خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

توانستیم سیاست‌‌های مناسبی را برای ثبات نرخ ارز به کار بگیریم/ تا یکسان‌سازی نرخ ارز فاصله زیادی داریم

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۲۵۵

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی توانست در زمینه حفظ ثبات نرخ ارز، سیاست‌های مناسبی را به کار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به کاهش نرخ تورم گفت: هم اکنون نرخ تورم مصرف کننده از ٤٠ درصد به ٨.٧ درصد رسیده و امسال پس از ٢٥ سال تورم تک رقمی را شاهد بودیم. تورم نقطه به نقطه نیز به ٨.٩ درصد رسیده و تورم تولید کننده به ٤.٥ درصد کاهش پیدا کرد.

وی در مورد تحولات رشد نقدینگی نیز افزود: رشد نقدینگی از ٣٠ درصد به ٢٢.٣ درصد رسید و بانک مرکزی توانست در زمینه حفظ ثبات نرخ ارز، سیاست‌های مناسبی را  به کار گیرد.

وی گفت: نقدینگی در حال حاضر به ١١٩٦ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ٢٦ درصدی داشته است.

قربانی افزود:ضریب فزاینده نقدینگی به ٦.٩٤٨ درصد رسیده است.

قربانی گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه اول سال جاری روند صعودی داشته است. این رقم در فصل اول سال جاری به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰، معادل ۷.۴ درصد است. نرخ رشد در فصل دوم به ۱۱.۹ درصد رسیده و این نرخ در فصل سوم به ۱۵.۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی، رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت را در ۹ ماهه سال جاری، ۱.۹ درصد اعلام کرد و گفت: رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت روند مستمر بهبود را طی کرده است به طوری که این رقم در فصل اول سال جاری منفی ۱.۵ درصد است که در فصل دوم به مثبت ۲.۸ درصد رسیده و در سه ماهه سوم به ۴.۶ درصد ارتقا پیدا کرده است..

وی با اشاره به نرخ سود بازار بین بانکی گفت: در زمینه نرخ سود بازار بین بانکی به واسطه تنگنای نقدینگی در سال‌های قبل این نرخ  از خرداد ماه به محدوده ١٩ درصد رسیده است.

قربانی در خصوص شوک منفی قیمت نفت گفت: قیمت‌های نفت از محدوده بالای ۱۰۰ دلار سقوط کرد و نهایتا در اواخر سال به زیر ۵۰ درصد رسید. در دیماه و بهمن‌ ماه سال گذشته قیمت نفت به محدوده ۲۵ دلار رسیده بود اما در حال حاضر روند آن بهبود یافت و به محدوده ۵۳ دلار رسیده است.

وی در مورد سهم نفت در اقتصاد ایران گفت:‌ زمانی که بهای نفت به نصف و یک چهارم رسید بانک مرکزی اقدامات مناسبی را در خصوص ثبات نرخ ارز انجام داد و ما توانستیم بازار ارز را از نوسانات شدید حفظ کنیم. نرخ ارز در سال ۹۵ و در ۱۱ ماهه آن به محدوده ۳ هزار و ۶۳۲ تومان رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵.۳ درصد رشد داشته است و در دیماه ۶ درصد رشد داشت اما همواره بانک مرکزی از ثبات نرخ ارز دفاع می‌کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در مورد یکسان سازی نرخ ارز گفت: تا  یکسان سازی نرخ ارز فاصله زیادی داریم و تا زمانی که شرایط آن مهیا نشود نمی‌توان برای یکسان سازی اقدامی کرد. یکی از شرایط آن نقل و انتقال آسان بین المللی است.

حجم تسهیلات پرداختی ۳۷ درصد رشد کرد

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به تسهیلات پرداختی بانک مرکزی در ۱۱ ماه گذشته خاطر نشان کرد: در این مدت تسهیلات پرداختی شبکه بانکی ۴ هزار و ۴۷۷۵.۸ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۷.۱ درصد رشد داشته است.

وی در مورد اوراق مرابحه نیز گفت: کل اوراق مرابحه‌ای که از طریق بانک مرکزی منتشر شده ۲۹ هزار میلیارد ریال بوده که از مبلغ ۲۴ هزار میلیارد ریال برای خرید گندم به حساب شرکت بازرگانی دولتی واریز و مابقی به مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال بابت خرید جو و ذرت به حساب شرکت سهامی پشتیبانی امور دام واریز شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین در مورد حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: از ۵۹ هزار واحد ثبت نام شده ۲۰.۱ واحد ارجاعی از کارگروه استانی به شعب معرفی شدند و مجموعا به ۲۳.۸۰۰ واحد تسهیلات پرداخت شده است.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج  ۱۰ درصد رشد کرد

قربانی در مورد پرداخت قرض الحسنه ازدواج تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال ۹۵ ، ۸۹۳.۳۰۰۰ فقره تسهیلات به ارزش ۸۵ هزار میلیارد پرداخت شد که به لحاظ تعداد ۱۰.۹ درصد و به لحاظ ارزش ۲۴۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی در مورد شوک قیمتی نفت گفت: بودجه دولت و واردات تحت تاثیر بهای نفت است و عواید نفتی و ارزی تحت تاثیر آن قرار دارد. البته این موضوع تنها برای ایران نبوده و کشورهای عربستان، قطر و امارات نیز تحت تاثیر قیمت نفت هستند.

قربانی در مورد رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سال ۹۰ گفت: در سال ۹۰ تولید ناخالص داخلی ۳.۱ درصد رشد داشت  که رشد آن در سال ۹۱ به منفی ۷.۷ درصد در سال ۹۲ به ۳ درصد ، در سال ۹۳ به ۳.۲ درصد و در سال ۹۴ به منفی ۱.۶ درصد رسید. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در سال پایه ۹۰ ، ۴.۴ درصد در سال ۹۱ ، ۴ درصد در سال ۹۲ ، ۵ درصد در سال ۹۳ ، ۳ درصد و در سال ۹۴ ، منفی ۳.۱ درصد بوده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین با اشاره به هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار گفت: در سال ۹۰ رشد هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار ۲.۶ درصد در سال ۹۱ منفی ۷.۴ درصد در سال ۹۲ منفی ۲ درصد و در سال ۹۳ ، ۴.۶ درصد و در سال ۹۴ ، منفی ۱.۳ درصد بوده است.

وی در مورد رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی گفت:  در ۹ ماهه سال ۹۵ رشد گروه کشاورزی ۴.۲ درصد گروه نفت ۶۵.۴ درصد ، گروه صنایع و معادن ۳ درصد ، معدن منفی ۲ درصد ، صنعت ۵.۸ درصد ، برق ، گاز ، آب ۵.۱ درصد ، ساختمان منفی ۱۷.۱ درصد و گروه خدمات ۲.۴ درصد بوده است. همچنین طی ۹ ماهه سال ۹۵ رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه ۱۱.۶ درصد و تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه نفت ۱.۹ درصد بوده است.

وی گفت: گروه نفت پیشران اصلی رشد اقتصادی در سال ۹۵ بوده و اقتصاد ایران سهمی را که از بازار جهان داشت و ربوده شده بود بازپس گرفت. ما در صددیم بخش غیرنفتی تحریک شود و رشد بخش غیرنفتی در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۵ رقمی در حدود ۱.۹ درصد بوده است.

وی همچنین افزود: رشد مصرف خصوصی در ۹ ماهه به ۲.۴ درصد و رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به منفی ۸.۹ درصد رسیده است.

وی در خاتمه گفت: در بخش غیرنفتی تحرکات مثبت بوده و رشد گروه‌های مختلف را شاهدیم و با اتخاذ سیاست‌های مناسبت و حمایت از تولید و اشتغال این رشد را تسری خواهیم داد. خوشحالیم که وعده‌های رئیس کل بانک مرکزی در مورد اعطا و هدایت تسهیلات به سمت واحدهای کوچک و متوسط محقق شده است. هر چند طرح‌های مختلف در کشور شکست خوردند اما آنچه بانک مرکزی دنبال می‌کند تقویت انضباط پولی و مالی در جامعه و مدیریت نقدینگی است.  با اتخاذ سیاست‌های رشد اقتصادی بیشترین مساعدت را در خصوص سالم سازی رشد نقدینگی و افزایش بهره‌وری در نظام بانکی دنبال می‌کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز