خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

کاهش 16 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه / اظهارنظرهای متفاوت در حوضه های آبریز مردم را سردرگم کرده است

وزیر نیرو گفت: برگزاری نشست‌های حوضه‌های آبریز برای رسیدن به اجماع نظری در بین دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برای تدوین راهکارهای عملیاتی مناسب جهت تخصیص بهینه منابع آب در حوضه‌های آبریز است، به نحوی که در نهایت تضمین کننده منافع ملی باشد.

به‌گزارش ایلنا، «حمید چیت‌چیان» وزیر نیرو در دومین نشست مدیریت به‌هم پیوسته حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حضور استانداران آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و معاون عمرانی استاندار کردستان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر به‌دلیل اظهارنظرهای متفاوتی که از سوی دستگاه‌های اجرایی مختلف در حوضه‌های آبریز انجام می‌شود، مردم دچار سردرگمی شده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که وزارت نیرو همه این تصمیمات را با هماهنگی سایر دستگاه‌ها در این حوضه و حوضه‌های آبریز کشور اتخاذ می‌کند.

وی تصریح کرد: انتظار این است که مسئولیت اجرای تصمیم‌گیری‌ها بین دستگاه‌های مختلف توزیع شده و همه برآیند تصمیمات این نشست‌ها را اجرایی کنند.

چیت‌چیان ادامه داد: این نشست‌ها برای رسیدن به اجماع نظری و تدوین راهکارهای عملیاتی جهت تخصیص بهینه منابع آب در حوضه‌های آبریز است، به نحوی در نهایت تضمن کننده منافع ملی کشور باشد.

همچنین در این نشست به عوامل مؤثر بر افزایش حجم دریاچه ارومیه در سال آبی 94- 95 در مقایسه با سال گذشته اشاره شد که رهاسازی 440 میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه، برنامه کاهش 16 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه و بستن سردهانه نهرهای حوضه در فصل‌های غیرزراعی از جمله این موارد هستند.

گفتنی است، در این نشست اعضای شورای آبریز حوضه دریاچه ارومیه در مورد بازنگری در میزان مصرف آب کشاورزی و میزان رهاسازی آب برای احیای دریاچه ارومیه تصمیم گیری کردند.

همچنین بر اساس ابلاغ وزیر نیرو، حقابه محیط زیستی دریاچه ارومیه سالانه 2 میلیارد و 578 میلیون مترمکعب تعیین شده و در برنامه‌های احیا قرار گرفته است.

 

کد خبر : ۴۳۸۲۸۶