خبرگزاری کار ایران

استقبال فولکس واگن برای ساخت خودروهای گازسوز در ایران

برنامه فولکس واگن با درخواست آزمایش گاز سی ان جی مناطق مختلف برای ساخت خودروهای پایه گاز سوز در ایران اجرایی می شود.

به گزارش ایلنا، علی مهرابی، مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از استقبال شرکت‌های خارجی برای ساخت تجهیزات و ماشین های پایه گاز سوز در ایران خبر داد و افزود: شرکت‌های خارجی برای تولید و فروش تجهیزات در ایران باید اقدام به ساخت کارخانه در داخل نمایند.

به گفته وی، با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی و توانمندی سازندگان داخل، اجازه هیچ گونه واردات تجهیزات سی‎ان‎جی به داخل کشور داده نمی‌شود و سازندگان خارجی ملزم به تولید و ساخت کارخانه در ایران هستند.

مدیر طرح سی‎ان‎جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که ٧٠ درصد تجهیزات ‎سی‎ان‎جی ازسوی سازندگان داخلی تامین می‎شود، گفت: تجهیزات سی‎ان‎جی بیشتر از کشورهای اروپایی از جمله آرژانتین، ایتالیا، آلمان، روسیه و کره جنوبی وارد کشور شده است که هم اکنون تجهیزات کره جنوبی بومی سازی شده و روسیه خواستار تولید تجهیزات در ایران است.

راه اندازی ١٠ جایگاه سی ان جی در سراسر کشور

مهرابی از راه اندازی ١٠ جایگاه سی‎ان‎جی جدید با ظرفیت ١٦ هزار مترمکعب در کشور خبر داد و افزود: تعداد جایگاه‎های سی‎ان‎جی در کشور به ٢ هزار و ٣٦٠ جایگاه رسیده است.

وی ظرفیت جایگاه‎های سی‎ان‎جی در کشور را ٤٠ میلیون مترمکعب اعلام کرد که هم اکنون تنها از ٢١ میلیون مترمکعب آن استفاده می شود.

مدیر طرح جایگاه‎های سی‎ان‎جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از راه اندازی ١٠ جایگاه دیگر تا پایان سال خبر داد و گفت: تعهد شرکت برای ساخت ٥٠ جایگاه سی‎ان‎جی تا پایان امسال محقق خواهد شد.

مهرابی ادامه داد: ١٠ جایگاه سی‎ان‎جی در شهرهای دهلران، داراب، تهران، ارومیه، مازندران (ساری، شیرود، مرزی کلا)، بوشهر، همدان، خوزستان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به این که گاز سی ان جی حدود ٢٤ درصد از مصرف سوخت حمل ونقل کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: امیدواریم با برنامه های آتی سهم سی‎ان‎جی از مصرف سوخت در کشور به ٥٠ درصد افزایش یابد.

وی در ادامه تعداد جایگاه‎های بخش خصوصی سی‎ان‎جی را ٤٤ جایگاه اعلام کرد و گفت: تقاضا برای احداث ٣٥ جایگاه جدید ازسوی بخش خصوصی در شرکت وجود دارد.

وی اعلام کرد: از تعداد جایگاه‎های کشور ٢ هزار و ٣٠٠ جایگاه از سوی دولت تجهیز شده است که براساس میزان سرمایه گذاری دولت و تقسیمات شهری و کلانشهری کارمزد ٧٠ تا ٨٠ تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این کارمزد برای جایگاه‎های سی‎ان‎جی خصوصی ١٤٠ تومان به ازای هر متر مکعب است که در مدت هفت سال سرمایه گذاری صورت گرفته بازگردانده می شود.

بررسی افزایش کارمزد  در هیئت دولت

مدیر طرح سی‎ان‎جی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران با اشاره به افزایش کارمزد جایگاه‌ها از سال ٩٢ گفت: بیش از سه سال است که کارمزد جایگاه‎داران سی‎ان‎جی افزایشی نداشته است که با پیگیری و پیشنهاد شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران به دنبال افزایش کارمزد هستیم.

مهرابی ادامه داد: پیشنهاد شرکت برای افزایش کارمزد این است که این افزایش در ٢ بخش با اختیار شرکت پخش افزایش یابد به طوری که بخش نخست به همسان سازی و استاندارد سازی تجهیزات و جایگاهها اختصاص یابد و بخش بعدی براساس تورم هرسال شاهد افزایش کارمزد برای تامین هزینه‎های جایگاه‌داران باشیم.

به گفته وی، این پیشنهاد در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده است و منتظر تصویب آن در هیئت دولت و ابلاغ از سوی شورای اقتصاد برای اجرا هستیم.

اختلاف قیمت بنزین و سی‎ان‎جی افزایش یابد

مهرابی با اشاره به اختلاف اندک میان قیمت بنزین و سی‎ان‎جی گفت: برای ایجاد اقبال عمومی برای استفاده از گاز سی‎ان‎جی باید به سمت افزایش اختلاف قیمت میان بنزین و سی‎ان‎جی حرکت کنیم.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: بهترین گزینه برای جذاب کردن استفاده از این سوخت پاک، ثابت نگه داشتن قیمت سی ان جی و افزایش قیمت بنزین و افزایش منطقی کارمزدها در کشور است.

وی تعداد خودروهای گازسوز در کشور را حدود چهار میلیون خودرو اعلام کرد و گفت: خودروهای گاز سوز از نظر ایمنی بیشترین امنیت را در مقابل خودروهای بنزین سوز دارند و تاکنون هیچ اتفاقی برای خودروهای گازسوز تولیدی در کشور نیفتاده است.

 

کد خبر : ۴۳۹۰۷۸