خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران :

نماد صنعت نفت ایران نوسازی می شود /جلوگیری از خسارت سالانه 700 میلیون دلار با افزایش راندمان پالایشگاه آبادان

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۳۳۳

شریف رازی گفت: در حال حاضر این پالایشگاه 700 میلیون دلار در سال هزینه تحمیل می‌کند و 43 درصد نفت کوره از آن تولید می‌شود که یعنی تبدیل به فرآورده‌ای می‌شود که قیمت آن یک سوم نفت خام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا حمید شریف رازی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه هفته گذشته با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عملیات اجرایی طرح توسعه و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان آغاز شد اظهار داشت: آبادان جزو قدیم‌ترین پالایشگاه‌های دنیا است و برخی از واحدهای پالایشی آن بیش از 80 سال عمر دارند لذا می‌توان تحول صنعت نفت را در این پالایشگاه مشاهده کرد.

وی افزود: در حال حاضر این پالایشگاه از راندمان مناسبی برای ادامه کار برخوردار نیست لذا دولت‌ها دنبال این بودند که این پالایشگاه را نوسازی کنند.

شریف رازی تصریح کرد: در حال حاضر این پالایشگاه 700 میلیون دلار در سال هزینه تحمیل می‌کند و 43 درصد نفت کوره از آن تولید می‌شود که یعنی تبدیل به فرآورده‌ای می‌شود که قیمت آن یک سوم نفت خام است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه آبادان نماد صنعتی شدن کشور است، خاطرنشان کرد: ما تلاش زیادی داشته‌ایم که با اجرای پروژه‌های جدید پالایشگاه بازسازی شود چرا که نگهداری آن برای همه مهم است لذا طرحی تصویب شد که بر اساس آن آخرین واحد تقطیر پالایشگاه حفظ شود یعنی واحد 150 ظرفیتی حفظ شده و در کنار آن یک واحد 210 هزار بشکه‌ای نصب شود که جمعا به 360 هزار بشکه برسد تا راندمان افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ادامه داد: با افزایش راندمان میزان نفت کوره 25 تا 26 درصد کاهش یافته و تولید فرآورده ها بر اساس استانداردهای یورو 5 و تولید بنزین تبدیل به یورو 4 خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین میزان مازوت در حال حاضر 43 درصد است و نفت کوره اکنون 14 میلیون لیتر در روز تولید می‌شود که میزان آن به 8.25 میلیون لیتر کاهش یافته و نفت کوره نیز خوراک واحدهای گازوئیل و FCC خواهد شد.

شریف رازی با اشاره به اینکه افزایش راندمان پالایشگاه به لحاظ زیست محیطی نیز ارزشمند است، اظهار داشت: میزان گوگرد از 100 تن به 700 تن افزایش خواهد یافت و به این ترتیب 600 تن از فرآورده‌های مضر کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه این پروژه 2 میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه در بر دارد خاطرنشانکرد: ما بعد از برجام مکاتباتی با کنسرسیومی از چین و ایران داشتیم و ظرف یک سال گذشته تلاش کردیم که بخش اول فاینانس را به تایید برسانیم که میزان آن یک میلیارد و 20 میلیون دلار است که توسط بیمه دولتی چین مجوز صادر شد و بانک چینی نیز موافقت خود را اعلام کرد و در حال حاضر در حال نهایی شدن بیمه دولتی چین برای اجرای پروژه هستیم.

وی ادامه داد: کار طراحی پروژه از قبل آغاز شده بود و هفته گذشته نیز عملیات اجرایی را آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: در این پروژه 50 درصد کار مربوط به شرکت ایرانی و  50 درصد سهم و کار نیز مربوط به شرکت چینی است.

وی بیان کرد: این پالایشگاه 210 هزار بشکه‌ای از برق موجود در پالایشگاه استفاده خواهد کرد و ما نیز 60 مگاوات به ظرفیت برق پالایشگاه اضافه می‌کینم. بخار توسط دو بویلر 150 تنی تامین می‌شود و بعد از اجرای طرح میزان تولید بنزین که در حال حاضر 13 میلیون لیتر است 16 درصد افزایش خواهد یافت. سه میلیون لیتر تولید بنزین سوپر خواهیم داشت. میزان تولید نفت سفید که در حال حاضر 7 میلیون و 200 هزار بشکه است دو برابر خوهد شد. میزان تولید گازوئیل که 17 میلیون لیتر است 7 درصد افزایش خواهد یافت که بخشی خوراک واحدهای جدید می‌شود.

شریف رازی با اشاره به اینکه این طرح 360 هزار بشکه ظرفیت دارد ، افزود: هر فاز آن 4 سال به طول می‌انجامد و چنانچه تسهیلات فاینانس فاز دوم برسد پروژه ظرف 4.5 سال به اتمام خواهد رسید.

وی یادآور شد: واحدهای قدیمی پالایشگاه نیز از مدار تولید خارج شده و به صورت موزه نگهداری خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با ابراز امیدواری از اینکه در فاز اول و دوم پالایشگاه 6 تا 7 هزار نفر در پیک کار مشغول به کار شوند، خاطرنشان کرد: تلاش ما آن است که با آموزش بتوانیم از خدمات و به کارگیری بومی های منطقه استفاده کنیم.

وی گفت: لایسنس پروژه قبلا اخذ شده و مربوط به شرکت‌های اروپایی دانمارک، فرانسه و ایتالیا است.

شریف رازی تاکید کرد: با اجرایی شدن پروژه میزان تولید از 400 هزار بشکه به 360 هزار بشکه کاهش یم‌یابد اما به دلیل افزایش راندمان میزان تولید فرآورده رشد خواهد کرد.

وی اظهار داشت: پالایشگاه آبادان بسیار قدیمی است و هیچ گونه شاخص‌های بین المللی در آن رعایت نمی‌شود تا اجایی که حتی سالانه 700 میلیون دلار ضرر می‌دهد حتی زمانی که قیمت نفت 110 دلار بود میزان ضرردهی تا یک میلیارد دلار نیز رسیده بود لذا ما با اجرای این پروژه و بعد از اجرای هر دو فاز پالایشگاه را از حالت زیان‌دهی به سوددهی خواهیم رساند.

شریف رازی گفت: ضریب نلسون بعد از اجرای پروژه نیز 4 تا 5 خواهد بود و طرح‌های بعدی پالایشگاه نیز در کاهش میزان نفت کوره زیر 10 درصد است و به ترتیب نفت کوره تبدیل به بنزین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته بسیاری از خطوط لوله که از زیر شهر تهران عبور می‌کردند قدیمی بوده و همچون یک بمب ساعتی عمل می‌کردند افزود: در برخی جاها ضخامت خط لوله بسیار کاهش یافته و به قدری خطرناک بود که اگر آسیب می‌دید فاجعه انسانی رخ می‌داد اما ما سعی کردیم مسیر خطوط لوله را تغییر دهیم و از مسیرهایی عبور دهیم محل مسکونی نباشند اما مشکلی که د اریم این است که هر قدر محدوده کارمان به خارج از شهر کشانده می‌شود شهر نیز توسعه پیدا می‌کند اما در هر صورت اکنون برای تمام خطوط سیستم حفاظت و کنترل در نظر گرفتیم و با شهرداری هم مشکلی نداریم و مجوزهای لازم اخذ شده فقط در منطقه سرخه‌حصار لازم است که کیوسک نگهداری تعبیه شود و به این ترتیب ما هیچ گونه نارضایتی از سوی نهادهای دولتی نداریم.

شریف رازی با تکذیب اینکه هیچ گونه ورق فولادی از خارج از کشور خریداری نشده اظهار داشت: ما هیچ علاقه‌ای نداریم که کالای مورد نیاز خود را از خارج از کشور تهیه کنیم بلکه بحث ما این است که کالاهای ساخت داخل باید ارتقا یابند و در مدت زمان مقرر تحویل داده شوند ضمن اینکه معتقدیم که تکنولوژی وارد کشور شده و بتوانیم خودمان کار باکیفیت را در داخل کشور تولید کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما این است که تمامی کالاها با حفظ ضوابط از داخل خریداری شوند و آن بخش که در داخل تولید نداریم بتوانیم با کمک شرکت‌های داخلی داخلی سازی کنیم ضمن اینکه با داخلی سازی کالاها از پرداخت هزینه گمرک نیز معاف می‌شویم.

شریف رازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر برنامه افزایش راندمان دیگر پالایشگاه‌های کشور نیز اظهار داشت: در حال حاضر برای پالایشگاه‌های اصفهان ، بندرعباس و تهران شرکت‌هایی از ژاپن و کره پیشنهادات خودرا ارائه دادند برای اینکه مازوت را تبدیل به فرآورده بنزین و گازوئیل کنند.

وی افزود: در پروژه پالایشگاه اصفهان، قراردادی با دایلم کره امضا شده و دنبال این هستیم که فاینانس آن نهایی شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت خاطرنشان کرد: با رساندن میزان نفت کوره پالایشگاه اراک به زیر 10 درصد این پالایشگاه در حال حاضر جزو سودآورترین واحدهای پالایشی کشور است که اگر این رویه در دیگر پالایشگاه‌ها نیز اجرا شود صنعت پالایشی کشور سودآور خواهد شد.

وی درباره پروژه جاسک نیز توضیح داد: این پروژه توسط شرکت متن اجرا می‌شود و ما نیز به عنوان مدیریت کار را اجرا می‌کنیم و قرار بر این است که پایانه‌ای به ظرفیت 10 میلیون بشکه ایجاد کنیم و از این مخازن از زیر دریا لوله‌کشی انجام شده و سکوی شناور ایجاد کنیم تا بتوانیم فرآورده و نفت خام منتقل کنیم و همچنین قرار است امکانات لازم برای پالایشگاه جدید و پتروشیمی فراهم شود.

وی ادامه داد: در کنار 10 میلیون بشکه انتقال نفت خام یک خط لوله 42 اینج با هزار کیلومتر در جریان است که احداث مخازن آن به صورت BOT اجرا می‌شود که پیشنهاد سرمایه‌گذاران نیز دریافت شده و به زودی بررسی خواهد شد و تلاش ما این است که قرارداد تا قبل از سال جدید نافذ شود و بخشی از سرمایه مورد نیاز جذب شود.

وی یادآور شد: اجرای این پروژه 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین شده و امیدواریم که با سرعت کار انجام شود.

شریف رازی درباره اقدام ترامپ برای تحریم شرکت‌های اروپایی و عدم حضور در پروژه‌ه ای نفتی ایران اظهار داشت: شرکت‌های اروپایی می‌دانند که منافع‌شان در پیروی از آمریکا نیست چرا که خودشان نیز از تحریم علیه ایران ضرر کردند لذا اگر دنبال منافع خود باشند نباید خود را به خواست‌های آمریکا گره بزنند. بنابراین باید گفت که تاکنون هیچ یک از شرکت‌های اروپایی تحت تاثیر اظهارات ترامپ قرار نگرفتند و همگی تمایل دارند که هر چه سریعتر کار خود را در ایران شروع کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز