خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک کشاورزی خبر داد:

بدهی ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی دولت به بانک کشاورزی پرداخت می‌شود

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: از محل تبصره 35 قانون برنامه 3800 میلیارد تومان جهت افزایش سرمایه بانک کشاورزی مصوب و ابلاغ شد که در حال اجرا است و این بالاترین کفایت سرمایه در طول نظام بانکی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهیدی، مدیرعامل بانک کشاورزی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به گسترش روابط کارگزاری این بانک با کشورهای اروپایی گفت: پس از برجام، روابط کارگزاری بانک کشاورزی افزایش پیدا کرد. در این راستا با همکاری بانک مرکزی امکان اجرای یوزانس برای واحدهای تولیدی به مدت سه سال فراهم شد و مبلغی به ارزش 3 میلیارد دلار اعتبارات اسنادی برای مشتریان واردکننده نهاده‌های دامی و دارویی ایجاد شد.

وی اظهار داشت: همچنین مذاکراتی برای واحدهای خدماتی بخش کشاورزی از منابع خارجی در خصوص نهاده‌های دامی برای تولیدکنندگان فراهم شد.

شهیدی خاطرنشان کرد: با کمک مجلس و دولت فعالیت‌های مهمی برای تقویت سیستم بانکی صورت گرفت و از محل تبصره 35 قانون برنامه 3800 میلیارد تومان جهت افزایش سرمایه بانک کشاورزی مصوب و ابلاغ شد که در حال اجرا است و این بالاترین کفایت سرمایه در طول نظام بانکی است.

وی گفت: افزایش سرمایه 3050 میلیارد تومانی نیز تعیین شده که باید به امضای بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سازمان مدیریت برسد.

جرایم بدهکاران زیر 100 میلیون تومان بخشیده می‌شود

وی گفت: براساس تبصره 35 قانون بودجه، بخشودگی جرایم بدهکاران زیر 100 میلیون تومان که در اثر سیل، زلزله، بی‌آبی، خشکسالی در بخش کشاورزی زیان دیده‌اند در دست اجرا است.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: دو هفته گذشته طی بخشنامه‌ای مقرر شد تا هرکس بتواند بدهی‌اش را تسویه کند جرائم آن بخشیده می‌شود.

26600 میلیارد تومان به بنگاه ها پرداخت شد

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: تنها بانک کشاورزی رقمی به ارزش 26600 میلیارد تومان به بنگاه‌ها پرداخت کرده این در حالی است که این رقم در کل سیستم بانکی 75 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: پروژه‌های مختلفی با همکاری بخش خصوصی و بانک کشاورزی در حال اجراست که از آن جمله پرورش ماهی در بندر آفتاب و پشت سد شهید دلواری هستند که با همکاری دو کشور نروژ و بلژیک در دست اقدام است. و سه هزار تن تولید ماهی در قفس در برنامه‌های َآینده است.

وی افزود: در بخش بازاریابی و صادرات حوزه کشاورزی اقدامات خوبی انجام شده و با کمک صندوق توسعه ملی به تولیدکنندگان و صادرکننده پسته و کشمش کمک شده است.  در این راستا شرکت گسترش تجارت برنا با کمک بانک کشاورزی و بانک توسعه صادرات ایجاد شده است.

شهیدی خاطرنشان کرد: البته ضعف‌هایی نیز در این حوزه وجود دارد که از آن جمله انتقال مواد غذایی در پایانه‌های صادراتی با مشکل مواجه است و کامیون‌هایی که دارای سردخانه مناسب باشند وجود ندارد که باید با کمک بخش خصوصی آنها را فراهم کنیم.

تولید گندم افزایش یافت

شهیدی گفت: ما سال گذشته پیش‌بینی افزایش تولید گندم را داشتیم و راهکاری که پیش‌بینی کردیم بیش از چهار هزار میلیارد تومان فروش اوراق در بازار سرمایه بود.

وی گفت: هنوز نرخ خرید تضمینی گندم ابلاغ نشده اما برنامه صادرات گندم در صورت مازاد باید در دست اقدام باشد و ما امیدواریم بخشی از مواد غذایی جهان اسلام را تامین کنیم.

کشت فراسرزمینی در برنامه‌های آینده

وی با اشاره به فراسرزمینی گفت: این موضوع از سوی بخش خصوصی اجرا خواهد شد اما در حال حاضر هیچ شرکت و دستگاه دولتی مجاز به اجرای آن نیست و تنها چینی‌ها در این خصوص سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در صورت امکان تامین منابع ارزی این موضوع نیز پیگیری خواهد شد.

وی در مورد بدهی‌های دولت به بانک کشاورزی نیز افزود: در دولت یازدهم مصوب شد که حدود 5800 میلیارد تومان بدهی دولت به بانک کشاورزی پرداخت شود و ما معتقدیم که این دولت بد حساب نیست. در برنامه ششم  محور برنامه بخش کشاورزی است که با فاینانس خارجی، منابع داخلی مورد نیاز برای حمایت از بانک‌های خصوصی داخلی و صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده.

وی ادامه داد: بانک کشاورزی بر اساس برنامه راهبردی وزیر اقتصاد کاهش ریسک اعتباری را در برنامه‌های خود قرار داده که در این راستا نسبت به سال گذشته این میزان از 10 درصد به 7 درصد و امسال به زیر 5 درصد رسیده است و ما درصددیم که در راستای استانداردهای بین‌المللی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه خط قرمز ما بانک مرکزی است افزود: متخصصین حوزه بانکی در شورای پول و اعتبار هستند و زمانی که نرخ پول را تعیین می کنند و یا قوانین مربوط به سپرده‌های عادی را تغییر می‌دهند ما نیز آن را رعایت می‌کنیم زیرا با افزایش نرخ سپرده نه بانک سودی خواهد برد نه تولیدکننده.

500 میلیون دلار برای آبیاری‌های نوین تخصیص داده شد

شهیدی گفت: برای بخش آبیاری های نوین 500 میلیون دلار تخصیص داده شده که تاکنون از این میزان 70 درصد آن را جذب کرده‌ایم و درصددیم که در این بخش سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت گیرد.

کد خبر : ۴۵۳۴۳۶