خبرگزاری کار ایران

در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و به همت تلاشگران مدیریت انرژی تحقق یافت:

تولید آرگون خالص در ذوب آهن اصفهان

asdasd
کد خبر : ۴۳۹۸۱۸

در سالی که به تدبیر مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است ، به همت تلاشگران مدیریت انرژی و بهینه‌سازی سوختٰ، آرگون خالص در ذوب آهن اصفهان تولید شد.

به گزارش ایلنا به نقل از ذوب آهن اصفهان،حسن خزائی مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت شرکت با اعلام این خبر افزود: با پیگیری‌های مجدانه معاون بهره‌برداری و تلاش کارکنان مدیریت انرژی و بهینه‌سازی سوخت، مدیریت‌های مهندسی اتوماسیون و ارتباطات، خرید خدمات قراردادی ، آزمایشگاه مرکزی ،‌امور فنی بهره برداری، سیستم خالص سازی آرگون (COAR) و واحد تولید آرگون بلوک تفکیک هوای  KAAP-32 راه اندازی و به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: آرگون خام تولیدی در کارگاه اکسیژن حاوی مقداری اکسیژن می‌باشد که با تزریق هیدروژن تولیدی در کارگاه تولید هیدروژن با خلوص 99.99 درصد در راکتورهایی که به این امر اختصاص یافته مقدار اکسیژن موجود در آرگون کاهش می یابد، که قابلیت مصرف در صنعت را پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در بلوک تفکیک هوای KAAP-32 امکان تولید اکسیژن مایع، ازت مایع و آرگون مایع وجود دارد تصریح کرد: به دلیل ایجاد  ارزش افزوده بالاتر آرگون مایعٰ، رژیم کاری بلوک، تولید آرگون مایع است.

خزائی تاکید کرد: تولید یک تن در ساعت آرگون مایع و فروش آن ارزش افزوده‌ای بالغ بر 100 میلیارد ریال را در سال برای کارخانه به همراه خواهد داشت. وی هم چنین یادآور شد: کارگاه اکسیژن شرکت در قسمت بالن پرکنی، توانایی پر کردن کپسول‌های آرگون با فشار بالا را نیز دارا می‌باشد.

تعریف و کاربردهای آرگون و مراحل تولید آن :

معاون مدیر انرژی و بهینه‌سازی سوخت نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که گاز آرگون، بی رنگ، بی بو و بی مزه و خفه کننده می‌باشد گفت: در اتمسفر زمین در حدود 94/0درصد آرگون موجود می‌باشد که در هر دو حالت گاز و مایع خود بی اثر است و ترکیب شیمیایی خاصی تاکنون از این عنصر شناخته نشده است. امیرحسن چپریان تصریح کرد: بلوک تفکیک هوای KAAP-32 با روش سرد کردن عمیق هوا و با سه رژیم کاری مختلف توانایی تولید محصولاتی از قبیل اکسیژن گازی، ازت گازی آرگون گازی اکسیژن مایع ازت مایع و آرگون مایع با خلوص حداقل 99.5  و حداکثر99.993 درصد را دارد.

  وی در خصوص کاربرد آرگون نیز خاطرنشان کرد : پرکردن حباب‌های لامپ‌ها و پنجره‌های دوجداره، شستن فلزهای مذاب به منظور جداکردن گازهای حل شده از آن ، لیزرها، کربن گیری از فولاد ضد زنگ و هم چنین در نوع خاصی از جوشکاری به عنوان گاز محافظ قوس الکتریکی به کار می‌رود.

وی همچنین با اشاره به این که آرگون خام با خلوص حدودا 96% با ناخالصی حدود 4% اکسیژن و مقدار ناچیزی ازت در بلوک تفکیک هوای KAAP-32 تولید و با دبی 620m3/h - 550 به صورت گازی وارد سیستم تصفیه آرگون (COAP) می‌شود افزود: آرگون خام ابتدا در میکسر با گاز هیدروژن دارای خلوص 99.999% تولید شده در واحد هیدروژن کارگاه اکسیژن مخلوط و سپس به ترتیب وارد راکتور شماره 1، مبدل‌های حرارتی جهت خنک شدن، رطوبت گیر و سپس وارد راکتور دوم، مبدل‌های حرارتی، رطوبت‌گیر و پس از آن وارد خشک‌کن‌های زئولیتی می‌شود و از رطوبت عاری می‌گردد.

چپریان ادامه داد: در راکتورها هیدروژن با اکسیژن موجود در آرگون خام، در مجاورت کاتالیزور ترکیب و با انجام واکنش شیمیایی حرارتی تا حدود 540 درجه سانتیگراد تولید می‌کند. وی تصریح کرد:  با توجه به حرارت بالای راکتورها ترکیب هیدروژن و اکسیژن به صورت بخار آب از راکتورها خارج می‌گردد و پس از عبور از مبدل‌های حرارتی سرد و در رطوبت‌گیرها رطوبت موجود کندانسه و خارج می‌شود و در نهایت پس از عبور از خشک‌کن‌ها از رطوبت عاری می‌گردد.

وی اظهار داشت: این محصول گازی دوباره وارد واحد آرگون بلوک تفکیک هوای KAAP-32 که شامل مبدل حرارتی آرگون، گالن تصفیه، کندانساتور گالن تصفیه و تانک آرگون می‌باشد، می‌شود که در آن جا تصفیه نهایی از هیدروژن و ازت صورت می‌گیرد و سپس جهت فروش به تانک ذخیره‌سازی خارج از بلوک تفکیک هوا انتقال می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز