خبرگزاری کار ایران

مسعود پزشکیان:

بانک‌مرکزی انتظارات از مجلس و دولت را شفاف بیان کند/ هجمه‌ به بانک‌ها، ناشی از دریافت‌نکردن تسهیلات و ناآگاهی است

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی باید انتظارات خود را از مجلس و دولت به شکل شفاف بیان کند.

به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان همراه مهدی فقیهی- رییس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی- برای ایجاد تعامل‌های سازنده‌تر بین بخش‌های مختلف دولت و مجلس، از بخش فناوری‌های اطلاعات بانک مرکزی بازدید کرد.

وی همچنین با علی کرمانشاه-معاون فناوری‌های نوین- حسین نقره‌کار شیرازی- معاون حقوقی و ناصر حکیمی-مدیرکل فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات بانک‌مرکزی گفت‌وگو کرد.

پزشکیان در این دیدارها افزود: بانک‌مرکزی ابزارها و اختیارات قانونی را که برای ثبات پایدار مالی، اجرای سیاست‌های پولی و ارزی و پیاده‌سازی نظام‌های پرداخت مطلوب لازم است، باید با تعامل مطلوب تامین کند.

وی درباره هجمه‌های انجام شده علیه شبکه بانکی در جامعه اظهار داشت: بسیاری از هجمه‌ها به بانک‌ها، ناشی از دریافت نکردن تسهیلات و حاصل ناآگاهی از چگونگی کارکرد سیستم بانکی است.

نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه بانک‌ها و بانک‌مرکزی به مهارت‌های برقراری ارتباط برای آموزش متقاضیان، آحاد جامعه و مسئولان و سیاست‌گذاران نیاز دارند.

پزشکیان افزود: مجلس برای ایفای نقش قانون‌گذاری و نظارتی خود، به ابزارها، شاخص‌ها و اطلاعات نظارتی بانک‌مرکزی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه این اطلاعات باید در قالب گزارش‌های راهبردی و قابل فهم برای نمایندگان ارائه شود، ادامه داد: هنگامی که تصمیم‌گیری براساس اطلاعات باشد، قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری به بهبود وضعیت موجود منجر خواهد شد.

نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات بیشتر سازمان‌ها در کشور، «نبود چشم‌انداز و برنامه راهبردی برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده» است.

پزشکیان اضافه کرد: نداشتن برنامه راهبردی سبب شده از داده‌ها و اطلاعات موجود نیز استفاده و بهره‌برداری درستی نشود.

وی تاکید کرد: سازمان‌ها باید رسالت و حدود اختیارات خود را به درستی بشناسند و همچنین ابزارهای انجام آن را داشته باشند و براساس آن، فعالیت‌های خود را مدیریت کنند. مجلس آمادگی دارد هر جا خلاء قانونی است و به بستر قانونی نیاز دارد، با تعامل با سازمان‌ها آن را ایجاد کند.

براساس این گزارش، قرار است در جلسه‌های آینده نمایندگان مجلس و مسئولان بانک‌مرکزی، راهکارها و پیشنهادهای گذر از وضعیت موجود به سمت شرایط مطلوب بررسی شود.

علی کرمانشاه- معاون فناوری‌های نوین بانک‌مرکزی- نیز در این دیدار اظهار داشت: امروزه اطلاعات و دانش، منبع قدرت است و هر اندازه اطلاعات دقیق‌تری داشته باشیم، قدرت تصمیم‌گیری تاثیرگذارتری خواهیم داشت.

وی افزود: بانک‌مرکزی در سامانه‌های پرداخت خود، الگوی مصرفی میلیون‌ها شهروند جامعه را دارد که این اطلاعات در بستر شفاف و آزاد، قابلیت استفاده در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها را دارد.

وی گفت: بانک‌مرکزی مرکز ثقل شبکه بانکی و ارایه‌دهنده خدمات بانکداری الکترونیک با ایجاد سامانه‌ها و سیستم‌های الکترونیک، در سال‌های گذشته خدمات گسترده‌ای به بانک‌ها و جامعه در نظام پولی و بانکی کشور ارایه داد.

کد خبر : ۴۴۶۶۰۵