه ارائه شده است.

او افزود: این برنامه اجرایی موجب کاهش مصرف حامل‌های انرژی، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال و حصول به اهداف و برنامه‌های پیش بینی شده پنجم خواهد شد.

رئیس انجمن گل و گیاه دستیابی به اهداف تولید از جمله کاهش مصرف انرژی و کاهش سرانه میزان مصرف در سال ، افزایش تولید و درآمد ناخالص ملی، افزایش درآمد تولیدکننده را از جمله اهداف اجرایی توسعه گل و گیاهان زینتی در قالب برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

رئیس انجمن علمی گل و گیاه در ادامه تاکید کرد: سالانه 250 میلیارد دلار در جهان صنعت گل و گیاه ارزآوری و ایجاد اشتغال می‌کند و کشورهای هلند، کلمبیا، کنیا و اتیوپی بزرگترین صادرکنندگان این محصولات محسوب می‌شوند در حالی که بعضی از این کشورها زیرساخت‌های ضعیفی دارند.

او در ادامه گفت: صادرات گل و گیاه در ایران 49 میلیون دلار است در حالی که 5 هزار هکتار سطح زیر کشت این محصولات است و باید با توجه به این سطح زیر کشت پتانسیل و ظرفیت‌های مناسب‌تری را ایجاد کنیم.

آزادی در ادامه تاکید کرد: دستیابی به صادرات مناسب در ایران آزرو و دور از دسترس نیست زیرا کشورهایی که شرایط مطلوب و زیرساخت‌های مناسبی ندارند صادرات آنها بیشتر از کشور ما است.

او تصریح کرد: سطح زیر کشت گل و گیاه در ایران بالا است و از کشورهای صادر کننده‌ای مثل ترکیه نیز بیشتر است اما باید از نظر صادرات پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

او در ادامه تاکید کرد: باید شرایطی ایجاد شود که تولید، بازارپسندی و رقابت‌پذیری لازم برای حضور در عرصه‌های دیگر کشور را داشته باشیم برخی از تولیدات ما در این حوزه از نظر قیمتی قابلیت رقابت با کشورهای خارجی را ندارد از طرفی به دلیل حضور دلالان قیمت غیرحرفه‌ای است که این امر موجب بیشتر شدن قیمت تمام شده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز