خبرگزاری کار ایران

راه‌اندازی خط تولید سیستم پیوسته غشا تا دو هفته دیگر / حوضچه‌های نمک میدان‌های نفتی برچیده می‌شود

کد خبر : ۱۱۰۷۳۵

بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت مناطق نفت خیز جنوب قرار است به زودی کار طراحی و ساخت واحد صنعتی فرآیند فیلتراسیون غشای به ظرفیت ٨ هزار بشکه در یکی از واحدهای نمک زدایی موجود در اهواز آغاز خواهد شد و طی ١٨ ماه به اتمام خواهد رسید.

پژوهشگران صنعت نفت ایران با دستیابی به دانش فنی فرآیند فیلتراسیون غشایی در تصفیه پساب‌های صنعتی واحدهای نمک زدایی، زمینه جمع آوری حوضچه‌های نمک در میدان‌های نفتی جنوب کشور را فراهم کردند.
به گزارش ایلنا، قادر خانبابایی رییس پژوهشکده علوم و فناوری پلیمر پژوهشگاه صنعت نفت ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نفت خام تولیدی از چاه معمولا دارای ناخالصی‌های زیادی همچون آب(واتر کات) و فلزات سنگینی چون سیلیس و باریم است و این امر سبب پیچیدگی بیشتر در مراحل فراوری می‌شود، از این رو هم اکنون این آب با هزینه‌های مالی و محیط زیستی بسیار در جنوب کشور طی مراحل کوآلسر، اسکیتر، API و فیلترهای بستر شنی از نفت خام جدا می‌شود. اما با فناوری غشای که پژوهشگاه صنعت نفت کسب کرده این آب در آینده نزدیک همراه با کاهش آلودگی محیط زیستی و هزینه کمتری تصفیه خواهد شد.

وی با بیان این که هم اکنون آبهای همراه نفت خام(واتر کات) تولیدی از چاه‌های خشکی و دریای ایران از ٥ تا ٥٠ درصد متغیر است، گفت: این آب به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد قابلیت تزریق مجدد در مخازن نفتی را ندارد، از این رو هم اکنون در حوضچه‌های تبخیر در مناطق عملیاتی ذخیره می‌شود و به دلیل دارا بودن املاح نمکی بعد از مدتی تشکیل حوضچه‌های نمکی می‌دهد.

خانبابایی ادامه داد: با استفاده از فرآیند فیلتراسیون غشای و جدا سازی نمک و مواد جامد محلول، آب‌های واتر کات قابلیت تزریق به مخازن نفتی و در نتیجه بالا رفتن فشار مخزن را فراهم می‌کند، زیرا میزان OIL و میزان ذرات معلق در آن را به ترتیب به ١٠٠ پی پی ام و صفر می رساند.

رییس پژوهشکده علوم و فناوری پلیمر پزوهشگاه صنعت نفت ایران اظهار داشت: هم اکنون پایلوت یک متر مکعب در ساعت فرآیند فیلتراسیون غشای در تصفیه پساب‌های صنعتی واحدهای نمک زدایی با همکاری مشترک واحدهای نمک زدایی یک و دو اهواز در شرکت مناطق نفت خیز جنوب به دست پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شده و قرار است به زودی در منطقه عملیاتی تست شود.

وی با اشاره به این که در دنیا هم اکنون برای تصفیه هر متر مکعب واتر کات حدود یک دلار هزینه در نظر گرفته می شود، تصریح کرد: در فناوری بومی شده فرآیند فیلتراسیون غشای در تصفیه پساب‌های صنعتی واحدهای نمک زدایی پژوهشگاه صنعت نفت این رقم به ٠, ٩ دلار رسیده است؛ ضمن آن که با بکار گیری این روش شاهد کاهش حوضچه های نمکی در جنوب کشور خواهیم بود.

رییس پژوهشکده علوم و فناوری پلیمر پزوهشگاه صنعت نفت ایران سهولت کار با سیستم غشایی متناسب با تغییر خوراک، عدم نیاز به مواد شیمیایی، کنترل راحت، سهولت در تبدیل پایلوت به واحد صنعتی را از مهمترین مزیت‌های فرآیند فیلتراسیون غشای در تصفیه پساب‌های صنعتی واحدهای نمک زدایی پژوهشگاه صنعت نفت بر شمرد و گفت: این مرکز علمی از سال ١٣٨۶ تاکنون فعالیت‌های زیادی را در زمینه تصفیه پساب‌های صنعتی انجام داده است.

خانبابایی افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت مناطق نفت خیز جنوب قرار است به زودی کار طراحی و ساخت واحد صنعتی فرآیند فیلتراسیون غشای به ظرفیت ٨ هزار بشکه در یکی از واحدهای نمک زدایی موجود در اهواز آغاز خواهد شد و طی ١٨ ماه به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با بکار گیری فرآیند فیلتراسیون غشای در تصفیه پساب های صنعتی واحدهای نمک زدایی شاهد برچیده شدن حوضچه های تبخیر و افزایش طول عمر چاه ای تزریقی در میدان های نفتی ایران خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در فرآیند فیلتراسیون غشای در تصفیه پساب های صنعتی واحدهای نمک زدایی از سیستم ارتعاشی دینامیکی در بخش مودول های غشایی برای نخستین بار در ایران به کار گرفته شده که این فناروی تنها در اختیار یک شرکت آمریکایی است و مهندسین این مرکز علمی با استفاده از مهندسی معکوس موفق به ساخت آن شده اند.

رییس پژوهشکده علوم و فناوری پلیمر پزوهشگاه صنعت نفت ایران از راه اندازی خط تولید سیستم پیوسته غشا طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: هم اکنون در حال راه اندازی خط تولید غشا هستیم و پایلوت فرآیند فیلتراسیون غشای در تصفیه پساب های صنعتی واحدهای نمک زدایی به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

خانبابایی افزود: این فناوری غشایی برای تصفیه واتر کات های لایه های زمین شناسی بنگستان و آسماری اهواز طراحی شده است، بنابراین قابلیت به کار گیری در ١٩ واحد نمک زدایی شرکت مناطق نفت خیز جنوب را دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز